|
|||
|
|||
Kalimeravänner
Kalimera är den enda "chatt-sida" jag är med på och där trivs jag förträffligt. Jag har inget behov av Facebook.(Än så länge kanske man ska gardera sig med)
Kalimera har under de 11-12 år jag varit med givit mig otroligt mycket och bortsett från alla tips och råd om Grekland så har sidan givit först mig och senare även Claes, så goda svenska, danska, norska och grekiska vänner som vi träffar både i Sverige, Danmark och i Grekland förstås. Så är det givetvis för många fler här på Kalimera så där är vi ju inte på något sätt unika, men det blev extra påtagligt denna vecka i Rethymno då vi hade så otroligt trevligt med vännerna Git och Calle,som vi bara träffat en gång innan och så Yvonne (Yanna)som vi träffade för första gången, samt Bo och Lisa som jag bara "pratat" en gång med på Kalimera innan. Stefan (lugnagatan) var det också så trevligt att möta.....och det känns absolut från hjärtat att alla dessa vill vi träffa igen...Kalimeravänner som även blir mer än så.....Gemensamma intressen finns ju... Vi har som sagt fått många av våra numer allra bästa vänner genom just Kalimera. När man träffas på äldre dar som Claes och jag gjort så har man ju med sig en uppsättning vänner i"boet," men sen har vi ju gemensamt fått alla er Kalimeravänner tillsammans. Vänner som vi träffar utanför Kalimerasammanhang, just för att de blivit så goda vänner till oss. Så roligt vi haft på både bröllopsresa, 5-årig bröllopsdag, Kalimeraträffar i Sverige, konserter med grekiska artister både i Sverige och Grekland...Överallt finns ni alla goa !....Överallt i Grekland och Sverige finns ni som berikar mitt och Claes liv! Post dimper ner med fina DVDfilmer, kartor och tips på öar och så ger jag vidare på samma sätt....skickar brev privat med små gåvor..till nya vänner. ..och inget av detta som så berikar mitt hade jag ju fått uppleva utan Kalimera!! Jag tror ju inte ens att min känsla för Tinos hade uppstått så snabbt utan Peter t ex....och då hade jag inte lärt känna Nikoleta ..osv. ...och inte hade vi fått för oss att fira jul i Nafplio om vi inte varit där ett antal gånger delvis för att även träffa Merete och då också bli förälskade i själva byn. Denna gång klarar vi oss på egen hand där nere... Så JANNE och CAMILLA och alla ni andra, ingen nämnd och ingen glömd...vilken vänskapskedja ni alla ingår i. Jag ville/kunde nämna många fler av er vid namn men vet ju inte om ni vill.... TACK!! Har ni andra också liknande erfarenheter??? Lissi |
|
||||
|
||||
Sv: Kalimeravänner
Jag håller med dig, mitt liv skulle inte vara detsamma utan mina Kalimeravänner. Som tant och singel så är det inte så lätt att få nya kompisar men med Grekland som gemensam nämnare är det enkelt.
Gunilla, som träffade ett gäng Kretavänner i söndags |
|
||||
|
||||
Jag håller med, Lissi, vi har fått så många goda vänner både runt om i Norden och i Grekland tack vare Kalimera. Om jag inte hade hittat hit hade jag förmodligen inte kommit till Karpathos i brådrasket, och jag hade säkert inte kommit in i ögemenskapen på samma sätt utan Mikkes introduktioner. Och jag hade definitivt aldrig kommit till Aten på konserter! Tänk om Riitta och jag aldrig hade träffats, så mycket fattigare livet skulle ha varit! För att inte tala om de olika Kalimeraträffar vi har varit på, och de som vi höll hemma hos oss... nej, nu börjar det snart bli dags att dra ihop något igen, tycker jag. Måste bara bli av med gipset först, så kanske man kan börja planera för en träff.
Karin |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Heltvisst är det så, att man via detta forum skaffat sig vänner för livet.
Vi har genom åren träffat många mycket fina personligheter genom forumet och via fysiska träffar i övärlden. Det är en stor förmån att via Kalimeraforumet få förmånen att bliva bekant med härliga personligheter. Människor man eljest aldrig skulle kunna få träffa. Vi försöker bjuda tillbaka genom att skicka våra reseberättelser direkt från våra resor i övärlden. Visst, lite tid tager det, men vi finner det mer än befogat. Ett levande forum är ju ändock själva förutsättningen för att forumet fortsättningsvis ska vara välbesökt och läsvärt. Arne och Hustru Birgitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin som helt plötsligt har fått gott om tid att göra... tja, vad? |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi-22 dagar från Tinos |
|
||||
|
||||
Ja, helt förvisso har jag och Arne träffat många Kalimeravänner, som blivit vänner för livet.
