Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-21, 20:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Rättegång i dec

I december planeras rättegången på Samos mot den kvinna som anmält en grekisk man för våldtäkt och nu är ankalgad för förtal. Grekiskt rättsväsende har om jag inte är felunderrättad inte velat ta del av den rättsmedicinska undersökningen som är gjord i Sverige och de har inte heller som utlovats genomfört eller redovisat en utredning av polisens och rättesväsendets agerande i ärendet. Kvinnan kommer inte att åka till Samos utan företräds av sitt juridiska ombud. Troligen kommer internationella obsevatörer att bevaka rättegången tillsammans med svenska massmedia.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2011-10-21 klockan 20:13. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 22:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Rättegång i dec

Man blir mörkrädd!
Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 06:18
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

@Eva: Gärna lite mera fakta, jag har sökt men ej hittat några uppgifter.
- Är det en ny Kos-repris?

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 20:11
Eva Ls avatar

Det senaste jag hörde i fallet var det som rapporterades i Tv 4 nyheterna för ett litet tag sen. Den gamla debatten känner du väl till? Den här histrorien ledde till att Herr Bakalis från Greklands ambassad i Stockholm tidigare i år blev hemkallad till Aten efter att vid en tv intervju uttalat sig om svenska kvinnor på ett mindre lämpligt sätt. Hans hånskratt var nästan värre än de ord han uttalade. Vet inte om Alexandra Pascalidou har någon aktuell information på sin blogg. Hon är en av flera bosatta greker i Sverige som skrivit om fallet bland annat i Svenska Dagbladet.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 13:22
Eva Ls avatar

Idag börjar rättegången utan "Anna". Hon vågar inte åka dit. När man läser vad den grekiska domstolen skriver i ärendet förstår man varför. Tv 4 hade ett längre inslag i gårdagens nyheter kl 22.00 kanske tidigare också och ett kortare inslag idag. Igår intervjuades även "Anna" och det visades bilder från den rättsmedicinska undersökningen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 13:48
Eva Ls avatar

Tv4:s journalister verkar vara de enda svenska journalister som bevakar rättegången. Nu finns mer att läsa och se på nyhetskanalens hemsida.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 13:53
Eva Ls avatar

För den som inte alls är insatt i fallet är den här artikeln rätt informativ.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/an...ng_6140965.svd

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 16:43
Eva Ls avatar

Senaste nytt. http://www.dn.se/

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 22:57
Netwolfs avatar

Ja, nu är ju kvinnan i alla fall friad från förtalsåtalet, men våldtäktsmannen är fortfarande på fri fot. Förmodligen hoppades domstolen på att svenskan skulle nöja sig med att bli frikänd från förtalsanklagelsen, så kan våldtäktsanmälan falla i glömska. Så lätt tycker jag inte att de ska få det! Jag blir riktigt förbannad!
Var vänder man sig för att protestera? Adress, gärna mail + ev grekisk översättning. Då kan vi protestera mot att åtal inte väcks mot våldtäktsmannen. För om svenskan är friad, så måste ju han vara skyldig?

Kom igen nu alla Kalimerianer! Visa kraften i Skandinaviens största grekforum!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 08:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Bra initiativ Netwolf! Jag är med! Men tyvärr kan jag inte hjälpa till med adress eller grekisk översättning.
Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 17:11
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, nu är ju kvinnan i alla fall friad från förtalsåtalet, men våldtäktsmannen är fortfarande på fri fot.
/Netwolf
Aja baja. Döm inte i förväg. Trots enstaka ivriga svenska professorer mm som vill döma endast på ena partens vittnesmål tycker jag att man skall vara försiktig i brottsmål där det inte finns utomstående vittnen. För mig gäller devisen hellre fria i 10 tveksamma mål än att fälla en oskyldig. Jag förstår tragiken där de endast 2 inblandade vet sanningen och där brottslingen inte fälls men tänk tanken att vara den som sitter i fängelset oskyldig.
Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 19:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Benägen att hålla med Kritsbo här. Hela historien är olustig från början till slut.
Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 21:31
Eva Ls avatar

Vad som avses med de två senaste inläggen vet jag inte men naturligtvis ska ingen dömas utan rättegång. Samtidigt har alla rätt att få sin sak prövad i domstol. De bör då kunna förvänta sig en utförlig utredning där experterna får komma till tals. Ta del av rättsmedicinska undersökningar etc. Jag har själv viss yrkeskompetens från delar av det här området och vet att det finns många våldsutsatta kvinnor som inte får sin sak prövad och att det även finns kvinnor som falskt anklagar män för övergrepp. Sanningen är aldrig enkel.

Det jag också vet är att det är mycket ovanligt att kvinnor i den här åldern som "Anna" är tillfogar sig den här typen av skador om det beteendet inte finns med sedan tidigare. Hennes skador var om jag fattat det rätt ganska omfattande. Hennes sak bör absolut prövas i en rättegång och det hoppas jag att grekiska domstolar kommer fram till även om deras rättsväsende tyvärr lämnar en del övrigt att önska.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 23:39
Netwolfs avatar

Bilderna jag sett. Är de fejkade då? Det var bland det vidrigaste jag sett. Kvinnans tånaglar som hängde löst. Visst. Jag kan med 100 % säkerhet inte veta att dessa bilder är sanna, men hallå?
Tror ni på fullaste allvar att denna kvinna ljuger?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 23:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Självklart ska ingen dömas i förväg, men ingen ska heller frias utan rättegång.
Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 09:04
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vad som avses med de två senaste inläggen vet jag inte
Låt mig då förklara att det är en generell uppmaning att inte döma någon på förhand i sociala medier utan istället avvakta en korrekt juridisk bedömning. Historien är fylld av tragiska händelser där människor okritiskt springer åt samma håll på uppmaning av självutnämnda sanningssägare. Jag är inte utbildad nog att påstå att det grekiska rättsystemet är sämre än vårt men förbehåller mig rätten att lyssna på olika argument innan jag formar en egen åsikt.
Jag hoppas alltid att varje brottsoffer får upprättelse men har svårt att acceptera jurister som argumenterar för sänkta beviskrav och därmed risk att döma fler oskyldiga till förmån för ett högre antal korrekt dömda.
Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 09:47
Eva Ls avatar

I det här fallet verkar det ju inte ens bli en juridisk prövning i domstol eftersom fallet lagts ner utan en ordentlig förundersökning. Det har ju också framkommit att domstolen haft generella uppfattningar om svenska kvinnor som de relaterat till det här fallet.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.