|
||||
|
||||
Program ikväll 22.00
För er som är intresserade av der grekiska samhället och vad som händer idag kan kanske tv filmen "Vad är det för fel på grekerna" med Alexandra Pascalidou vara intressant. Visas i Svt ikväll 22.00.
Eva |
|
|||
|
|||
Sv: Program ikväll 22.00
Det programmet vill jag nog se.....
Lite tankar och frågor om hur de egentligen tänker (eller inte tänker kanske) fick vi onekligen på vår resa förra veckan. Jag undrar över t ex varför fortfarande så många tavernaägare och hotellägare vägrar att ge kvitton? För oss turister framstår det ju enbart som om man vill stoppa pengarna direkt i fickan.... Man blir rent sagt förbannad över den dåliga kopplingen mellan skatteintäkter och statlig service och ändras inte beteendet radikalt så kollapsar Grekland snart totalt....men det är ju en annan tråd! Lissi |
|
|||
|
|||
Da er det programmet satt til opptak, takker!
Kanskje jeg skal bestille billettene til turen til Kreta om noen uker før dette programmet går? |
|
||||
|
||||
Tack för tipset Eva!
Masse |
|
||||
|
||||
Jag tackar också för tipset, det ska bli intressant!
http://svt.se/2.149941/1.2664959/vad...el_pa_grekerna Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Upptäckte att den visas också på finska FST5 ikväll, så jag tackar också för tipset. För sent för mig, men jag sparar den och tittar i morgon.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Jag hörde precis av programvärdinnan på ettan att programmet skulle sändas om en stund. Jag vill också gärna se det! Kanske det kan bringa lite klarhet...
MVH zakka |
|
|||
|
|||
Sevärt - och mycket, mycket dystert...
|
|
||||
|
||||
Hade nog inte riktigt förstått att det var så illa för så många människor....nu vet jag....
|
|
|||
|
|||
Jag är glad att jag såg programmet, men ledsen och nedslagen blev jag av innehållet. att vårt älskade grekland är så blödande hade jag inte fattat innan.
|
|
|||
|
|||
Den ekonomiska krisen har alldeles för många orsaker till att det nu ser ut som det gör. Alldeles för många för att någon enskild person ska kunna få en sammantagen bild av vad som möjligen skulle behöva göras för att rätta till det hela. Tycker att många av de intervjuade hade förvånansvärt sunda åsikter, måhända inte helt samstämmiga. Dock tyckte jag att hela programmet var aningen snedvridet då Alexandra bara uppehöll sig i Aten med omnejd. Bilden av problemen blir säkerligen annorlunda belysta om man besöker andra delar av "det lilla" landet Grekland........ja, just den benämningen fick Grekland ett par gånger under programmet.
Att Grekland har varit "fritt" och kunnat kallas DEMOKRATI (vilket några gubbar i en intervju visserligen "förnekade") endast sedan 1974 c:a är ett faktum vi aldrig ska glömma. Det tar tid att forma en nation och att krisen händer nu när många andra delar av Europa är minst lika skakigt är väl en tämligen olycklig "kollision"? / Hasse |
|
||||
|
||||
Jag kunde inte somna på ett bra tag efter att jag såg programmet och tänker på vad jag såg mest hela tiden Den familjen som kunde inte skicka barnet till skolan, eftersom dom hade ingen mat och skicka med honom och inget el hade dom längre och åt några ägg till middag i stearinljusets sken Och vissa familjer lämnar sina barn på barnhem, efterom dom kan inte försörja barnen längre1 Det var så mycket elände för vanligt folk, så man blir alldeles ledsen!
Riitta |
|
||||
|
||||
Kan inte annat an att instamma med redan inlagde poster.
Programmet finns pa svtplay.se och ar ocksa tillgangligt for tittare utanfor Sverige. |
|
|||
|
|||
Eftersom vi gick en heldag i Aten förra veckan så kände man igen mycket av vad som berättades...Tiggare fanns överallt och det var inte bara "invandrare". Massor av gånger under dagarna både i Pireus och i Aten såg man människor som rotade i soptunnor och slet sönder förslutan påsar och säckar där för att hitta något...kanske glasflaskor att panta? Många var äldre män.
Samtidigt var det LÅNGA köer i kassorna på såväl Zara som andra butiker och på Notos och andra varuhus som Hondos center så många har ju pengar att handla för...Klyftorna mellan fattiga och rika har ju bevisligen ökat. Men att det var utdelning av matpaket i den utsträckningen som sades var ju verkligen skrämmande. Ett tecken på den ökade "nedrustningen" är ju också all nedskräpning i naturen och i byar och städer....Sorgligt att se, men har man inte mat för dagen så bryr man sig nog inte så mycket om denna biten då man ju har andra problem att lösa. Man blir riktigt ledsen när man ser allt detta och vet inte mer än andra var lösningen finns OM den finns? Men syndabockarna är ju många, inte enbart grekerna och inte enbart Tyskland som en del menade. Ett omskakande program i alla fall. Det hade förvisso varit intressant med ett från öarna också men jag tror givetvis att problemen är de samma där men det sociala nätverket för de enskilda kanske är större ... Lissi |
|
||||
|
||||
Har nyss tittat på filmen samt blev mkt tagen . Det var hjärtskärande och hoppas bara semestern blir som man tänkt sig .
Vi reser ner till ett nytt Grekland samt känner innan att man kan kanske ej få se mitt Grekland . Tankarna går till folket . Birgitta |
|
|||
|
|||
Någon som vet när del 2 kommer ut? Såg att den visades iförrgår på SVT 03.00 men missade det! :-(
|
|
|||
|
|||
Del 2 kommer ....finns den ?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ann-Kristin |
|
|||
|
|||
Jaha ojj, då har jag sett väldigt fel :-(
|
|
|||
|
|||
Man skal muligens ikke tro på alt man hører og ser på TV?
http://neoskosmos.com/news/en/a-total-fabrication |
|
|