Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-17, 18:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Värmen håller i sig

Värmen håller i sig, men det ryktas om svalare väder nästa vecka. Man klarar sig fortfarande med kortärmat och kortbent. Lite fuktigare luft, särskilt på morgonen. Morgonkaffet avnjuts i svalka och relativ tystnad.

Maken och hans bror, hitflyttad från Aten, har svetsat fast och skruvat fast och macklat fast rörstativ som ska hålla uppe de vinrankor som vi ser i andanom. Den goda skörden detta år, med två sexåriga rankor, inspirerar till stora framtida resultat...

Vår hyresvärd har inget emot att få en pergola över garagetaket. Garaget ligger en halv nivå lägre än verandan, och är hittills en outnyttjad yta på säkert 40 kvadratmeter. Hur vi ska kunna få nån vettig plats för nya plantor vet vi inte riktigt...får flytta bougainvillean eller nåt. Vårt inre öga ser i alla fall ett grönt tak med stora klasar av fina druvor.

Svägerskan, Atenbo i femtio år, planerar för höns och lamm eller killing. Hon har planterat kolokithies (squash ) och förbereder för broccoli, spenat och kål. Hon har en hel hylla med trädgårdstidningar, och entusiasmen är smittande. Där de hyr finns det obegränsat med plats under citron-apelsin-och mandarinträden. Återstår att se hur det blir med grönsaker kontra höns/lamm/killing...

Jag räknade hur många plastkrukor jag samlat på mig, var kruka ett tecken på nederlag, när plantorna inte tagit sig. Sjutton stycken förutom de små som jag slänger direkt...

Men, men. Man ska uppmuntra den lokala företagsamheten, det är mitt motto, och jag köper frukt och grönsaker av dem som lyckats bättre än jag.

Får väl trösta mig med att jag har andra talanger, fast de inte är helt uppenbara .
Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 19:38
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Värmen håller i sig

Visst är din beskrivning av årstiden lite lik vår! Vi klarar oss också med kortärmat och kortbent, visserligen bara på eftermiddagen och i solen men ändock!

Några vinrankor får vi nog inte att trivas om inte klimatet blir bättre - eller sämre om man tänker på global uppvärmning...

Jag känner också igen mig vad gäller detta med grönsaksodling. Ambitionerna är stora, men resultatet klent. Torghandeln får bli räddningen!

Idag har jag köpt kantareller billigt på torget. Visserligen tycker jag
om att gå i skogen och leta svamp, men hittar bara lite lite...

Tack Monica för dina glimtar från ditt liv på Kalymnos!!

Lena
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:46.