|
||||
|
||||
Höstens blommor på Kreta
Nu när det mesta jobben är över för i år så kommer Kretas första vår.
Efter de första regnen så börjar frön att gro och lökväxter att komma. Vi kallar det för första våren och den brukar komma i mitten/slutet av oktober när solen kommer fram efter regnen. Vi var i veckan på en liten tur upp i Vita bergen med ett blomsterintresserat par och vi hittade mattor av blommor. Sänder ett par bilder När man går på de fina stenbalagda åsnestigarna som denna Och stannar och tittar noga så finner man dessa små godingar. Höstscilla Under Aradhena bron växte denna Colchium. Det var en bit ner så bilden blev ej så tydlig men vacker i verkligheten. Smörblomma eller Ranunkel växte i små fält och lös upp dagen. Och mellan stenarna fanns det gott om Colchium samt Sternbergia Fjärill på Rosmarinen som blommar ännu i slutet av oktober Ett bi hade satt sig på vindrutan och se så mycket propolis den har på benen (tror det är propolis). Vi har haft mycket jobb i år men nu finns det egen tid att vandra runt och se på naturen. Kreta hälsning Olle & Anna |
|
||||
|
||||
Sv: Höstens blommor på Kreta
Å vad hoppfullt - å vilka fina bilder!
Lena |
|
||||
|
||||
Å så fina bilder!
Det här var något nytt för mig, att höstregnen får naturen att börja grönska igen. Jag var på Tilos nu de två första veckorna i oktober. Så sent på säsongen har jag inte varit i Grekland förut. Det var helt fantastiskt att se, hur gräset börjar spira och att man satte kålplantor mm. Vår - fastän det är höst! Tack! |
|
||||
|
||||
Underbara bilder. Tack!
|
|
||||
|
||||
Så vackert, dina bilder andas verkligen VÅR!........Tack!
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Fina bilder. Det finns dock också fina höstfärger så det är lite svårt att avgöra om det är höst eller vår.
lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Håller med dig lars att det finns fina höstfärger även här
MEN det blir ej som i den vackra scandinaviska hösten. Vi missar Aspens ljud när bladen torkar och skakar,lönnen, osv. också den klara höstluften som är så skön att andas in genom näsan doften av det vissna löven och gräset. Men när vi nu går mot en första vår så drar det med även oss mäniskor in i en svag vårstämning med allt gott det innebär. Ett klart hösttecken är ju alla Raki brännerier som doftar "höst" och smakar gott. Här i byn bränner man Raki på 2 olika ställen och det pågår många veckor 24 tim dygnet, (stannade till på vägen i dag och kontrollerade smaken helt bra. Så som ni säker förstår så saknar jag lite dom fina höstdagarna men får ju så mycket annat. Rakibränning kanske kan bli ett eget inlägg men det finns säkert redan på forumet. Olle |
|
||||
|
||||
Dina bilder gav mig ögonfägring!!!!
Vilket medförde att min granne Buketten snabbt förskonades från en liten bukett blomster. Jag hoppas att se lite blomster när vi kommer till Paleochora i december. Tack för fina bilder. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Den lilla fina cyklamen Krokus Jag lägger till ett par vårbilder som vi tog härom dagen. I söndags stannande vi till i byn Provarma där rakitillverkningen var i full gång. Kazanin var över 200 år gammal och hade varit med redan på turkarnas tid. Förutom strafylon (jästa resterna från vintillverkningen, skal etc) hade man här också i ris från timjan. Rakin smakade alldeles superbt och en flaska fick vi med oss. Den äldste i brännarlaget var över 84 så han kunde sin sak. Idag den 1 november skiner solen och det är varmt och skönt. Opa! lars Kriti stin kardia mou Kazani |
|
||||
|
||||
Har varit ute en del under sista dagarna och hade min pocketkamera i fickan.
På söndagen var vi uppe på Pachnes (Vitabergens högsta topp 2453m) med 14 personer och vi gick i t-tröjor och hade solkräm men mer om det senare nu till blomsterskörden. Jag lägger upp här en del blommor mer finns i mitt album för första vårblommorna En del blommor bör/skall ej blomma nu men även naturen på Kreta gör lite som den vill och följer ej regler. Denna vackra Cyclamen hederifolium Har redan blommat ett par veckor Spottgurkan (kommer ej ihåg latinska namnet) har redan börjat blomma Klasekrissla Dittrichia viscosa blommar som stora buskar Denna Petromarula pinnata skall ej blomma nu men men Kreta är överaskningarnas Ö. Vi skall ej glömma det vackra nygröna gräset som växer saftigt och matar getter och får som kommit ner från bergen för vintern. Prospero autumnale, höstskilla är så spröd och vacker Biskopsstav, Arisarum vulgare har också börjat visa sig Denna lilla spröda varelse Narcissus serotinus, höstnarciss ser så svag ut men doftar som den skall. Vi gick Arathena ravinen i måndags och väggarna var "fyllda" med Origanum dictamnus, Kretas diktamus. Det syntes mycket tydligt var getterna ej kommer åt. Ranunculus täcker marken på vissa ställen som våran maskros fast liten. Den gula färgen lyser som smörblommans sommarfärg. Förutom alla vilda blommor så har även trädgårdsblommorna börjat i många trädgårdar. Nu är det dax för en liten eftermiddags promenad och om jag hittar något spännande så kommer det hit. Ibland tycker jag det är synd att ej kunna visa alla blomsterintresserade Kreta på hösten, men de flesta vill ju ha värme och blommor. Men till våren tror jag det kommer mycket folk tidigt, eftersom Norwegian startar att flyga till Kreta redan 31 mars. Med risk för regn men en vacker natur. Olle |
|
||||
|
||||
Verkligen vackra blommor!
