Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-23, 16:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Göteborg-Samos 2012

Har hittat en bra lösning för göteborgare som vill till Samos innan 5 juni då charterflygen börjar gå.

Air Berlin flyger Göteborg-Berlin-Samos med bra tider för bara 2335 ToR.

Dock bara på måndagar, andra dagar är det två stopp i Tyskland (Berlin och Stuttgart). Förbindelsen på måndagar är så smidig och billig att jag nästan väntar på mail om att jag tyvärr bokat något som inte finns...

Biljetter till just det priset hittar man på flygresor.se, sedan vidare till AoB Travel. Men de dyker upp lite varstans för runt 2500.

Innan jag hittade dem siktade jag på Aten via Wien på utresan och Köpenhamn på hemresan för under 1700 kr, också väldigt billigt. Men Aten-Samos med olympic kostar hela 234€ ToR än så länge.

Air Berlin blir alltså inte bara mycket billigare. Man slipper dessutom både Aten OCH grekiskt inrikesflyg vilket kan vara bra om det är strejker och annat sattyg även nästa år. Och så är det genomgående bokning vilket ger större trygghet vid förseningar.
Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 17:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Göteborg-Samos 2012

Vi måste komma på också ett bra och lagom billigt sätt och ta oss hem från Samos i slutet av maj

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 18:09
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Air Berlin har ganske stort rutenett. De flyr blant annet både til Kos og Karpathos. Reiser man fra Oslo, kan man enten fly med dem eller ta første etappe med Norwegian til Tegel i Berlin. Så der finnes som nevnt alternativer om man vil unngå Athen eller reise utenom høysesongen, ikke minst om man kan planlegge god tid i forveien.
Egentlig litt merkelig at Air Berlin er så lite eksponert, sammenlignet med eks. Norwegian. Som heller ikke har overflod av greske destinasjoner og dessuten er innenfor et svært begrenset tidsrom. Eller charterselskapenes flybilletter - kjekt å kunne fly non-stop, men flytidene har jo blitt mildt sagt ukristelige.
Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 18:13
inkfishs avatar

Riitta: Jag tittade på flygresor.se nu. Den 28 maj är lägsta priset ca 1200 pp, för ca 1400 får ni kortare väntetid i Berlin och kommer hem 18.45.
Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 18:21
inkfishs avatar

Malou: nån jag pratade med trodde att förklaringen till att air Berlin flyger till Samos och andra öar nära turkiska kusten kanske är att det bor mängder av turkar i Tyskland. Och från Vathy på Samos är det väldigt lätt att ta sig till Kusadasi i Turkiet. Så den förklaringen kanske stämmer.

Biljetterna jag köpt har superbra tider för mig. Lyfter från Gbg först 10.45, jag slipper alltså gå upp mitt i natten. Framme på Samos 17.30.

På hemvägen lämnar man Samos 10.55 och landar i Gbg 18.45. Då ingår ett 4.5 tim stopp på Berlin Tegel men det ser jag inte som särskilt jobbigt
Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 18:32
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Flytidene høres veldig bra ut. Sist jeg kom hjem fra en gresk øy, sto valget mellom å gå til nærmeste hotell eller taxi hjem til døren. Taxien kostet omtrent det samme som flybilletten t-r (takk Apollo), men nattflyvning skal ut av mitt vokabular.
Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 18:38
inkfishs avatar

Usch så trist. Jag har alltid bilen på flygplatsen och 20 min att köra hem. Men jag vill gärna komma hem innan Ica stänger kl 23. Och framför allt gillar jag inte behöva kliva upp mitt i natten på utresan, det brukar göra resdagen förfärligt jobbig.
Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 18:56
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tack InkfishHembiljetten bokat och betalt 28/5 Nu hppas vi bara på strejkfritt

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 19:09
inkfishs avatar

Men oj, här gick det undan

Roligt att kunna hjälpa till

Undviker man Aten och Olympic så är det ju faktiskt bara flygledarstrejk som kan ställa till det, inget annat.
Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 19:45
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Bokade just ått sonen (studerar i Linköpings Uni) och hans flickvän Arlanda-Samos t/r 6.8-20.8. för 270:-eur/pers. via Berlin med Air Berlin, ca 5 timmar byte på vägen till Samos och 4 timmar på hemvägen. Vem behöver mera charter?
Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 22:59
inkfishs avatar

Hej Åland, vad roligt

Jag förstår att det där med Vathy verkar gå i släkten!

Jag hade tre nätter där i september på väg till och från Fourni. Hade aldrig varit i Vathy men trivdes inte alls i Pythagorion så därför tänkte jag pröva nåt nytt den här gången.

Jag kom av bussen, började gå in mot stan för att leta rum, kom till det fina Pythagorastorget, insåg att jag behövde mat innan rumsletandet och satte mig på Sto Psito för att ta en gyros. Som var SÅ god. Och redan innan första tuggan på den insåg att jag att det här blir bra, det här gillar jag redan - mycket

Vathy var den roligaste överraskningen på bra länge så jag ser framemot några nätter där igen nästa år
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.