![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
I år vandrade vi genom Samariaravinen och nu börjar vi lite smått att planera inför vår resa i maj. Är det någon av er som har vandrat igenom några andra raviner och som kan ge lite tips. /Annelie ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns ett bra antal raviner på Kreta, av dessa är visst Samaria den största pärlan. Något västerut ligger den vackra ravinen Agia Irini som även kallas för Samarias lilla syster, ganska lätt vandrat och underbart med blommor på vårkanten.
Den kanske lättaste ravinen på västra Kreta är Imbros ravinen från Imbros byn ner till sydkusten, vi har haft rätt små barn med där. Något mer krävande är ravinen Aradhena väst om Hora Sfakion, där får man klättra över stora stenbumlingar, men storslaget! Förra helgen vandrade vi där med några vänner och såg den endemiska örten Diktamnus blomma på ravinväggarna. Områdets vildaste ravin är Sfakia ravinen som mynnar ut på sydkusten före byn Hora Sfakion. Syd om Askifou platån startar två fina parallella raviner Asfendou och Kallikratis, värt att pröva! Fråga gärna mer när det blir dags att åka till Kreta! Anna |
|
||||
|
||||
![]()
Imbros gillar jag jättemycket, precis som Aradhena, som Anna nämner ovan. En annan fin ravin är "Valley of the death" på östra Kreta. Fast dit är det långt om ni bor på västra Kreta.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg har gått Agia Irini, Imbros, Kritsa og Prassanos. Mer info om mine erfaringer med disse inkludert guidebøker etc. finner du på mine websider.
|
|
||||
|
||||
![]()
Oh, tack för alla era tips, nu har jag lite att kika närmare på!
![]() Gott slut och Gott Nytt År! Annelie |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle också gärna vilja besöka raviner.....
Arne Paleochora direkt |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Tänk så tokigt det kan bli! Läste rubriken på tråden och tänkte .... det måste kollas! Tips om nya grekiska viner på gång kanske? Kan undra vad ra-vin är för något förresten. Har jag aldrig hört talas om. Rött eller vitt? Ha ha så tokigt det kan bli när man sitter för länge vid den här maskinen. Dags att gå och lägga sig! Kunde ju varit något för dig att klyva annars Arne!
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Masse, freudianska felsägningar har man ju hört en del om, men fel-läsningar?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Åh så häftigt! Vad heter den??
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Äntligen nappade flugan: Richti ravinen. Åk till byn Mouliana på vägen mot Sitia och promenera samt njut. Här är en länk jag hoppas fungerar http://www.crete-today.com/gorges/richti/index.php.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack så jättemycket för länken, fotot ser verkligen inbjudande ut.
/Annelie |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
![]()
??
I was only trying to help..... Apologies for intruding your forum with links on the topic you were discussing. one of them was from tripadvisor. the other was from the the naturist (NOT nudist) association of Heraklion. and we all know what kind of evil spammers both of them are. shame on me. have a nice day CB |
![]() |
|
|