|
|||
|
|||
Kastelli (Kissamos)
Hej!
Jag och min pojkvän tittar på sommarresor 2012 och har hittat billigt i Kastelli. Någon som har varit där och kan skriva några rader? Vi är främst ute efter fina stränder som inte är proppfulla med turister. Oftast blir dessa orter lite "döda". Finns det liksom något centrum med lite affärer och restauranger? Hur är stranden? Eller har ni något annat tips på nån mysig liten ort med mysiga stränder? (med lite folk) Hälsningar Emma |
|
|||
|
|||
Sv: Kastelli (Kissamos)
Hej!
Har bara ätit lunch i Kissamos, men det är en riktig liten stad. Har ingen koll på stränderna, men upplevde det som avgjort mer charmigt än ställena lite längre österut närmare Chania... Det finns flera fina stränder i närområdet: Falassarna (där vi bott) och Balos. Dessutom finns ju möjligheten att ta bussen till Elafonissi. Annars rekommenderar jag alltid Paleochora på sydkusten, som jag tror har allt ni söker... Trevlig resa, Magnus |
|
|||
|
|||
Citat:
Att sitta där i solnedgången vid havet är obeskrivligt och att ägarna/serveringspersonalen är sedvanligt vänliga blir grädden på moset. Tavernan ligger sist, västerut 50m efter man passerat serveringarna vid strandpromenaden. Priserna på restauranger/barer vid strandpromenaden är ibland högre än i Sverige, men en eftersläckare på kvällen för att titta på folk rekommenderas. Som ung resenär och eventuellt förstagångsbesökare på Kreta skulle jag inte välja Kissamos, om man inte som vi helst slipper turisthorderna. Stället är för turister mest en övernattningsort, eller om man hyr bil, en utmärkt knutpunkt för utflykter till Chania, Falasserna, Gramvousa, Elafonisi, Palaiochora mm. Längsta stranden är glest besökt, men stenig och så gott som utan solstolar. Jag håller inte riktigt med förslaget att åka till Palaiochora i juni-augusti om ert krav är att slippa trängsel. När vi var där för 3 år sedan i juli var det så trångt det kan bli, men i kristider kanske det ändrats. Någon annan Kalimeramedlem kan nog berätta om t.ex. Georgioupoli är lugnt under sommarmånaderna. Själv rekommenderar jag som vanligt att åka med Ving till Makrigialos på sydöstra sidan och dagtid promenera bort från deras stora hotellkomplex till närliggande långa sandstand vid fiskehamnen. |
|
||||
|
||||
Hei Emma!
Jeg har heller ikke bodd i Kissamos - bare vært på besøk et par ganger, senest i sommer. Jeg er enig i at det er fint ved strandpromenaden, men ellers synes jeg byen er nokså kjedelig, og beboerne er ikke så vennlige som de er andre steder på Kreta (men kanskje jeg bare har vært uheldig!). Det fins også mye finere strender andre steder. Jeg var også på dagstur til Paleochora i sommer. Veldig trivelig liten by med en flott sandstrand på vestsiden, men det blåste ganske mye den dagen, så de fleste som ville sole seg og bade lå på steinstranden på østsiden, og der var det veldig trangt om plassen! Selv bodde vi i Georgioupolis for andre gang, en stor landsby som jeg varmt anbefaler. Georgioupolis har en god del turister, men det føles aldri "overfullt", og det er alltid mange grekere der om kveldene. Landsbyen har en del butikker og mange trivelige restauranter, og best av alt: beboerne er VELDIG hyggelige. Delen av stranden ved promenaden er liten og trang, men det er mulig å gå lenger østover og finne en plass med lite folk. Du kan lese mer om Georgioupolis her: http://georgioupoli.net/georgioupoli_gb.htm |
|
|||
|
|||
Okej, verkar ju vara fint och mysigt, men kanske lite för dött. Har tittat på era förslag, Georgioupolis, verkar ju bra. Ska titta mer på det. Annars har jag läst väldigt mycket om karpathos här på kalimera. Många som verkar tycka om det! Jag får leta vidare helt enkelt!
Tack för alla vänliga svar! Hälsningar Emma |
|
|||
|
|||
Vi var en dag till Kissamos i maj 2011 och såg en trevlig by och strand. Funderar på att åka tillbaka i maj och stanna en vecka. Någon som vet om det vid stranden finns någon Minimarket?
|
|
||||
|
||||
Hej!
Var i Kissamos en vecka för något år sedan, lugnt och skönt med mycket god mat. Bilden med stoppskylten kan man se två bra restauranger precis till vänster och jag nu minns rätt där skulle jag vilja vara med i köket för att få lära mig laga den god grekisk maten. Mellan lyktstolparna ser man en restaurang ute på kajen/promenadstråket också god mat och jag bodde dessutom hos dom mitt över gatan. Stränder ja, men jag tog bussen till Falassarna och till Elafonissi en liten utflykt och så får man se lite av lanskapet i väster och norr. Finns en liten ravin/ vandeingsrutt ovanför Kissamos som inte är allt för lång. Jag föredrar lite mindre orter som har charm, alltför mycket av turister/charter närmre Chania Rolf |
|
|