|
||||
|
||||
Mellandagar med fixare
Det var den julen...själv är jag benägen att fira solens återkomst utan att blanda in religiösa symboler i firandet.
Där jag står vid min diskbänk skiner eftermiddagssolen rakt in i köket, och alldeles nyss dök den ner bakom berget i väster, och alldeles snart är det mörkt igen. Men redan, efter en vecka bara, ser jag skillnad , jag har mina ögonmått, redan nu har solen ett annat ställe att dyka ner på, och vartefter tar den sig längre och längre bortåt berget till höger från min diskbänksbedömningspunkt. Å så skönt. Tvättmaskinen krånglade, men maskintrollare Michail fixade det på nolltid. Det är väl bara på såna här små orter som man kan få service mest dygnet runt, helgdag som vardag. Inte ville han ha betalt heller, fick en flaska vin i alla fall. Den ena vattencisternen har mystiskt tömts på vatten, och cisterntrollare Manolis kom och länspumpade den sista decimetern vatten. Nu ska jag skyffla bort slam och sånt i bottnen, kul kul, och så får allt torka och sen ska han fixa dit tätningsmassa av något slag. Jag klättrade ner iförd mina nya gummistövlar och kollade, men inte såg jag någon spricka. Vart tar så mycket vatten vägen utan att det märks? Cisternen är c:a 5 x 10 meter och det var bortåt två meter vatten vid förra kollen, kan 100 kubik bara försvinna? Detta tarvar närmare forskning. Saker går sönder och det mesta kan min man laga, han är alltrollare nr 1. Ingen blir gladare än han när något går sönder. Just nu är det grannfruns två stolar som får nya sitsar, och badrumsbelysningen som måste bytas. Inför nyårshelgen får jag tillönska alla vänner en trevlig avslutning på året och positiv livssyn inför nästa år! |
|
||||
|
||||
Sv: Mellandagar med fixare
Citat:
Mvh Ann som ska fira nyår på Lanzarote så med lite sol hoppas jag att jag blir ännu positivare |
|
|||
|
|||
Detsamma till dig.
Gott Nytt År och Lev väl. Ser fram emot att läsa din betraktelser även näst år. /UGO |
|
||||
|
||||
Jag ser också fram emot att läsa dina alster nästa år.
Ta hand om dig, och Gott Nytt År! |
|
||||
|
||||
Monica,
Varmt tack för all trevlig läsning som du bjudit oss på under det gångna året. Hoppas att du får en riktigt trevlig nyårsafton. Gott Nytt År önskar Mats |
|
||||
|
||||
Tack Monica!
Bosse och jag önskar också dig och din man ett Extra Gott Nytt År! // KR |
|
||||
|
||||
Önskar jag hade en alltrollare som du Monica. Då skulle jag be honom laga stolen i gästrummet och lägga nytt golv i vardagsrummet. Men min positiva livssyn säger mig att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Och förresten ... just nu håller han på att försöka trolla fram billiga flygstolar till höstresan - och det konsstycket är inte det lättaste.
Gott Nytt År! |
|
|||
|
|||
GODT NYTTÅR Ønsker deg og din familie alt godt for det nye året.( Leste i en annen tråd at spennende ting er på gang i vinter. Lykke til "farmor")
Jorunn |
|
||||
|
||||
Även vi önskar dig och din familj en skön nyårshelg.
0ch.... det är alltid lika trevligt att läsa dina betraktelser. Fortsätt med det! Birgitta och Arne. |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Först ett riktigt gott nytt år till dig Monica och alla andra Kalimerare.
Detta med ljusets återkomst tycker jag sitter i sedan Sverige tiden där skillnaderna är så mycket större, men visst har man sina landsmärken var solen går ner under året. Vet ej om Grekerna följer solens rörelse på samma sätt som vi? Ser fram mot mötet 4 jan i Chania att få träffa en del av oss i verkligheten.. Olle |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Mitt bland allt ROT-ande och RUT-ande och näst intill omöjligt att få tag på hantverkarhjälp känns det befriande härligt att få läsa om din fixare. Han älskar säkert sitt jobb och blir älskad tillbaka för det han åstadkommer!!
Väntar på nya härliga ögonblicksbilder från dig och din ö! Gott Nytt År!! Lena |
|
||||
|
||||
Lissi! Fixa resor skulle jag kunna själv - om jag vill. Däremot tror jag det är knepigare att lägga golv.
|
|
|||
|
|||
Gott nytt år .Tack för dina berättelser som jag alltid läser med stor behållning .Här på Kreta följer jag inte solen så mycket som jag gör i Sverige .Där den betyder så mycket mer för att kunna vara ute .första kaffetåren ute sedan frukosten osv sedan när det vänder när man måste tända lampor inne för att se.För övrigt håller jag med Olle det skall bli trevligt att träffa Kalimeror i verkligheten .Kan inte du Komma Monica ? Husrum kan vi alltid ordna.Hälsn fr Alltrollare o biljettfixare Jan (lite skryt jag vet )
|
|
||||
|
||||
Jan, jag har inte varit på Kreta sen 1965, så det är säkert dags! Då var jag på mitt livs andra utlandsresa, alldeles pank men eftersom frukosten på hotellet var betald från Sverige gick det bra ändå...
Däremot ser jag ingen aktuell resa i den närmaste framtiden. Hemmafronten tillåter inga turer just nu, men vem vet? Min bror fick reslust några år sen och bokade hux flux en resa till Chania, ö som ö tänkte han, och trodde att Kalymnos låg inom räckhåll...och det gjorde det faktiskt- gamla Ierapetra kom via Rodos, det blev en liten omväg men han kallade det kryssning...sen fick han ta flyg tillbaka till Kreta från Kos, så det blev en riktig rundtur. Vi har duktiga musiker här, som spelar kretensisk musik, det får duga för närvarande. Ha det så kul på Kalimeraträffen! |
|
|