Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-15, 15:58
jennie-pennie jennie-pennie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Airtours som charterbolag?

Någon som åkt med Airtours någon gång? Vad tyckte ni om dem?

Jag har i ärlighetens namn aldrig hört talas om dom...
Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 16:09
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Airtours som charterbolag?

Stockholm

Adress: Sveavägen 92, 113 50 Stockholm
Telefon: 08-566 103 00
Fax: 08-566 103 50
Öppettider: Må-fre 9-18, Lö 10-14 Sö Telefonöppet 10-14

Göteborg
Adress: Grönsakstorget 1, 411 17 Göteborg
Telefon: 031-711 00 35
Öppettider: Må-fre 9-18, Lö telefonöppet 10-14

Malmö
Adress: Grynbodgatan 7, 211 33 Malmö
Telefon: 040-30 00 34
Öppettider: Må-fre 9-18, Lö telefonöppet 10-14

E-post info: info@airtours.se
E-post grupp: grupp@airtours.se
E-post kundtjänst: kundtjanst@airtours.se (vid synpunkter på redan genomförda resor)
E-post marknadsansvarig: marknad@airtours.se
E-post web: web@airtours.se (vid tekniska problem med hemsidan)
Postgiro: 1605591-5
Bankgiro: 5075-1361

År Omsättning (SEK) Resultat före skatt (SEK)
1999 36 000 000 16 000
2000 50 000 000 250 000
2001 99 000 000 500 000
2002 149 000 000 1 500 000
2003 185 000 000 3 700 000
2004 260 000 000 9 250 000
2005 315 000 000* 10 000 000*

* - preliminära siffror

Kreditrating: AAA - Mycket god kreditvärdighet (Högsta kreditvärdighetsbetyget).
Källa: Kreditupplysningsföretaget Soliditet - okt 2005.

Resegaranti är ställd till kammarkollegiet (för år 2005 30 Mkr). Ansvarig researrangör enligt resegarantilagen: Nya Airtours City Breaks of Sweden AB, Sveavägen 92, 113 50 Stockholm. Organisationsnummer. 556558-5519. Moms/VAT-nr: SE556558551901. Styrelsens säte: Stockholm.

Verkar vara ett seriöst bolag såvitt jag kan se!!!

Arne
Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 18:14
Nickan Nickan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Åkte med dem till Athen förra våren. Skulle väl kanske kalla det för "halvcharter", för man har flyg+hotell, men inga anslutningar osv. För oss fungerade det bra, vi var helt nöjda med vår resa och hade inga som helst problem!
Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 18:37
kos44s avatar
kos44 kos44 är inte uppkopplad

Åkte med dem till kos -05, missnöjd, med mindre än en vecka kvar ändrades hem resan från fre/lör natt till torsdag middag. Mycket extra arbete med anslutnings flyg till Göteborg
mvh.kos44
Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 19:14
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad

Jag åkte med Airtours till Samos våren 2005. Helt okej, varken bättre eller sämre än mina tidigare chartererfarenheter. Ska sägas att vi hade transfer från och till flygplatsen, men inga andra kontakter med representanterna.
Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 20:40
pew pew är inte uppkopplad

Åkte med airtours till Thassos
Dom lyckades med att försöka 2 separata bokningar (2plus 2 vuxna) att placera i samma rum med bara en extrasäng (vi trodde ni åkte med barn). Jag vågar inte boka vårresan(med barnbarn) hos dom . Den här gången blir det kanske 2 rum på tre personer

Pew
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 08:39
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Ändrades hemresan när ni redan var på plats i Grekland? Eller innan avresan från Sverige? Fick ni ersättning för förlorad tid?
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 12:49
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Vi har åkt med Airtours två gånger, och blev väldigt nöjda båda gångerna. Första gången var förrförra sommaren, en veckas charter till Kreta, Rethymnon. Då var Airtours fortfarande relativt nya på charter, tror jag, så priserna var mycket lägre jämfört med de andra charterbolagen. Flyget fungerade jättesmidigt, inga förseningar och transfer ingick. En Airtours-representant kom sen till hotellet och berättade om diverse utflykter och hur man skulle göra om man ville hyra bil. Dessutom var hotellet suveränt! Ilian Beach hette det och var helt nybyggt. Vi var deras första gäster och bjöds direkt på något kallt att dricka när vi kom. Vi får fortfarande julkort av hotellägarna

Andra gången (i somras) köpte vi bara flygstol, till Santorini, eftersom vi skulle båtluffa vidare. Även det flöt på hur bra somhelst. Dessutom har pojkvännen åkt med Airtours weekend, till Budapest, som också funkade jättebra. Så vi har bara positiva erfarenheter av bolaget - peppar peppar!
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 14:01
Malina Malina är inte uppkopplad

Har enbart positiva erfarenheter av Airtours.
Vi har rest flera gånger till olika städer i Europa genom jobbet,sk långhelgresor.I höstas tog vi flygstol till Santorini,som också var bra och dessutom billigare än tex Apollo.OK, en liten försening på hemvägen,men inget att tjafsa om...
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 15:03
mattias mattias är inte uppkopplad

Min enda erfarenhet av Airtours är dessvärre inte så jättebra. Vi hade bokat en resa till Zakynthos i Maj förra året. Ca 4-5 veckor innan så kontaktar de oss och säger att resan är inställd p.g.a. för få bokade resenärer det datumet. Det var iofs första resan på säsongen men det var ju trist att det inte blev av att åka dit.
För att vara rättvis så har alla charterbolag rätt att ställa in flygningar om ett visst antal platser är obokade.
Vi erbjöds en rabatt på några hundralappar om vi istället bokade en annan resa den veckan men vi valde att avstå och åkte istället till Turkiet med Fritidsresor.
Airtours skötte dock ärendet helt korrekt och har inget att klaga på egentligen.
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 17:50
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Hmm...?
Verkar vara lite lotteri...har man tur är man jättenöjd...
Och andra sidan kan man råka ut för obehagligheter?

Hoppas fler svarar så man har mer att gå på!
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 18:01
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Hmm...?
Verkar vara lite lotteri...har man tur är man jättenöjd...
Och andra sidan kan man råka ut för obehagligheter?

Hoppas fler svarar så man har mer att gå på!
Ja, men det är väl precis så det är om man väljer att åka charter? Ett lotteri alltså. Tusentals turister som vallas runt som boskap på flyg och transferbussar, klart att det blir strul. Kanske därför som jag i princip har slutat åka charter. Sommarens båtluff med endast flygstol var verkligen frihet! Men de få gånger jag åkt charter, så var Airtours överlägset bäst. Ving, Fritidsresor och Apollo var inte ens i närheten.
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 19:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia
Ja, men det är väl precis så det är om man väljer att åka charter? Ett lotteri alltså. Tusentals turister som vallas runt som boskap på flyg och transferbussar, klart att det blir strul. ...... Men de få gånger jag åkt charter, så var Airtours överlägset bäst. Ving, Fritidsresor och Apollo var inte ens i närheten.
Jag håller med : LOTTERI! Jag har visserligen aldrig åkt med Airtours, men med de andra och Apollo vinner där tävlingen stort!!!! De gånger det strulat..(andra hotell än bokningen har använts...förseningar, trasiga plan etc..)så har Apollo skött detta jättebra och vi har kompenserats "uppåt"..Bara en gång till Parga blev det fel, men jag tror faktiskt felet låg hos min fd man som gjorde bokningen på nätet , fast han vägrade "erkänna" detta

Lissi - som åker med Fritidsresor i påsk och som fått BÄTTRE avgångstider vid ändring än vad som var vid bokningen
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 21:05
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Att det skulle vara ett lotteri generellt sett att resa med charter håller
jag inte alls med om.
Håller däremot med ovanstående talare att Apollo nog leder skamlistan
bland de stora bolagen.

Så länge man köper en ord. resa och undviker restresor och att försöka
hitta katalogens billigaste resa. Då brukar det inte strula.

Bolag som Solresor och Vingresor i första hand och Fritidsresor i andra hand tror jag är problemfria till nästan 100%.

Hitills på det lilla man läst om Airtours, så verkar det vara rena
lotteriet. Tror inte iofs att det lilla urvalet är represantativt.
Kanske slumpen, men när jag valt lite dyrare alternativ hos Apollo
har dom alltid varit utmärkta att resa med.
Däremot har jag en (rest)resa hos dom som gick till reklamationsnämnden.
Tänk på att oavsett om ni betalar tillägg på en restresa så är ni helt rättslösa!
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 21:23

Bara så det inte blir missförstånd......Jag har mest rest med Apollo för att de haft resmålen jag velat till och de små hotellen..Alltid ORDINARIE resor , inga restresor så dessa kan jag inte uttala mig om. De gånger det blivit ändringar har Apollo skött det JÄTTEBRA! Jag har heller inte haft problem med de andra bolagen.... Men visst är det enklare att boka flygstol själv och sköta sig själv på resmålet.. Hoppas att mitt förra inlägg inte missförstods av någon! Det är väl bara så att när man hör allt skäll på Apollo och själv aldrig upplevt något tråkigt med dem så vill man träda in och försvara...men då menar jag inte att de andra bolagen är sämre för det!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 21:27
Gita Gita är inte uppkopplad

Citat:
Bolag som Solresor och Vingresor i första hand och Fritidsresor i andra hand tror jag är problemfria till nästan 100%.
Hopps! Där satte jag kaffet i halsen... Solresor har jag mina värsta erfarenheter av, och då har jag åkt både med Ving, Fritidsresor, Apollo... De andra har, om det har strulat till sig, i alla fall kompenserat sjysst redan på plats, men Solresor... Vi var ca 20 ilskna resenärer som "attackerade" både representanterna, Manager och övrig personal, men ingen kompensation...

