Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-20, 22:50
Åkersbergamamman Åkersbergamamman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Åkersberga
Inlägg: 19
Standard Santorini??

Vi skall öluffa i sommar och skall den här gången flyga hem från Santorini. Jag har aldrig varit sugen på att tillbringa några dagar där och när jag läser e-guiden blir jag än mer avskräckt... "Kommers, Kiviks marknad, trängsel vid solnedgången" etc etc. Kan någon säga något positivt som gör att jag kan tillmötesgå maken och döttrarnas vilja att åka dit några dagar före flyget går? Var skall man isf bo om man inte har något emot liv och rörelse men avskyr trängsel och turistfällor? Jag vill inte bo bland så mycket svenskar att det känns som om man är hemma!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-21, 10:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini??

Låt mig börja med att säga att jag inte är särskilt förtjust i Santorini men har varit där flera gånger och trots allt haft det bra speciellt när jag rest med mina barn. Jag har bott i Kamari en natt vid det första besöket på ön och sedan i Perivolos på Honeymon Beach Hotel. Jag gillar det öppna landskapet där med berget i bakgrunden och Julias mat men Perissa och Perivolos i övrigt är inget jag uppskattar. Det har varit ett stopp på väg till eller från andra öar.

Kanske ni skulle prova att bo i Emborio som är en riktig grekisk ort eller i det mer spektakulära Imerovigli. Nästan alla gånger jag besökt Santorini har jag vandrat antingen ensam, med nära och kära eller med mer tillfälliga bekantskaper den vackra stigen mellan Fira och Imerovigli. Ju längre bort från Fira man kommer dessto trevligare blir det och man kan fortsätta att vandra ända till Oia det har jag dock gjort bara en gång. Sträckan mellan Fira och Imerovigli är på kanske tre km så det är acceptabelt även när det är varmt med lämliga små stopp efter vägen.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-21, 15:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 547
Standard Sv: Santorini??

Låt mig börja med att säga att jag ÄR förtjust i Santorini.

Jag tycker att Santorini är en fantastisk ö och jag har varit där säkert 30 gånger. Men det går inte att sticka under stol med att det är en oerhört exploaterad ö. Det är inte så konstigt eftersom det är ö som saknar motstycke. Under sommaren kommer det dagligen upp till tio kryssningsbåtar sprängfyllda med förväntansfulla turister som på kort tid ska se denna märkliga ö. Lägg där till alla "vanliga turister" så förstår du att det blir mycket folk, och mycket kommers. Och turister finns det överallt, utom i byn Emborio som Eva nämner, men där finns bara ett hotell, och det är inte mycket att skriva hem om.

Jag tycker ni ska se Santorini, för ni har garanterat aldrig sett något liknade i Grekland. Har ni flyt med båtarna kan ni stanna en natt och ändå hinna med att se hela ön innan ni åker hem. Solnedgången ses bäst från Santo Wines och där är inte alls lika mycket folk som i Oia.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-21, 15:47
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Santorini??

Jag har inte heller varit så förtjust i Santo tidigare, men i somras råkade vi bli kvar där pga båtstrejk. Då gjorde vi som så att vi åker till Oia provar på att bo där. Vi trivdes som oliven i tzatzikin där. Ibland kommer det busslaster med turster dit och då är det lite trångt och på kvällen strömmar det dit en massa turister också som ska beundra solnedgången, men däremellan och senare på kvällarna är det hur lugnt och skönt som helst. Man lever som i ett vykort. Vi hyrde också scooter och åkte runt till olika platser på ön. Santo har mycket att erbjuda för den som vill.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-12-21, 15:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 547
Standard Sv: Santorini??

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Santo har mycket att erbjuda för den som vill.
Bra sagt!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-12-21, 18:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini??

Det är ju just överexploteringen som drar ner mitt omdöme om ön. Jag har inte varit där så många ggr som Janne utan kanske bara fem gånger. Beror lite på om man ska räkna både början och slutet av en ö-luff då blir det fler.
Sista gången blev det ändå fem nätter på ön och besök på några ställen som jag inte sett förut. Men om ni tar det för vad det är så blir det säkert bra och det finns de som älskar ön och har den som sin absoluta favorit. Jag vet att det inte finns många ställen att bo på i Emborio men några jag känner har hyrt privat boende där några nätter.

