![]() |
|
|||
|
|||
![]()
För en väns räkning - vilket är varmast i maj - Karpathos, Kos eller Kreta? Jag röstar för Kreta, mot bättre vetande.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag röstar nog som du - och helst så långt österut som möjligt.
Kos går bort först eftersom det ligger längst norrut. Karpathos BORDE vara varmt eftersom det ligger i sydöstra hörnet. Men när Janne var där i maj var det ingen direkt värmebölja (vilket det iofs mycket väl kan vara andra år...) |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Dock tror jag (igen) att det finns möjligen statistik om detta på <http://www.wunderground.com/global/stations/WLGKP.html >...där det förresten på Karp är i skrivande stund +9.....med hopp om ännu lägre temperaturer kommande vecka. Allt enligt ovanstående site... Mikke (KFK) |
|
||||
|
||||
![]()
Södra Kreta har fem grader högre medeltemparatur än norra Kreta, oavsett årstid, så där borde det normalt vara varmast.
Norra Kreta och Karpathos ligger nog rätt lika i temp. Möjligen är Karpathos något varmare pga att det ligger länger österut. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag säger gissar att det är varmast i mitt älskade Makrigialos på sydöstra Kreta.
![]() Göran |
|
||||
|
||||
![]()
Du har förmodligen helt rätt - dvs att chansen är störst där. Sen om det verkligen blir så just när Gitas bekant åker är ju en annan femma
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Man kan ju aldrig garantera något, men väl svara på en fråga enligt bästa förmåga
![]() Tack för era svar - man kan alltid lita på kalimerister! (kalimeraner, forumister - vad heter vi egentligen?) |
|
||||
|
||||
![]()
Riktigt varmt är det i mitten av Juli. Då är det så tryckande att skandinaviska turister kan tycka att det är jobbigt varmt..
![]() Göran |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Enligt Wunderground (stationen i Souda knappt 5 mil väster om Rethymno) ska det kommande lördag dag bli ner till -24 grader celsius och på natten ner till -34 grader! Det tror vi inte riktigt på!! Maj brukar vara trivsamt tycker vi bägge! Calle! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Göran |
|
|||
|
|||
![]()
Et eller annet sted har jeg lest at det mest værsikre området på vår/høst er de øyene som ligger inntil den tyrkiske kysten. Skyldes de høye fjellene på det tyrkiske fastlandet samt havstrømmer.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat: