|
|||
|
|||
Första gången på Rhodos
Först vill jag bara skriva, att det är intressant att läsa alla inlägg, speciellt från er som bor i Grekland.
Har lite funderingar och frågor om Rhodos. Ska åka dit den 24 sept. Vi som reser är mamma 50+ och dotter som är 22 år. Vi gillar både bad, sol och shopping. (Åker man med en 22-åring måste man gilla shopping) Jag har ordnat boende i Gamla Stan, Krisitnas rooms. Vi vill gärna besöka en fin strand som har Blue Flag. Vi tänkte inte hyra bil utan förlitar oss på bussarna. Jag tänkte att vi skulle besöka Lindos både för bad och se staden. Vandra i Gamla stan shopping i både nya och gamla delen. Av vad jag läst här så ska det inte vara så fullt på stränderna av turister då vi är där. Vi tar gärna något glas vin på kvällen på något ställe som passar både mor och dotter. En stor fråga är badskor... På vilka stränder behöver man det mot sjöborrar. Är stranden i Rhodos mycket stenig. Antar att vi behöver svalka oss där eftert tex en shoppingrunda. Undrar också över det turkiska badet eller något spa, bad typThalasso som finns på tex Kanarieöarna. Tar tacksam emot tips på vad vi kan göra, matställen, var man kan beskåda en solnedgång mm. Utlyktstbåtarna går de fortfarande så här sent på hösten? Hälsningar Eva |
|
|||
|
|||
Sv: Första gången på Rhodos
Hej Eva,
Fråga Ann-Kristin hon kan nog ge dig en massa tips, mina tips är: Bad är Kalithea du tar dig dit med buss, dom tar inträde men det är det värt tycker jag. Resturangtips är: To Steno, Mandala och Mikes Fisktaverna. Jag tror att Kristina kan tala om vad dessa ligger, men du ska få adresser. To Steno, Agion Anargiron 29 söder om Gamla stan. Mandala, Sofokieos 38, ligger nära Kristinas. Mikes, Socratus Str, lite klurigt att hitta men det är Gamla stan. Bengt |
|
|||
|
|||
Er planering och ert boende låter perfekt tycker jag!
Jag var med min, då 20-åriga, dotter på Kreta, nära Chania en majvecka år 2000 och vi hade så himla mysigt med just lite shopping, lite bad och en vandring i Imbrosravinen. Att resa med sin dotter i den åldern är GULD! Ni kommer att få det jättemysigt är jag övertygad om! Lissi |
|
||||
|
||||
Instämmer helhjärtat! Jag fick tre veckor på Karpathos med min 21-åriga dotter i somras, och det var helt underbart att bara få rå om varandra och ha ROLIGT tillsammans.
Karin som känner att tiden går... |
|
|||
|
|||
Tack Bengt o Marie!
Misstänker att Ann-Kristin vet det mesta. Jag och min dotter har rest tillsammans några gånger nu och det är alltid lika mysigt. Vist får man anpassa sig lite. Men det är det värt. Det är roligt att hon vill resa med sin mor. Längtar nu offantligt myckert efter sol och värme. Härr i norr har det varit en del regn nu. |
|
|||
|
|||
Ja. Rhodos är nog tämligen solsäkert hela september och oktober.
Själv hoppas jag på soliga, men framför allt icke så blåsiga dagar på Tinos där jag kommer att vara 18-26 september. Nu för tiden kan man ju aldrig vara säker på vädret Lissi |
|
|||
|
|||
Har hört att det kan vara blåsigt på Rhodos. Men får väl hålla oss till väderstreck.
Hoppas på att i framtiden urforska andra öar. För ett antal år sedan var dottern och jag till Santorini. Fick även då tips från Kalimera och Janne om hotell. Trots att det var i juli så var den svarta stranden nästan folktom. Vilket vi gillade. |
|
|||
|
|||
Hej igen,
Jag hann inte svara färdigt på dina frågor om Rhodos, vad det gäller Lindos åk dit tidigt på fm för där brukar bli mycket folk senare på dagen. Och ett glas vin på kvällen ska ni avnjuta inne i gamla stan. Badskor behövs inte. Vad det gäller det turkiska badet så har jag inte varit där än, men är väldigt nyfiken på det. Vi åker själva ner till Rhodos den 25:e och vidare till Chalki, men det blir några dagar i Rhodos så då får det bli ett besök i det turkiska badet, jag tror att det är ett tradionellt bad. Men det ska vara vackert inne i. Jag glömde blåsten å solnedgången, det brukar blåsa på västsidan å solnedgången har jag inte tänkt på. Vi kanske ses i gamla stan, utan att vi vet om det. Ha de gott. Bengt |
|
|||
|
|||
Tack igen!
Hälsningar Eva |
|
|