|
||||
|
||||
Julmarknad
Har vaknat till en klar vacker vinterhimmel med röda stråk. Nu väntar stadens julmarknad på Gammlia. Tyvärr ingen snö i år men kanske kommer den snart och de gröna gräsmattorna får bli efterlängtat vita. Jag har en tradition som jag inte gärna avstår från på marknaden och det är souvas med kantarellsås serverad i bröd med rotfrukter och lök. Hur gott som helst. Kön brukar ringla lång. Förstår att många av Sveriges städer säkert har tradition av lokala marknader under någon av adventshelgerna där lokalt hantverk och olika delikatesser erbjuds till försäljning. Berätta gärna om era marknader och vad som erbjuds där. Innan ska jag äta en härlig lördagsfrukost med resterna av gårdagens röding, korntunnbröd, västerbottensost och lite jokkmokksskinka. Den lavakokta som smakar härligt norrländskt ska det vara.
Eva |
|
|||
|
|||
Sv: Julmarknad
Även här i Boden bjöd morgonen en vacker dag men fortfarande utan snö och nu ikväll +grader och regn,trist.Dock var jag med mitt yngsta barnbarn snart 4 år till en julmarknad nära oss idag där vi bla åt en jättegod toast med stuvad KarlJohan svamp,mums.
Tanken var att imorgon åka till kyrkbyn i Gammelstad och gå på Hängnan ett kulturområde med gamla hus,krubba i stallet,tomtar,häst o släde men iår måste det nog bli en vagn,bagarstuga osv osv.Ett jättemysigt område men om vädret inte blir lite bättre stannar vi hemma och bakar pepparkakor istället det är ju oxå mysigt. Monica |
|
||||
|
||||
Här har det också regnat hela kvällen och natten så inte ens den andra marknadsdagen får efterlängtad snö. Hörde av släkten däruppe att inte ens ni har vitt på marken. En tur till Gammelstad låter härligt det är så fint där. Där tog jag barnkörkort en gång i världen då de hade en satsning på att lära barn alla trafikregler.
Själv mumsade jag i mig souvas under gårdagen som serverades med varm lingondricka. Många nationaliteter trängdes runt elden i kåtan eftersom det finns många gäststudenter i staden. Jag fyndade också ett par härliga renskinnshandskar för 250 kr som såldes av ett tornedalsföretag på marknaden. Gammlias marknad är ganska stor och nog lite exotisk för de som kommer långt ifrån. Eva |
|
|||
|
|||
Själv var jag på CIC ;Cretan international community,julmarknad igår i Chania ,mest Engelsmän o deras spec. att äta, mycket att se mest smycken .Förra året samlade de in 20,000 euro på marknaden till välgörande ändamål .Vädret strålande sol 18 gr i skuggan .10 dec är det Svensk julmarknad på Nesakis taverna mellan 10-1700 i Kalamaki.Välkomna.
|
|
||||
|
||||
Vi var på julmarknad förra helgen, i Tallinn. Det har blivit en tradition för oss. I gamla stan på torget finns en mäng torghandlare.
Vi berikades med en riktigt varm skinn- och pälsmössa (Arnes) samt gott estniskt bröd med mycket frukt, nötter och trattkantareller(!) i. Sedan gick vi ner i en av dom många källare som inrymmer restauranger och barer och tog varsin värmande estniskt glögg, innan vi gick tilbaks till färjan i den hårda blåsten. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Vi är nu på besök hos vår dotter på Ekerö. Igår var vi -för första gången - på Drottningholms julmarknad. Jag kan säga att det blev ett mycket kort besök! Det var så kallt och blåste så mycket att marknadsstånden blåste iväg. Dessutom en julmarknad utan snö ... Men kung Bore har väl stannat uppe hos Eva och Monica ...
|
|
|||
|
|||
Sjöborren,tyvärr lyser kung Bore med sin frånvaro även här.Regnat hela dagen flera plusgrader och gröna gräsmattor.Minns inte någon andra advent som liknar detta.Jag börjar faktiskt längta efter snö.
Någon julmarknad på Hägnan i Gammelstad blev det inte men fina pepparkakor blev det. Monica |
|
||||
|
||||
Hm ... Undrar om kung bore försovit sig?
|
|
||||
|
||||
Det kan man ju hoppas
|
|
||||
|
||||
Äntligen lite vackert vitt på marken. Känns som ljuset återvänt och träden utanför mitt arbetsfönster har vackert pudrade grenar. Helt underbart efter denna långa, varma och mörka höst.
Eva Hoppas nu att vintern är här för att stanna och att allt blir som det ska vara |
|
||||
|
||||
Eva! Jag håller med dig. Tänk så mycket ljusare och vackrare det blir med snöpuder och gnistrande snökkristaller. Och June ... Det räcker om han kommer ner till mellersta Sverige. Men vi har i alla fall frost idag, så liiite vitt är det på marken.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Idag är när jag gick min sedvanliga lunchpromenad såg jag att magnolian hade börjat knoppa. Det är en konstig tid vi lever i.
|
|
||||
|
||||
Kung Bore är här! Tänk att det är något speciellt med första snön!
Rönnsumaken utanför fönstret har nu vitpudrade grenar och julrosorna nedanför har lagt sig under snötäcket. |
|
|