|
||||
|
||||
Ouzomeze... jämförelser
Ja, nu tyckte ju Masse att han hade hittat det ultimata ouzomezestället, i "baken" (nej, jag lade inte på minnet vad det heter...), så det måste ju jämföras med min egen favorit, Faros.
Själva ouzon tycker jag är godare uppe hos Ilias på Faros. Hans ouzo är sötare och mer i min smak. Mezen nere i "baken" är inte dum alls, bröd och olika röror, så den vinner mot Faros' sardiner och grönsaker. Men sen är det ju stämningen... nere i "baken" sitter man mitt på gatan med mängder av passerande människor, mopeder och bilar, det är varmt och kvavt och utsikten består av en betongvägg. Uppe på Faros är det lugn och ro. Samma gubbar som alltid som sitter och diskuterar världsproblemen och hälsar en välkommen. Det fläktar svalt häruppe och man har utsikt ner över bukten och bergen. Här vinner Faros stort. 2-1 till Faros, alltså. (Fast öns ALLRA godaste meze fick jag på ett helt annat ställe, en bra bit därifrån, dit ingen turist hittar självmant, och om de skulle göra det, ser stället inte direkt inbjudande ut... så där är det bara greker, och mezestandarden är därefter. ) Karin som har massor av ouzo, men ingen meze... |
|
||||
|
||||
Sv: Ouzomeze... jämförelser
Ouzomezen på Faros är väldigt god, tycker jag Man kan ha små önskningar, som vi hade här om "karpathian fisk" Härlig atmosfär också
Men om man går dit i november, så får man nöja sig med ouzo med nötter Inga vitaminer på vintertid Dock har jag avnjutit den bästa ouzomezen på Harrys Taverna, Emborios på Kalymnos Massa goda smårätter får man och varje gång olika läckerheter Konstigt nog har jag ingen bild på dom. Får tänka på det nästa gång Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Mats |
|
||||
|
||||
Jag hittade inte den gamla tråden, Masse, kan jag ha tagit fel på person? Någon tyckte i alla fall att ouzostället mellan Boulevard of Broken Dreams och skoaffären hade bästa ouzomezen... så då måste jag ju bara prova, med redovisat resultat.
Karin |
|
||||
|
||||
Då har det säkert varit någon annan. Men jag ska göra mitt bästa för att utröna hur det förhåller sig när jag kommer ner. Faros eller "baken"? det är frågan det.
Mats |
|
|||
|
|||
Faros naturligvis!!! Men hvis man som karinafp tar veien ut av sentrum, finner man den mest fantastiske meze på New York. Og siden karnafp beskriver det som lite innbydende, er det kanskje der du har vært???
|
|
||||
|
||||
Haha, precis!
Karin |
|
|