Tvisten gällde bla att man i resekatalogen lovade A/C men väl på plats hade A/C mellan kl 18 och 23 (när de flesta var ute och åt middag ).

Kompensation efter MYCKET klagande för två veckor = 100 kr/pers.

Nu har de ändrat i katalogen i alla fall... men de var som sagt VÄLDIGT styvnackade.
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 22:02
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Efter ett stort antal år som "lat-resenärer", dvs charterturister, kom vi till slut fram till att det ger mycket, mycket mer att försöka sy ihop sin egen resa. Ja, får vår del, vill säga. Var och en blir salig på sin tro.
Inför sommarens resa har vi plöjt igenom de flesta charterbolags kataloger på nätet.
Till mitt stora missnöje kunde tyvärr konstateras att samtliga resebyråer, inklusive det, av för mig okänd anledning, av vissa till skyarna höjda (?) Travelpartner, måste tjäna skjortan på vissa destinationer.
Som exempel. Vi valde på skoj på nätet två veckor för tvenne vuxna plus en mindre kotte på välkänt lägenhetshotell under högsäsong på en trevlig ö. Resa, transfer, boende, summa summarum dryga 24.000 SEK med välkänd resebyrå.
Därefter googlade vi runt "på egen hand". Efter cirka 30 minuters pusslande hittade vi då boende "vägg-i-vägg" med nämnda hotell, med lika bra standard, resa, transfer och TRE veckors semester för MINDRE än halva den summan. Häpnadsväckande? Kanske. Sant? Absolut!
Framgent får resebyråerna gnälla sig blodiga över sin taskiga vinst, men hellre äter jag likmask än göder dem ånyo (resebyråerna, inte maskarna). Åtminstone vad gäller Grekland.
Vad tycker ni...??? Nyfiken som bara attan är,
R

Senast redigerad av Rasmus den 2006-01-16 klockan 22:13. Anledning: Förtydligande.
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 22:21
jennie-pennie jennie-pennie är inte uppkopplad

Tack alla för alla svar. Jag tror att, som nån sa, det är lite av ett lotteri. Vi har t.ex. alltid åkt till Grekland med Apollo och har varit nöjda varenda gång, även restresorna. Men jag har en kompis som fick enorma problem med Apollo den enda gång hon åkte med dom, aldrig mer säger hon. Så det är ju verkligen olika.

Därför kan jag bara konstatera att om jag bestämmer mig för att åka med Airtours i sommar så är det bara att hålla tummarna att allt går vägen.. *ler*

Och Rasmus, intressant det där med priserna... Synd bara att jag är så fruktansvärt lat av mig... Så smidigt med charterbolagen ju... *ursäktar mig och ler*

Så, Kefalonia med Airtours... skulle sitta fint i sommar det!
Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 06:32

Citat:
Ursprungligen postat av jennie-pennie
Så, Kefalonia med Airtours... skulle sitta fint i sommar det!
Jag lovar Dig att KEFALONIA sitter fint med vilket bolag som helst!!! Det är en underbar ö.....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 10:04
Carina Carina är inte uppkopplad

Vi har bokat till Thassos med Airtours i höst och förväntar mig att det kommer att fungera bra, varför skulle det inte göra det? Antar att de vill ha nöjda kunder som kommer tillbaka.

Vi har mestadels åkt med Apollo eftersom de har haft det största utbudet. Vi har dock bekanta som tror att de måste åka med Fritids för att de ska komma fram. Vi har tyvärr dålig erfarenhet av dem, var utan bagage i en hel vecka på Naxos och upplevde att reseledarna inte gjorde nå´t, ljög och sa att bagaget skulle komma imorgon, men inte då. Vi fick förhandla upp ersättningen sedan.

Ving hade de mest okunniga reseledare vi träffat på, det var på Kos för många år sedan. De visste inte att de var i Grekland ens, pratade om Spanien, vi hade nog kunnat fixa det bättre själv.

Men inte skulle jag vara rädd att åka med dessa bolag igen, dock är Fritidsresor för dyra tycker vi, och har inte resor till de öar vi vill till.
Vi behöver ingen service under semestern klarar oss själva.

Det är nog så att de olika researr. är ungefär likadana, däremot kan de bero på personalen på resmålet om de kan fixa om det blir problem.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.