Här hemma sitter jag och tittar på den allra sista (tror jag) rosenknoppen och undrar om den hinner slå ut innan vintern kommer - kanske nästa vecka? Mina blommor här hemma är annorlunda än dina, men många optimistiska knoppar på julrosorna tittar fram - och ljungen lyser också upp på sitt sätt i denna lite mörkare tid vi har nu. Skicka gärna fler VACKRA blommor från Kreta - UNDERBART ögongodis, tackar! |
|
|||
|
|||
Citat:
Hösten skulle jag gärna vandra på Kreta....Ska sikta in mig på hösten 2013. Det skulle vara otroligt härligt med en guidad blomstervandring. Det är mycket man ser fram emot att göra som pensionär....Bara man får vara frisk. Lissi - som inte tar det för givet... |
|
||||
|
||||
Sprutgurka Ecballium elaterium heter den. Ecballium är ursprungligen ett grekiskt ord, ecballein, som betyder kasta ut. Fröna kan slungas flera meter bort från plantan.
|
|
||||
|
||||
Tack Titti
ofta när man vandrar så kan man ej låtabli att slåtill en frukt/fröhus med vandringsstaven och oj vilken sprut, någon sa den var giftig men kanske ej bra att få i ögonen. Olle |
|
||||
|
||||
På dagens morgonpromenad i mulet och kyligt väder så såg jag att den Vilda Persilja Tordylium (Gr.kafkalida) hade kommit i stora fält
Det är en god ört som används mycket i sallader och grytor men om man plockar och torkar som med svesk dill så tycker jag ej att det blir så mycket smak. Blommorna står nu lite still eftersom solen inte har lyst så starkt sista dagarna. Olle |
|
||||
|
||||
Härligt GRÖN persilja! Gott i mat, som man får mycket i Grekland, men visst ska det vara färskt och friskt. Jag köpte torkad dill med hem en gång, men kastade ut den efter ett tag, ingen bra smak, nej.
Hoppas värmen och solen snart kommer tillbaka till er, det ser lite väl kallt och grått ut igår och idag. |
|
||||
|
||||
Någon saknade höstfärger här på Kreta, vilket jag kanske inte riktigt håller med om. På västra Kreta är det ganska enkelt att hitta höstfärgerna då här är gott om lövträd.
Här kommer ett exempel på ovannämnda. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Nu börjar det blomma på riktigt när solen kom fram sommarvarm.
Detta mandelträd är det första vi sett blomma i år och det redan slutet i november utmed vägen mellan Rethymnon och Iraklion. Normalt brukar blomningen starta runt nyår. Även Anemoner blommade i KatoZakros men ej hela fält utan bara några enstaka blommor. Även denna bekant blommade i sin ensamhet. Förutom alla fina blommor så när vi gick upp Zakros ravinen så var det massor av Origano som redan vuxit stora samt timjan med stora blad, Vattenkrasse plockade vi till kvällens sallad. Apelsinträden lyser fulla av förggranna apelsiner. enstaka oxalis blommar denna bild är från i våras men dom blommar nu ser dom från fönstret där jag nu sitter. Kanske lite fusk med en gammal bild skall skärpa mig. Olle |
|
|||
|
|||
Helt underbart!
Tack, vi lånade en bild från restaurangen (där vi skall bo) och det blev så lyckat. Må väl hälsar vi från ett ganska varmt Blekinge. |
|
||||
|
||||
Paul
Jag tror att ni skall bo på Coral eftersom George och Christina som har tavernan ej har rum men väl nyckelt till Coral.(deras mobilnummer är. 6974392489) och Chritina kommer från Skottland så henes Engelska är riktigt bra.. Fint ställe att bo men vet ej om det finns möjlighet att laga frukost på rummet. kolla länken Vi bruka ha med oss en lite "jetboil" gaskök till morgonkaffet. Olle |
|
|