Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-08, 15:50
TonyWs avatar
TonyW TonyW är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012
Standard Blandade Naxos-frågor...

Hej,
Jag och min sambo funderar på att åka till Naxos i slutet av maj för att fira min 50-årsdag Har inte varit där tidigare och har därför några frågor: Hur brukar vädret vara? Kan man sitta ute o äta på kvällarna? Har tänkt bo vid Anna-stranden, är det långt från Naxos stad? Tar man lokalbussen in dit på kvällarna? Vi flyger till Aten o ska ta båten till Naxos antingen från Rafina el Pireus. Vilka är era erfarenheter? Går de på em o kvällar?
Många frågor...Skulle vara mycket tacksam för svar på någon/några av dem

Tack på förhand! Tony o Maria
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 15:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Blandade Naxos-frågor...

Naxos är ett utmärkt val. Därtill en mångfacetterad ö med allt från härliga sandstränder till höga berg och djupa dalar. Man hittar alltid nya saker på denna ö.

Ag Anna är beläget cirka åtta kilometer från Naxos Stad där färjorna lägga till. En trivsam by i Maj månad. Där hittar ni stränder värda namnet.

Färja från Pireus till Naxos i Maj. Det får nog bli Blue Star-rederiet. De trafikerar Pireus- Paros- Naxos och vidare med en tidig morgontur vid halvåttatiden och en kvällstur sådär 17.30. Kvällsfärjan anländer Naxos vid elvatiden på kvällen. Taxi finns alltid att tillgå därest ni ej bokat boende där transfer ingår.

Ha en trevlig tur till Naxos

Arne och Birgitta

Direkt från Kretas sydkust vid Paleochora
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 16:09
TonyWs avatar

Tack för ditt svar, Arne! Då lutar det nog åt att vi tar en övernattning i Pireus o åker med morgonfärjan dagen efter...Vi anländer till Aten vid lunchtid o har då gott om tid att ta oss till Pireus o ordna båtbiljetter o dyl. Känns trevligare att komma till Naxos på dagtid också...
Mvh Tony
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 16:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av TonyW Visa inlägg
Känns trevligare att komma till Naxos på dagtid också...
Det är lika trevligt att komma fram på kvällen, och absolut mycket bättre än att stanna en natt i Pireus som är allt annat än trevligt. Tycker jag. Dessutom slipper ni en dyr övernattning i Pireus om ni åker till Naxos samma dag. Jag skulle aldrig valt att stanna i Pireus.
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 16:35
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Grattis till ett väldigt bra val av plats att fira födelsedag på! Vi har varit på Naxos flera gånger och trivs fantastiskt bra där. Svar på dina övriga frågor har du ju fått av både Arne och Kalimera så det är bara för mig att önska trevlig resa och en bra födelsedag när det beger sig! Det är jag säker på att du kommer att få!

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 16:36
aussie aussie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Re: Blandade Naxos-frågor

Hej, vi var i Naxos i somras (för första gången) och trivdes jättebra. Vi var där i början av juli och då var vädret varmt men jag vet inte hur varmt det är i maj - jag gissar att det är varmt och säkert till och med mer behaglig. Vi åkte också till Aten och tog flygbussen (x96) direkt ner till Pireaus. Vi kom till Pireaus efter kl 18:00 och övernattade i Pireaus och tog båten över tidigt på morgonen. Vi bodde på ett billigt hotell (triton hotel) nära till blue star ferries hamn och hämtade ut båtbilljetterna kvällen innan. Blue star åker kl 7.30 och kl 17.30 (kolla hemsidan) (Jag bokade direkt med blue star ferries eftersom jag köpte de 10Euro biljetter - men man kan boka på plats). Båtresan med blue star gick hur bra som helst- gick ombord ca 45 mins tidigare- vi hade ekonomi biljetter och ville ha bra plats. Hade med oss MP3, spel och böcker - och priserna ombord båten för mat och dricker var helt ok. När vi kom till Naxos var Vaggelis från Agios Prokopios Hotel där och skjutsade oss till hotellet. Vi bodde på Agios Prokopios eftersom vi vill ha nära till en fin strand och sedan åkte vi buss in till Naxos stan varje kväll för att äta och utforska stan. Bussarna åker ofta in till stan (tar ca 15mins) och man köper biljetter på mataffärena innan. Vi åkte till Naxos (och Paros) för att fira min mans 50årsdagen och vi trivdes så bra så nu planerar vi en resa tillbaka Hoppas att ni har det lika bra
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 16:38
TonyWs avatar

Tack för ditt svar, admin!

Om vi väljer att åka med kvällsfärjan på ankomstdagen så anländer vi till Naxos på nattkröken...Då bör vi kanske ha bokat boende i förväg? Har du nåt tips på trevligt boende vid Anna-stranden?
Ja, fördelen är ju att vi slipper en övernattning i Pireus...
Mvh Tony
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 16:44
aussie aussie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Re: Blandade Naxos-frågor...

