Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-04, 11:00
Karin_E Karin_E är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Hur är SeaJets att åka med?

Sitter och försöker planera lite inför sommarens båt-luff i Grekland. Har tänkt åka till Koufonissi och Naxos. Har tidigare varit på Naxos och gillar ön. Vi tänkte börja med Kouffonisi och ser att SeaJet har en tur som går från Pireus på morgonen och är framme på Kouffonissi ca 13.

Är det någon som åkt med SeaJets från Pireus till Kouffonissi?
Hur är dom jämfört med BlueStar? (Förutom priset)

Hur lång tid behöver man mellan att färjan kommer till Pireus och att man måste vara på flygplatsen?

Har fått tag på billiga flygbiljetter (8000kr tor för 3 vuxna och 2 barn de 2 första veckorna i juli) arlanda-aten, men flygtiderna är kanske inte dom roligaste.
Kommer till Aten ca 2 på natten. Och åker hem från Aten ca 5 på morgonen.
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 11:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur är SeaJets att åka med?

Har aldrig åkt med SeaJet den långa vägen från Pireus till Koufonissi, men väl från Rafina till Tinos både i lugnt väder men också i 8 Beaufort, det gillade jag inte, i 8 Beaufort alltså!
I lugnt väder är det helt OK, men blåser det mycket skulle jag föredra Blue Star.
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 11:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jag åker också SeaJet mellan Rafina -Tinos och även till Mykonos. Som Marianne säger, i kraftig blåst är det väl ingen höjdare, men jag tycker ändå att det är lika illa i blåst på de stora båtarna. Jag hade kraftig blåst i höstas på den dryga 2,5-timmarsfärden Rafina-Tinos via Mykonos men det var inte alls så illa som jag trott det skulle bli. Så det beror kanske lite på hur känslig man är också.
Sen är det kanske mer öppet vatten på andra sträckor än de jag åkt och det påverkar ju också.

Lissi - som äntrar SeaJet även i sommar!

Senast redigerad av Lissi den 2012-01-08 klockan 11:33. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 14:17
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Förstår att du åker Malev, av flygtiderna att döma. Jag gör samma resa i sommar och gjorde det 2009. Jag tycker det är kanontider. Landar 02.00, mat på dånken, slumra nån timme och halvfembussen till Pireus för 7-färjan. Hem tar man sena turen, Pireus runt midnatt, dånken på flygplatsen, slumra några timmar, checka in. Vips så slapp man övernattningen i Aten/Pireus.
SeaJets har jag aldrig åkt. Men senaste resan såg jag den komma punktligt varje dag till hamnen i Milos. Dock, när jag reste Anafi-Milos, så låg den stilla vis Santorini pga att den lagt av just den dagen. Det ställde till lite oreda att döma av livet på kaj. Men det kan ju hända den bästa ju!
Jag själv skulle tagit BlueStar av rent ekonomiska själ. Att jag dessutom slipper sitta instängd och inpackad i en plåtlåda utan att få njuta av medelhavsdoften och solen som jag längtat efter i 8 månader, och dessutom betala extra, det är rent bonus. My kids love både dånken och båtdäck
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 21:05
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej!
Har åkt SeaJet mellan Naxos och Rafina och i Dodekaneserna. Vi åker gärna med den båten eftersom den hittills har varit pålitlig vad gäller tiderna och att den tar mig från punkt A till punkt B snabbt. Det är som ett mellanting mellan att åka Blue Star och att flyga.

Lycka till!
/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 15:43
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Jag håller med om att dessa flygtider är perfekta - man behöver t ex inte gå upp mitt i natten när man ska åka iväg. Jag gör som Para Poli, sover på flygplatsen och åker sen vidare på morgonkvisten, jag brukar ha med liggunderlag då jag vill ha det bekvämt. Liggiset kan även användas som bäddmadrass i hårda grekiska sängar...

Från Naxos går Blue Star ca 18.30 varje dag och är i Piraeus halv ett-ett på natten. Man tar flygbussen ut till flygplatsen och bäddar ett par timmar med liggiset igen innan det är dags att checka in. Ett tips är att köpa flygbussbiljetter även för hemresan direkt när man kommer från Sverige, då kan man bara kliva på genom bakdörrarna vid hemresan och få en sittplats även om det är många som ska med bussen. På nätterna tar bussturen ca 1 timme, dagtid 1-2 timmar beroende på trafiken. Flygbusshållplatserna i Piraeus brukar flytta runt lite år från år så kolla gärna varifrån bussen mot flygplatsen går redan när ni ska börja båtluffen så blir det lättare när ni ska hem.
Våga
Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 16:26
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Det är jättestor skillnad mellan färjorna tycker jag.

Det värsta med snabbfärjan är att man inte kan vara ute på däck. Har åkt mellan Naxos - Amorgos och mellan Amorgos - Santorini med SeaJets. Ena turen blåste det ganska mycket och vi kunde bara köra på "halv" fart. Det var jättetrångt och väskor överallt vid in/utgångarna. Och resan tog nästan lika lång tid som dom stora färjorna pga blåsten. Den andra turen var också blåsig, men hade vi medvind så vi kunde hålla farten, men det "rullade" en del.

Om vi ska båtluffa någon mera gång så blir det BlueStar. På överfarten mellan Santorini - Naxos, med BlueStar, hade vi kav lugnt och ett spegelblankt hav. Vi satt på däck, i solen, och njöt. Det kanske påverkade omdömmet något . Då är resan ett nöje.
Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 10:36
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
jag brukar ha med liggunderlag då jag vill ha det bekvämt. Liggiset kan även användas som bäddmadrass i hårda grekiska sängar...
same, same . var brukar du lägga dej? Jag har legat i kapellet uppe vid Dånken på sistone. Slipper det eviga tjatet i högtalarna.

Tack för tipset om returbiljet på X96. Det ska jag köra i sommar, är lätt kaotiskt vid påstigningen...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.