|
||||
|
||||
Den åttaarmade smakar förträffligt
Slagen och skrubbad, rensad och lagad på rätt och traditionellt sätt denna rätt är såååååååååååååååååå god tillsammans med ett glas ouzo. Vem sa att bläckfisk är segt och trådigt? Då har ni fel fiskare och fel kock. Egenhändigt fångad och tillagad enligt gammalt grekiskt recept, det blir inte bättre än så. Fisktavernorna serverar bläckfisk men de är inte i närheten av den här rätten. Tack Nicki för att du lärde mig detta!!!! S´agapo! lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Sv: Den åttaarmade smakar förträffligt
Kan du dele oppskriften med oss? Ser bare helt nydelig ut og blekksprut som vi kaller det, er noe av det beste jeg spiser på Kreta!
|
|
|||
|
|||
Ser jätteläckert ut.
Hur tillreder du denna anrättning? Gillar det kraftigt gröna inslaget. Hälsar Paul |
|
||||
|
||||
Ser spännande ut! Skulle gärna vilja sitta med. Behöver bara en gaffel, ett glas ouzo ... och så en inbjudan förstås.
|
|
||||
|
||||
Det som finns på det där fatet påminner väldigt mycket om marinerad bläckfisk som vi åt för ganska länge sedan i Aten. Den avnjöts mitt i natten på en takrestaurang med nära utsikt mot ett belyst Akropolis. Det smakade underbart! Är även denna bläckfisken marinerad?
Mats |
|
||||
|
||||
Jag brukar få den grillad tillsammans med Raki - inte så dumt, om det inte vore för sugkopparna! (Pillrar alltid bort dem!!)
Jag ser också gärna fram emot ditt recept, tack! |
|
||||
|
||||
Recept? Jag kan tänka mig att efterfrågade recept på grillad bläckfisk finnes att hämta på närmaste däckverkstad där man vulkaniserar gamla bildäck. Doften förmenas vara densamma, konsistensen likaså.
Häpp! Arne |
|
|||
|
|||
Nää Arne nu är du mer än lovligt negativ.
Monica |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har träffat alltför många "turister" här nere med samma inställning som din tills de får äta en riktigt förberedd och tillagad åttaarmad bläckfisk. No hard feelings though, smaken är ju som bekant som baken tudelad. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Herodetos; Blckfisk, det är Djävulens föda!
Eller för att travestera lokal fiskare på Fourni; "När turisterna har lämnat ön, då finnes ingen som missaktar blckfisk enär det är den enda föda vi har att tillgå vintertid."... Arne |
|
||||
|
||||
Grillet xtopodi er det ultimate tilbehør til ouzo, muligens er sardheles pastes i nesten samme klasse......
Mener nå jeg........ |
|
||||
|
||||
Herodetos vem var det? Jo jag vet, men han levde nån gång 400 - 500 år före Kristus och han trodde tydligen på Djävlar. Det har ju hänt lite sen dess.
Fiskaren på Fourni kan jag förstå. Han missaktade i alla fall inte bläckfisken, tvärt om. Hade han kommit från Kreta hade han nog inte uttryckt sig så, enär här finns mycket annat att tillgå som omväxling i dieten. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Lars, för min del är intresset hur din utsökta fisk är tillagad, berättar du eller skall det förbli en hemlighet ett tag?
Hälsar Paul |
|
||||
|
||||
Ja, ja, kan vi få ett bra tips? Jag har en stor bit djupfryst bläckfisk, det var en femkilosbamse som vi delade med oss av till släkten. Den sista biten har alltså blivit liggande och nu vill jag pröva något nytt. Brukar koka den med lök, stifado, men prövar gärna andra sätt.
|
|
||||
|
||||
Jag är ingen bläckfisk fantast även om jag inte är på Arnes nivå. Den färska bläckfisk som jag fick tillagad på Lesvos har dock fått mig att ompröva min inställning och jag har ätit bläckfisk på Kreta flera gånger på platser utanför de stora turiststråken utan att bli riktigt frälst.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Vad gäller bläckfiskrätten på bilden så dristar jag mig att påstå att den alls icke avger någon doft av bränt gummi enär den inte är grillad. Höj nu ribban och klyv ett krus vitt med kära Birgitta och ge till det bläckfisken en chans. Jag dristar mig att gissa att fisken på bilden som sagt är marinerad och då är den (möjligen något mera finhackad) mycket njutbar i såväl doft som smak. Lars, är det marinerad bläckfisk eller ..........? Mats |
|
||||
|
||||
Citat:
//Kikh |
|
|||
|
|||
Låter jättefint att sjuda i rött vin och tomatpure till detta, med föreslagna kryddor. Spännande. Lars, aär det lite åt detta hållet?
Hälsar Paul |
|
||||
|
||||
Citat:
Mats |
|
|