![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Är det någon som skådat fågel på Tilos och kan berätta lite om vad ni har sett? Jag har läst mycket på nätet, men vill gärna veta om det är någon av medlemmarna som har varit där och fågelskådat.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har inte varit där ännu men det finns med på listan. Skall däremot skåda lite på Sifnos nästa vecka.
Vet inte om du surfat in på: http://www.surfbirds.com Där finns några artiklar och tips om skådning på Tilos. Lycka till! Tobbe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag hittade en artlista över Tilos. Några har jag sett, antingen hemma eller på just Tilos. Kommer här: Alpkråka Alpseglare Balkanflugsnappare Berghöna Bivråk Biätare Blek tornseglare Blåkråka Blåmes Blåtrast Bofink Brun kärrhök Buskskvätta Dvärguv Dvärgörn Eksångare Eleonorafalk Fiskgjuse Forsärla Fältpiplärka Gransångare Grå flugsnappare Gråsparv Grönfink Grönsångare Gulhämpling Gulnäbbad lira Gulärla Gåsgam Gök Göktyta Halbandsflugsnappare Havssula Herdesångare Hussvala Härfågel Härmsångare Hökörn Kaspisk trut Klippduva Klippsvala Koltrast Kornsparv Korp Korttålärka Kråka Kungsfiskare Ladusvala Lärkfalk Lövsångare Medelhavslira Medelhavsstenskvätta Mindre strandpipare Minervauggla Olivsångare Ormörn Ortolansparv Pilgrimsfalk Rostgumpsvala Rostsparv Rödhake Rödhuvad törnskata Rödnäbbad trut Rödstjärt Rödstrupig piplärka Rödstrupig sångare Rörsångare Sammetshätta Silkeshäger Skogssnäppa Skrattmås Smyrnakungsfiskare Sommargylling Spansk sparv Sparvhök Steglits Stenskvätta Storskarv Svart rödstjärt Svarthakad buskskvätta Svarthätta Svartvit flugsnappare Sydnäktergal Sånglärka Sädesärla Sävsångare Taltrast Tofslärka Toppskarv Tornfalk Tornseglare Tornuggla Trädnäktergal Trädpiplärka Turkduva Turturduva Törnskata Törnsångare Ängshök Ängspiplärka Ärtsångare Örnvråk Det roliga är att det var på Tilos jag (och Camilla) började bli intresserad av fåglar. När vi återvänder gör vi det med varsin kikare. Roligt att du ska till Sifnos. Jag skulle bli väldigt glad om du berättar om resan (fåglarna) när du kommer hem. Tilos är min favoritö nummer två, Sifnos är nummer tre. Fåglar eller ej. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om någon vecka kommer vi till Tilos. Utrustade med två kameror ska vi försöka föreviga några. Skulle vara roligt att kunna lägga in bilder på en hökörn, gamörn eller eleonorafalk.
![]() ![]() Men! Kråkor, gråsparvar och lövsångare är också fåglar ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Slarvade bort ett S
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vilken lista!
Imponerad! Jätteimponerad! Hur i allsin dar kan man skilja på alla dessa? De fåglar jag känner till är de vanligaste svenska. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja himmel!!!
Några stycken känner man ju igen, men när jag var på Tilos 2004 så var det i alla fall två turturduvor fler än det brukar ![]() ![]() Det måste vara helt underbart att kunna så mycket om fåglar! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
De flesta av dessa arter såg vi på Lesbos i maj förra året. Du kan se artlistan i vårt resebrev.
Skall försöka att åstakomma ett resebrev från Sifnos, dock är inte fågelskådning det primära under denna resa. Kikaren finns runt halsen på de vandringar vi planerar, så några fåglar hoppas jag vi skall se. Lycka till med skådningen på Tilos och "kryssa" Lungt ![]() Tobbe |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har en känsla av att det är fåglarna som beskådar oss, vaksamt. Och det gör dom rätt i...
|
|
||||
|
||||
![]()
Lycka till! Det är en fantastiskt vacker fågel.
Det är inte jag som skrivit listan, och jag har inte sett alla fåglar på listan, långt ifrån. Listan innehåller fåglar man kan förvänta sig att se på Tilos. Att det är så många fåglar på just Tilos beror på att kommunen förbjöd all jakt 1985. Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ni som inte har läst resebrevet kan göra det här. De fåglar Tobbe och laero såg på Lesbos finns listade här. Citat:
Citat:
|
![]() |
|
|