Nu läste jag att du kom in till Aten vid lunchtid- då skulle jag åker direkt ner till Pireaus på X96 och tar båten vid kl17:30 till Naxos. Jag håller med Janne att det är bättre att slippa övernattning i Pireaus om man kan- jag tror att ni hinner med båten om ni landa i Aten vid lunch tiden. Ni kan mejla hotellet och ordna en transfer from naxos hamn till hotellet (eller tar taxi)när ni kommer fram.
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 16:51
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Om vi väljer att åka med kvällsfärjan på ankomstdagen så anländer vi till Naxos på nattkröken...Då bör vi kanske ha bokat boende i förväg? Har du nåt tips på trevligt boende vid Anna-stranden?
Ni kommer fram till Naxos mellan 22.45 och 23.35. Det står rumsuthyrare och väntar även så sent, fast inte lika många som under dagtid. Jag har inte personliga tips att ge, jag har aldrig bott i Agia Anna. Jag bor alltid i Naxos stad, eller i Agios Prokopios.
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 16:55
TonyWs avatar

Tack Zakka för dina lyckönskningar...Har på känn att det blir kanonbra!!
Tack till dig, aussie, för en mycket bra och matnyttig kommentar!! Tar nog X96:an o bokar färjebiljett på plats! Ska även kolla upp hotellet du nämnde, på Naxos.
Mvh Tony
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 17:00
TonyWs avatar

Hej igen, admin! (Janne?)

Blev lite nyfiken på Prokopios nu...Både stranden och boendet med samma namn. Tack för infon om rumsuthyrarna, som finns där även i den sena timmen...
Mvh Tony
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 17:02
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ja.

Citat:
Blev lite nyfiken på Prokopios nu...Både stranden och boendet med samma namn.
Det är gångavstånd mellan Agios Prokopios och Agia Anna.
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 18:10
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är lika trevligt att komma fram på kvällen, och absolut mycket bättre än att stanna en natt i Pireus som är allt annat än trevligt. Tycker jag. Dessutom slipper ni en dyr övernattning i Pireus om ni åker till Naxos samma dag. Jag skulle aldrig valt att stanna i Pireus.
...och bra mycket trevligare att vakna upp nästa morgon i Agia Anna än i Pireus!
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 19:20
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Håller med alla som rekommenderar att ta kvällsbåten från Pireus till Naxos. Vi brukar lyxa till det med business class (eller vad det nu heter) på BSF när vi tar kvällsbåten. Det är väl värd pengarna. Får AC och sköna soffor att sträcka ut oss på. Och kan beställa nåt att äta och dricka direkt från soffan. Skönt efter en alltför tidig morgon från Arlanda... Men det är klart, ungdomar kanske vill ligga ute på däck...
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 21:20
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:

Blev lite nyfiken på Prokopios nu...Både stranden och boendet med samma namn. Tack för infon om rumsuthyrarna, som finns där även i den sena timmen...
Mvh Tony
Hej! Även om jag inte är Janne
Boendet som heter Agios Prokopios är mycket fint! De har även transfer från hamnen.
Vi har haft fint väder i maj - badväder men det kan behövas en kofta på kvällen.

Lycka till!
/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 21:38
TonyWs avatar

Hej allihopa!!
Vilket toppenforum! Har redan fått så många bra tips...Det får bli kvällsfärjan...Med uppgraderad bekvämlighet Till skillnad från ungdomstidens båtluffar, då man låg lite huller om buller o trängdes...Men visst hade det sin charm!! Tack för väderinformationen, hoppas det blir så, med varma soliga dagar o koft-varma kvällar! Härligt att längta tillsammans med er andra här på Kalimera
Mvh Tony
Svara med citat
Gammal 2012-01-09, 13:11
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

De senaste åren har min man och jag bott på Agia Anna hotel.Det ligger alldeles vid stranden.Hotellets ägarinna heter Katerina och är väldigt trevlig.Hennes man är också trevlig och lite roligt bullrig.
Det är fräscht och inte dyrt.Vi har betalat 30 euro i september.Det borde vara samma pris i maj.
Läget är väldigt bra.Bussen stannar alldeles utanför och på morgonen kan man ta ett dopp i den förtjusande Agia Anna-bukten.Följer man så stranden och går över kullen med kyrkan,kommer man till fina runda klippor där man kan bada näck om man så önskar.Sen bara fortsätter de underbara stränderna i oändlighet.
Det finns flera bra restauranger i närheten av hotellet.
Hotellets hemsida är www.agiaanna-hotel-naxos.com
Svara med citat
Gammal 2012-01-09, 13:35
TonyWs avatar

Hej Malina!
Tack för tipsen. Ska kolla upp hotellet du rekommenderade
Mvh Tony
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.