Men jag vill även framhålla att forumet, som Janne och Camilla driver är en inspirations och informationskälla för alla som inte är medlemmar på forumet och som är intresserade av Grekland. Det ser man när man kollar på hur många som är inne och tittar på forumet, Cirka 10 procent är inloggade och många är inte medlemmar. Här får man verkligen många tips. Därför vill jag tacka J och C som fortsätter driva detta forum, ni är pärlor! Och vad skulle vi pensionärer hitta för chat att gå in på flera gånger per dag, som inte är lika inspirerande? Birgitta. |
|
||||
|
||||
Jag håller med, även om jag inte är pensionär så går jag in dagligen. Läser, njuter längtar och får ny inspiration. Här finns allt från tips och ideér till intressanta reflektioner och diskussioner.
|
|
||||
|
||||
Instämmer med föregående talare ... Tyvärr har jag inte haft förmånen att gå på någon kalimeraträff. De enda jag mött är Skrutt och gotlandia som jag träffade på Skiathos för några år sedan.
Hoppas du snart blir av med gipset karinafp. Handen ... skulle passa som handsken - avståndsmässigt. |
|
|||
|
|||
Den kalimeraträff som ordnades i Malmö för en herrans massa år
sedan var min första. Jag var också med på en träff i Uppsala som Hasse ordnade. Försökte sedan själv ordna en Göteborgsträff men av olika anledningar blev det inget av med det. Genom åren har jag träffat rätt många medlemmar. Både på de organiserade träffarna och så gott som årligen efter Turmässan i Göteborg då många av de västligt boende kalimerorna brukar träffas för en bit mat efter mässan. /pawik |
|
||||
|
||||
Jag har träffat många kalimeror genom åren både här hemma och i Grekland. Var med på den första festen för många år sen i Stockholm och även i Malmö några år senare. Arne och Birgitta har ordnat många härliga kalimera träffar här i Umeå och jag ordnade också en fest för några år sedan tillsammans med mina närmaste. Kom många greker som jag aldrig träffat tidigare och dansen varade halva natten. Tror att även Arne svängde sina lurviga. Vi hade knytkals och min son friterade massor av läckerheter i sista stund.
Jag lagade en jättestifado och tänkte att det var mat för hela veckan men allt slank ner även fuskfavan tillgad på röda linser. Lyckligast tror jag greken som kom med en pizza var han hade inte greppat vad knytis var och blev helt salig över att han skulle få smaka på all den grekiska maten. Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi - som sen ordnat 6 eller7 Kalimerafester i Lund och nu i Kalmar... VÄLKOMNA ALLA TILL DEN!!!! 15 oktober på Restaurang Athena i Kalmar Lissi |
|
||||
|
||||
Så sant att man fått många nya , okända men bekanta, vänner. Ni som inte själva skriver, logga in er och skriv, här finns en otrolig massa erfarenheter som förtjänar att förmedlas. Det är kul att få svar också, och de ibland hetsiga ordmatcherna tyder på att några har lite grekiskt temperament, kanske väl maskerat i vardagslag??
|
|
||||
|
||||
Citat:
På festen i Stockholm hade jag också med mig min dotter. Vi delade bord med Brige och hennes familj och flickorna som båda bott någon period i Grekland hade mycket att tala om. Dagen efter åkte min dotter till Grekland för hälsa på vänner. Jag pratade en del med ditt sällskap i Malmö om jag inte blandar ihop det och om jag minns rätt var det en ganska ny relation men inte din nuvanrande man. Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Jo det var en man jag träffade ett par år men som det sen tog slut med dock av andra orsaker än att han inte ville åka till Grekland mer än de 2 gånger jag "släpade" honom dit. Lissi |
|
||||
|
||||
Vi satt ganska långt in i lokalen. Kanske jag hade börjat färga håret lite mörkare än när vi var i Stockholm då var jag fortfarande blondin som är min naturliga hårfärg. Har återgått till den eftersom det matchar de grå tinningarna bättre. Om jag minns rätt hade jag en röd dräkt med ett guldlinne inköpt i Grekland den dräkten har tyvärr krymt i garderoben trots att jag blivit smalare det senaste året.
Du får väl leta bland bilderna. Kort och lite knubbig. Eva |
|
|