|
||||
|
||||
Skapa inre bilder
Jag har ett förslag: under tiden fram till låt oss säga april 2011, släcks alla bildgåtor o liknande trådar ned. Enbart verbala bilder/metaforer och berättelser ges utrymme. Kalimeras forum skulle få ett nytt ansikte. Kanske en ny själ.
|
|
||||
|
||||
Sv: Skapa inre bilder
......
..... |
|
||||
|
||||
Ja, skål själv! Eller jamas förresten!
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
Verbalt är väl det mesta här???? |
|
||||
|
||||
Vad är problemet??
Chras |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Jag förstår vad du kan mena. Att föreställningsförmågan förslöas av foton.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, eller av groggen |
|
|||
|
|||
Eller så lär vi oss att reflektera
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag groggar aldrig. |
|
|||
|
|||
Om man bara ska beskriva något i ord, utan foton, kan en hake vara att man måste lita till läsarens omdöme.
Om jag t.ex. i ett inlägg skriver "Jag har aldrig upplevt så stor kärlek som när Birgitta bad mig att ta hand om den gamla fallfärdiga hunden." så måste jag lita till att läsaren drar rätt slutsats av det jag skrivit för att förstå vad jag verkligen upplevde. Det finns inget röntgenfoto som kan bevisa vilken upplevelsen var. |
|
||||
|
||||
...och jag KAN inte lägga in bilder, min datorkunskap slutar lite tvärt strax innan...men det stör mig inte att den som läser skapar sin egen bild av den situation jag skildrar. Det är onekligen oerhört mycket bilder idag, stilllbilder, videosnuttar, långa filmer. Jag kan se det som en värdefull sak att få bilda sina egna inre scenarion.
Föredrar böcker framför film, som exempel. |
|
|||
|
|||
[quote=lugnagatan;252199]Om man bara ska beskriva något i ord, utan foton, kan en hake vara att man måste lita till läsarens omdöme.
Om jag t.ex. i ett inlägg skriver "Jag har aldrig upplevt så stor kärlek som när Birgitta bad mig att ta hand om den gamla fallfärdiga hunden." Min bild blir ett fallfärdigt hus inte en hund tror att du hörde fel.Hälsn jan |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har väldigt svårt att se hur det ena ska behöva utesluta det andra. I fulla drag njuter jag av Monicas vardagshändelser på Kalymnos utan bilder, eller varför inte Arnes resedagböcker där man kan välja själv att se hans bilder eller inte. Samtidigt är det också njutbart, åtminstone för mina ögon, att få se reseupplevelser också i form av texter med bilder! Det är frivilligt att läsa och svara på bildgåtorna! Lugnagatan, du skriver att föreställningsförmågan förslöas av foton. Hur vet du det lugnagatan? Kan inte bilder istället berika en föreställningsförmåga? Eftersom vi är olika; även vi som är medlemmar i detta forum, är det kanske så, att variationen gör att så många ÄR medlemmar och gillar detta forum! Vi alla är ju också en variation av människor bland annat i ålder och erfarenhet! Lena |
|
||||
|
||||
Kunde inte sagt det bättre själv, Nektarina!
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag reser inte utan min kamera. |
|
||||
|
||||
Citat:
En del uttrycker sig bäst med text och andra med bilder. En del med båda. Har inget problem med detta. Vi matas ständigt med både bilder och text i vardagslivet. Som Anita Lindblom sjöng: "Sånt är livet". Chras (Har flera kameramärken förutom de uppräknade och reser aldrig utan någon med mig |
|
|||
|
|||
Jamen, det här var verkligen en urflummig tråd!!!!!!
|
|
|||
|
|||
Fel, Lena! Det ar inte min standpunkt att forestallningsformagan forsloas av foton. Jag vet inte det.
Jag forsokte bara uttolka vad Xenons kunde mena med sitt inlagg. Jag skrev sa har: "Jag förstår vad du kan mena. Att föreställningsförmågan förslöas av foton. " |
|
||||
|
||||
Om nu något ska bort så vore det bättre att bara ha bilder under en tid, och skippa alla ord. Det skulle möjligen ge utrymme för nya inre bilder och kanske rent av ge forumet en ny själ (om nu forum har själ...)
(Fast naturligtvis tycker jag inte att det heller är en bra idé.) |
|
|