Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-29, 18:52
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Den åttaarmade smakar förträffligt

Slagen och skrubbad, rensad och lagad på rätt och traditionellt sätt denna rätt är såååååååååååååååååå god tillsammans med ett glas ouzo. Vem sa att bläckfisk är segt och trådigt? Då har ni fel fiskare och fel kock.
Egenhändigt fångad och tillagad enligt gammalt grekiskt recept, det blir inte bättre än så. Fisktavernorna serverar bläckfisk men de är inte i närheten av den här rätten. Tack Nicki för att du lärde mig detta!!!!
S´agapo!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 18:55
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Den åttaarmade smakar förträffligt

Kan du dele oppskriften med oss? Ser bare helt nydelig ut og blekksprut som vi kaller det, er noe av det beste jeg spiser på Kreta!
Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 19:11
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Ser jätteläckert ut.
Hur tillreder du denna anrättning?
Gillar det kraftigt gröna inslaget.
Hälsar Paul
Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 22:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Ser spännande ut! Skulle gärna vilja sitta med. Behöver bara en gaffel, ett glas ouzo ... och så en inbjudan förstås.
Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 23:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Det som finns på det där fatet påminner väldigt mycket om marinerad bläckfisk som vi åt för ganska länge sedan i Aten. Den avnjöts mitt i natten på en takrestaurang med nära utsikt mot ett belyst Akropolis. Det smakade underbart! Är även denna bläckfisken marinerad?

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 23:56
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Jag brukar få den grillad tillsammans med Raki - inte så dumt, om det inte vore för sugkopparna! (Pillrar alltid bort dem!!)

Jag ser också gärna fram emot ditt recept, tack!
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 14:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Recept? Jag kan tänka mig att efterfrågade recept på grillad bläckfisk finnes att hämta på närmaste däckverkstad där man vulkaniserar gamla bildäck. Doften förmenas vara densamma, konsistensen likaså.

Häpp!

Arne
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 16:07
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Nää Arne nu är du mer än lovligt negativ.
Monica
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 16:31
larss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Recept? Jag kan tänka mig att efterfrågade recept på grillad bläckfisk finnes att hämta på närmaste däckverkstad där man vulkaniserar gamla bildäck. Doften förmenas vara densamma, konsistensen likaså.

Häpp!

Arne
Nu råkar det ju vara så här Arne, att bläckfisken inte är grillad, men om det nu är så, att du efterfrågar recept på gummiverkstäder, så förstår jag din kommentar, men ett råd är att inte fortsätta leta recept på vulkaniseringsverkstäder. Livet blir inte så segt då!!!!!!!!!!!!!! Häpp!!!!
Jag har träffat alltför många "turister" här nere med samma inställning som din tills de får äta en riktigt förberedd och tillagad åttaarmad bläckfisk.
No hard feelings though, smaken är ju som bekant som baken tudelad.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 17:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Herodetos; Blckfisk, det är Djävulens föda!

Eller för att travestera lokal fiskare på Fourni; "När turisterna har lämnat ön, då finnes ingen som missaktar blckfisk enär det är den enda föda vi har att tillgå vintertid."...

Arne
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 18:06
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Grillet xtopodi er det ultimate tilbehør til ouzo, muligens er sardheles pastes i nesten samme klasse......

Mener nå jeg........
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 18:09
larss avatar

Herodetos vem var det? Jo jag vet, men han levde nån gång 400 - 500 år före Kristus och han trodde tydligen på Djävlar. Det har ju hänt lite sen dess.
Fiskaren på Fourni kan jag förstå. Han missaktade i alla fall inte bläckfisken, tvärt om. Hade han kommit från Kreta hade han nog inte uttryckt sig så, enär här finns mycket annat att tillgå som omväxling i dieten.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 18:21

Lars, för min del är intresset hur din utsökta fisk är tillagad, berättar du eller skall det förbli en hemlighet ett tag?
Hälsar Paul
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 18:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ja, ja, kan vi få ett bra tips? Jag har en stor bit djupfryst bläckfisk, det var en femkilosbamse som vi delade med oss av till släkten. Den sista biten har alltså blivit liggande och nu vill jag pröva något nytt. Brukar koka den med lök, stifado, men prövar gärna andra sätt.
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 21:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag är ingen bläckfisk fantast även om jag inte är på Arnes nivå. Den färska bläckfisk som jag fick tillagad på Lesvos har dock fått mig att ompröva min inställning och jag har ätit bläckfisk på Kreta flera gånger på platser utanför de stora turiststråken utan att bli riktigt frälst.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 22:21
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Häpp!

Arne
Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Nu råkar det ju vara så här Arne, att bläckfisken inte är grillad, ............

lars
Kriti stin kardia mou
Arne, tänk så mycket sköna stunder du har kvar framför dig när du väl öppnar dina sinnen för lite udda kulinariska upplevelser (minns jag rätt från tidigare tråd så har du också kvar att upptäcka surströmmingens förtjänster).

Vad gäller bläckfiskrätten på bilden så dristar jag mig att påstå att den alls icke avger någon doft av bränt gummi enär den inte är grillad. Höj nu ribban och klyv ett krus vitt med kära Birgitta och ge till det bläckfisken en chans. Jag dristar mig att gissa att fisken på bilden som sagt är marinerad och då är den (möjligen något mera finhackad) mycket njutbar i såväl doft som smak.

Lars, är det marinerad bläckfisk eller ..........?

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 08:54
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg

Slagen och skrubbad, rensad och lagad på rätt och traditionellt sätt denna rätt är såååååååååååååååååå god tillsammans med ett glas ouzo. Vem sa att bläckfisk är segt och trådigt? Då har ni fel fiskare och fel kock...
lars Kriti stin kardia mou
Även jag har lagat bläckfisk, fast då marinerad (i vitlök, olivolja och vinäger) som är en av mina favoriter till Ouzon. En annan favorit är Kokkinisto, där den fått puttra i sitt eget vatten och sedan sjudit i rött vin och tomatpasta med lagerblad, kanelstång, pimento och lite annat smått. Då ser bläckfisken mer ut som prinskorv och har samma konsistens. Klart att även grillad går ner, med persilja och citron...

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 15:46

Låter jättefint att sjuda i rött vin och tomatpure till detta, med föreslagna kryddor. Spännande. Lars, aär det lite åt detta hållet?
Hälsar Paul
Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 01:23
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Även jag har lagat bläckfisk, fast då marinerad (i vitlök, olivolja och vinäger) som är en av mina favoriter till Ouzon.
//Kikh
Just sådan var det som jag tänkte på Kikh! Men det var längesedan jag åt det nu, så det får bli till att leta rätt på det nästa gång jag kommer ner. Mums! Blev riktigt sugen nu!

Mats
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.