Ett av ställena som jag brukar stanna till vid i Imerovigli har en otrolig charm och var traditionellt inrett och mycket charmigt med en bedårande havsutsikt. Antar att det kostar att bo där men fint var det. Kanske har jag namnet på stället i min "bra att ha saker låda" med små minnen från Grekland.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-12-23, 19:12
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Santorini??

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Låt mig börja med att säga att jag ÄR förtjust i Santorini.

Jag tycker att Santorini är en fantastisk ö

Jag tycker ni ska se Santorini, för ni har garanterat aldrig sett något liknade i Grekland.
Håller med....även jag ÄR MYCKET FÖRTJUST i Sanorini!

Yanna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-01-06, 16:28
bjork bjork är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 10
Standard Sv: Santorini??

Säga vad man vill om Santorini, men jag skulle inte vilja ha upplevelsen av att första gången komma i land i hamnen i Fira ogjord.

Vår båt la till en bit från hamnen så vi åkte mindre båtar in den sista biten. Från hamnen åker man sedan en häftigt linbanetur upp till själva staden. Eller så rider man på en åsna om man är så djärv.

Väl uppe i staden är det riktigt trevligt att strosa runt bland de smala gränderna.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-01-07, 18:19
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Santorini??

Citat:
Ursprungligen postat av bjork Visa inlägg
Vår båt la till en bit från hamnen så vi åkte mindre båtar in den sista biten. Från hamnen åker man sedan en häftigt linbanetur upp till själva staden. Eller så rider man på en åsna om man är så djärv.
Det är den gamla hamnen som sedan många år (hur många?) endast är för kryssningsfartyg.

Kommer man med "vanlig" båt kliver man istället av längre söderut i Ormos Athinios som är en liten oansenlig hamn utan andra byggnader än några restauranger och butiker.

Bilfärden upp från hamnen och in mot ön är dock en spektakulär historia. Inget för höjdrädda. Jag har för mig att Janne för en tid sedan hade en liten filmsnutt från den färden...


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2012-01-07 klockan 18:40.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-14, 18:09
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Santorini??

Läs mitt inlägg här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=29613

Ingela
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-04-01, 14:13
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 145
Standard Sv: Santorini??

Santorini är Grekland för mig. Ön är en fantastisk skönhet! Ska utan tvekan besökas!!!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-04-01, 17:39
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Santorini??

Vill bara säga Santorini är fantastiskt
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-04-01, 22:33
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Santorini??

Några dagar på Santorini känns alldeles för länge för mig! MEN en eller två nätter i Oia skulle jag kunna tänka mig......Oia är fantastiskt vackert! Skulle gärna uppleva byn när dagsturisterna åkt hem.

Som tidigare nämnts så är Kamari, Perivolos och Perissa helt vanliga turistorter - med allt vad det innebär . Vi bodde på Honeymon (i Perivolos) och maten var underbar, det var den största upplevelsen av den orten. (Jag har dock aldrig sett så många kackerlackor någon annanstans i hela världen d.v.s. under sängen, i köksskåpet, under borden i restaurangen, i handfatet, utanpå takfönstret.....otur eller dåligt sammanträffande (kackerlacksår) - vet inte?). Sista natt vågade vi inte släcka ljuset (det är ju då dom kommer fram) Ser sällan kackerlackor i Grekland annars.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-04-02, 08:49
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Santorini??

Det finns nu, som Du säkert sett, flera parallella trådar med tips om Santorini. Om ekonomin tillåtit skulle jag gärna bo i Imerovigli eller Oia, men när boendet där ofta kostar ungefär 10-30 ggr så mycket som Perissa/Kamari så får det bli en prioriteringsfråga...
Har tyvärr bara möjlighet att stanna 3 veckor per säsong på Santorini o tycker det känns ALLDELES för lite för att uppleva vad denna underbara ö har att erbjuda. Längtar, längtar, längtar -Finns det vackrare plats??
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-04-02, 15:32
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Santorini??

