Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-04, 20:34
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Hjälp till min mamma?!

Hej alla Kreta-fans!
I maj fyller min kära mor 60 år, och hon vill, med make, gärna resa bort under 3-4 veckor. Under åren har jag försökt få dem till Grekland, men de är inte så rörliga, så våra båtluffar har nog snarare avskräckt än lockat...
Nu har jag funderat på om inte Kreta skulle kunna vara något, direktflyg med Norwegian, trevlig temp (de åker maj - juni, 3-4 veckor), och såklart: GREKLAND!

Men, och ett stort sådant, jag vet ju inget om Kreta. Det som önskas är:
En lägenhet, där man kan laga mat själv, därmed även närhet till supermarkets etc för inköp. Det får inte vara för svårtillgängligt, båda två har svåra ryggproblem och kan inte gå i långa trappor tex. De är sociala och bor gärna i "komplex" där man kan möta andra vid poolen, eller i baren. Närhet till havet och en strand är avgörande...

Så.. var ska jag börja leta? Flyget går till Chania, och det bör vara relativt lätt att ta sig med buss/taxi vidare till "drömplats Kreta."

Några förslag?

Tack på förhand,

Bea
Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 22:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Hjälp till min mamma?!

Varför inte Georgioupolis? Platt, mycket folkliv, fina stränder mm. Det hade nog passat. Dessutom, en oerhört trevlig ort!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 23:10
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Kanskje Aghii Apostoli, som skulle dekke alle de kravene du stiller, og som i tillegg har buss flere ganger i timen (også behagelig taxi-avstand) til sentrum av Chania hvis de ønsker avveksling og et større tilbud av forretninger, restauranter osv....
Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 07:33
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Med tanke på önskemålen säger jag också georgiopolis, trevligt och lagom, bra strand och lite gullig ministadskänsla med restauranger och affärer runt knuten! Har inte bott där själv men gillar stället och har sett många fina hotell precis vid havet! Finns Geo-experter här på forumet som säkert jan tipsa om hotell som passar alla önskemål! Rethymno och chania inom räckhåll om de känner för miljöombyte någon dag! georgiopoulus ligger ca 40 min från chania flygplats!
Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 08:30
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Et lengre opphold på Kreta betinger, i mine øyne, en leiebil, og hvorfor ikke leie denne fra flyplassen? Det er ikke vanskelig å finne frem på Kreta, men avstandene er store og offentlig transport meget begrenset.

Mai/Juni er en flott tid å reise dit på!
Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 09:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Rethymno är också ett bra förslag....Ilios Beach, med markterass mot innergården där det finns pool är ett bra val tycker jag...Det kan ju blåsa rejält på våren och då är det skönt med vindskydd. Servering vid poolen finns så man kan sitta och njuta. Bor man så länge kan man nog få bestämma själv vilket rum man vill ha Skulle jag vara så länge som en månad skulle jag nog vilja ha en lite större ort än Georgopoulis som verkade var VÄLDIGT turistifierat de korta transferstopp jag gjort där. Där bygger ju det mesta på att det ska vara bra strandväder väl

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 09:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Beror så väldigt mycket på vad de gillar att göra. Några veckor vid den trafikerade strandvägen i Rethymnon skulle jag inte stå ut med men ni ser ju att andra har en helt annan uppfattning. Jag skulle nog välja Paleochora om det gällde en längre vistelse men jag har bara varit där för tavernabesök och det var mycket länge sen. Finns en del färska rapporter därifrån bland annat av Marianne och Arne&Birgitta.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 09:35
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Tack för så snabba och bra svar! G-polis har jag faktiskt varit i själv, för drygt 10 år sedan, men bara under en chartervecka. Det var mysigt med fin strand, och som ni säger, nära till Chania om man vill strosa i lite större miljöer. Ska kolla med boenden där. Kollar även upp Agios Apostoli!

Och här i Umeå har det äntligen kommit lite snö!
Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 13:42
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Bea! I maj åker jag och några väninnor till Kreta. Ska bo i Platanes på ett lägenhetshotell som heter Akti Chara. Vi valde hotellet utifrån olika önskningar: Hotellet ska ha pool, ligga vid stranden, ha nära till centrum(Platanes) och till Rethymnon (6 km )

Hälsningar lilla sjöborren Som ser fram emot två härliga veckor i maj.
Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 14:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Sjöborren, så härligt det låter!!

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:20.