|
|||
|
|||
Tomas Tranströmer
Tycker ni som jag, att det är utomordentligt roligt att TT har fårr Nobelpriset i litteratur?
|
|
|||
|
|||
Sv: Tomas Tranströmer
Men OJ!! Jag har inte lyssnat på radion idag. Sitter efter jobbet på jobbet och väntar in en kvällskonferens.SÅ HIMLA KUL!!!!! Ett riktigt bra val!
Lissi |
|
|||
|
|||
Jag har inte läst mycket av honom.Kan ni rekommendera någon eller några diktsamlingar? Han lär ha skrivit på "haiku" en del också.
|
|
||||
|
||||
Äntligen!
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Äntligen nån man hört talas om, men ändå som vanligt - inte läst!
/Wolfen |
|
|||
|
|||
Gratulerer!
|
|
|||
|
|||
Vår härliga rektor både inledde och avslutade vår kvällskonferens med dikter av TT. Han skriver otroligt fint. Jag har läst en del naturdikter förut men blir väldigt nyfiken på mer!!
Lissi |
|
|||
|
|||
En av alla hans fina dikter är Romanska Bågar. Fick den uppläst på ett sjuksköterskemöte för många år sedan och uppläsare var den karismatiske Lennart Koskinen.
Monica |
|
||||
|
||||
Måste erkänna att han bara är ett namn för mig. Är väldigt dålig på dikter. Någon som kan citera en "bit" av vad han skrivit?
/ Anne |
|
||||
|
||||
Först tyckte jag att det var ovanligt, men vid närmare eftertanke. Det är egentligen precis som vanligt. Ett namn som knappt går att uttala och ett land som nån knappt hört talas om!
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret. Valv gapade bakom valv och ingen överblick. Några ljuslågor fladdrade. En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen: ”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.” Jag var blind av tårar och föstes ut på den solsjudande piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och Signora Sabatini, och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt. Ur diktsamlingen ”För levande och döda ” (1989) Visst är den fin! Lissi |
|
|||
|
|||
Visst er diktet du siterer vakkert, Lissi - særlig disse linjene gjør inntrykk:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.” I dagens nettutgave av aftenposten.no kan man finne en link til en site der Transtrømers dikt fritt kan leses, norsk oversettelse. Jeg gleder meg, mens jeg venter på å få papirutgaven hjem. I samme avis gir norske Jan Erik Vold et nyansert bilde av poeten og vennen Tomas Transtrømer. Sverige har mange lesverdige poeter. Dikt er godt å gripe til i livets stormkast. |
|
|||
|
|||
Lissi!
Precis den dikten var den jag menade. Jag tycker den är helt underbar. Monica |
|
|||
|
|||
Jag lyssnade på Radio Kalmar på väg hem där en intervju gjordes med en lärare av hög rang på Linnéuniversitetet i Kalmar, en grek, som översatt ALLA Tranströmers verk till grekiska!
Så ni som kan grekiska kan ju läsa Tranströmer på grekiska också! Lissi |
|
|