Jag jobbade på The Beach Bar i Perissa sommaren 1995. Sedan dess har jag inte vågat mig tillbaka. I år avslutas vår luff på Santorini, och vi kommer att tillbringa ett par dagar där innan vi flyger hem. Ser fram emot det, även om jag förstår att turismen är enorm i mitten på juli... Vi har bokat våra två nätter på Honeymoon! Barnen är peppade eftersom det finns pool . Santorini är enormt vackert, det ska bli superkul att återse!

Bea
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-04-03, 14:19
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Santorini??

Vist er det mange turister på Santorini. Men det er det en grunn til! Øya er spektakuler, flott. 2-3 netter på Santo tror jeg ikke du kommer til å angre på!

Jeg var der i juni. Reiser du i juli eller august er det nok flere turister.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-04-05, 11:43
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Santorini??

Jag reser till Santorini den 12/4. Visst är det en massa människor på ön under säsongen men det finns plats för dem. Själv har jag besökt Santorini mer än 50 gånger och jag längtar dit så fort jag rest därifrån. Påskresan är lite annorlunda då det nästan inte finns några turister vid denna tid.
Upplev ljuset, ljuden, dofterna, havet och solen, maten och att bara få vara Det är grekland och Santorini för mig.
Yeasou
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-04-05, 16:50
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Santorini??

Just det här resonemanget hör man också om Mykonos fast upphöjt i fem.

Har varit på både Santorini och Mykonos.
Tar man det för vad det är och inte lider av Robinsonsyndrom så har båda öarna fantastiskt mycket att erbjuda. Dessutom är Calderan något av det mest bildsköna som finnes!

Paradoxalt nog så hade vi en hel del sk "genuina" upplevelser på Mykonos, och fast det envisa ryktet säger att det är 3 gånger dyrare än övriga Grekland så var vi på många billiga ställen. T.ex. vårt lilla grekiska vattenhål strax utanför Mykonos stad. Det spelade ingen roll vad vi beställde kväll efter kväll allt blev nästan varje gång 5€. exempel: 1 grekkaffe, 1 glas vin, 2 ouzo + 1 flaska vatten.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-04-08, 14:54
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Santorini??

Kan inte förstå att en del inte gillar Santorini.. Men det är deras huvudvärk. Alla gillar så olika..
Har varit på santo flera gånger i veckor i sträck. Och kan bara säga att man får en tår i ögat varje gång man åker därifrån.. Har varit där i juni , juli , augusti, september. Gillar väl Juni själv mest , då det är lite mindre folk .
Men är man i Fira så spelar det ingen roll kommer båtarna in så fylls hela Fira och Oia. Santorini är och förblir otroligt bildskön alla foton man tar om och om igen är så underbart vackra oavsett om det är på dagen eller solnedgången. Att det skulle vara hektiskt vid solnedgången är inte sant.. Men man måste ju givetvis välja rätt matställe i tid .. Har du inte varit där åk dit.. Bo i Kamari eller perissa det blir mycket billigare. Hyr bil eller åk buss till fira o oia. Men det finns så otroligt mycket att se än Fira och Oia.. Köp guiden här det gjorde vi första gången innan vi åkte.. Följde den ganska bra och sen dom andra gångerna har vi tagit på resten och vi är inte ens färdiga än med allt man kan se.. I år åker jag själv med mina 2 killar på 10 - 8 år. Dom längtar som bara den var där med dom för 2 år sen.. Vi har varit på andra grekiska öar men denna gillar även dom bäst.. Och så känner vi några där nere så vi bokar boendet själva till lite billigare pris.. Men vad jag vill få sagt är att Åk.. Ta en eller två veckor och hyr bil och till helt enskilda stränder upplev santos vackra sidor.. För dom finns det är bara en del som missat dom..
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-04-08, 15:14
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Santorini??

Citat:
Ursprungligen postat av BADarkness Visa inlägg
Kan inte förstå att en del inte gillar Santorini.
Jag älskar Santorini, särskilt Oia. Jag tycker Oia är världens vackraste by!
Här är en till som är helt såld på Oia OCH Santorini, en engelsman som bosatt sig i en grotta där. Många vackra bilder och YouTube-klipp!
http://oiasantorini.wordpress.com/

Yanna - som Har Santo på topp-3!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT