Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-14, 16:23
Kerstinlovesgreece Kerstinlovesgreece är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012
Standard Kreta med småbarn april/maj??

Hej

behöverhjälp/tips var vi kan åka med våra barn 1 och 5 år. Vi älskar grekiska övärlden, men vill pga bekvämlighet med småbarn stanna på Kreta. Gärna lugnt, pittoreskt (om det finns på Kreta), nära till bad (helst sandstrand) och affärer (inga stora stråk alltså). Var kan vädret vara ok april/maj? Har hört om almiryda, ngn som vet om det eller annat tips?

Kerstin
Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 18:28
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Kreta med småbarn april/maj??

Hei!

Almyrida kjenner jeg godt da vi har nettop bygget eget hus i nabolandsbyen Plaka. Almyrida er en fredelig liten by og flott for barn/barnefamilier med fin sandstrand og nokså godt beskyttet mot vær/bølger. Vær og temperatur kan vel være nokså forskjellig avhengig av om vi snakker om begynnelsen av april (påsken i år, men gresk påske en uke etter vår) og slutten av mai.

Langley har et hyggelig hotel der (sjekk bloggen Galen i grekland som den svenske direktøren på hotellet Kenneth har - http://galenigrekland.blogg.se/) .

Apollo har også hotel der. Byen har mange tavernaer som er hyggelige, god mat og greie priser.

Det er ikke mye butikker i byen så skal man på handletur må man inn til Chania, men det bør man gjøre enten man skal handle eller ei! http://www.youtube.com/watch?v=dPk3nHexuHM

Bor man i Almyrida så får man det man trenger av mat, drikke osv, men vi er glad i å reise litt rundt så en leiebil anbefaler jeg alltid. Da kan man like gjerne leie bilen på flyplassen og ha den hele uken og levere den tilbake der. Lett å finne frem fra flyplassen til Almyrida og ikke noe problem å få parkert i byen. Har man bil så drar man litt rundt og ser mange andre små landsbyer, hyggelig landskap og andre strender.

Man kan ta buss inn til Chania (halv time), ca 25 minutter fra flyplassen i Chania med bil.
Man kan også kjøpe kun flybilletter og leie en leilighet eller rom på et lite hotell i området. Mye å velge mellom.
Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 21:52
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Varför inte till Makrigialos på södra Kreta? Vi har varit där flera gånger i månadsskiftet april/maj och för det mesta haft jättebra väder. Ving har sitt Sunwinghotell där, vilket ju är jättefint om man åker med småbarn. Man behöver för den skull inte boka all- inclusive, utan man kan bara nyttja det fina boendet och sen äta ute på de lokala tavernorna som det finns gott om i byn. Vill man inte bo på Sunwing kan man ju enkelt boka flyg till Heraklion och sedan boka boende själv, läs gärna Karis resebrev från i november och hennes tips på boende som ligger jättefint alldeles nära hamnen. Makrigialos har en mycket barnvänlig sandstrand, ca 1 km lång och vid Sunwing finns en mindre strand som är jättefin också.
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 11:31
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Vädret är helt OK. Jag var på Kreta i slutet av April. Svensk sommar väder skulle jag säga. Regnade dock en hel del och på kvällarna blir det jättekallt! Men annars var det bra, otroligt vackert på våret, grönt o fint!
Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 23:24
reisvn reisvn är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Støtter absolutt anbefalingene om å reise til Chania. Det ligger mange lange og nydelige strender her. Giorgioupolis er min favoritt. Her er det passe rolig med folk som regel, og perfekt sand og vann.

Senast redigerad av Kalimera den 2012-02-20 klockan 07:52. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 01:54
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kerstinlovesgreece Visa inlägg
... nära till bad (helst sandstrand) och affärer (inga stora stråk alltså). ..Kerstin
I Stalos hittar ni allt ni behöver för en avkopplande och skön semester. Jag håller hårt på Stalos och Agia Marina, men även Agios Apostolis skulle kunna passa er om det inte är shopping och uteliv ni söker.

I Stalos har ni nära till en fantastisk strand, nära till både Platanias och Chania, nära till små unika tavernor uppe i "bergen" och ändå är det en lugn lite by med mestadels lokalbefolkning.

Håll er till hotell på stranden, så slipper ni korsa vår "E4" i onödan. Huvudgatan längst kusten ÄR faktiskt vår gamla riksväg, därav trafiken. Nu i vinter monteras trafikljus till höger och vänster för att dämpa trafikbördan och leda den upp till nya riksvägen, men jag vet inte om arbetet kommer att vara färdigt i sommar.

I Almyrida finns strand, bad, hotell och ett fåtal tavernor. Shoppingen är koncentrerad till minimarkets och ett fåtal souvenirbutiker. Andan är engelsk och skandinavisk och jag skulle nog förgås av leda i byn. Ingen direkt trafik, men heller ingen möjlighet att ta bussen till större orter.

Vill ni bara vila, bada och äta har ni pittoreska Stavros. Tavernorna är få men badet är fantastiskt för små barn. I lagunen är det så långgrundt att bara fiskyngel vågar sig in. Det finns ingen annan shopping än det utbud som INKA och Maria's minimarket har, men det kan räcka om det bara är avkoppling man söker.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 06:28
Banned

[quote=Kikh;265418
Ingen direkt trafik, men heller ingen möjlighet att ta bussen till större orter.
[/quote]

Joda, går buss til Chania, ikke noe problem.
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 11:18
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Joda, går buss til Chania, ikke noe problem.
Två-tre gånger om dagen skulle inte räckt för mig när jag reste med småbarn, det kan vara önskvärt med större valfrihet då.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 15:35
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi har varit på Kreta med liten kille flera gånger

När han var pytteliten (nio månader)var vi till Georgioupolis. Perfekt för en liten teling. Ingen direkt trafik inne i byn. Jättebra bad (om man gick i den lilla viken) och häftigare bad, med stoooor strand om man går till den stora. Dessutom finns Edempark med pooler om man vill. Bra förbindelse med buss till Chania och Rethymnon.

När busungen var nästan två var vi till just Almyrida. Pluttställe. Jepp. men ack så bra med en liten halvstor bebis. Ingen trafik, bra bad och jättefina tavernor. Dock inte så bra förbindelse med buss, men det gick några gånger per dag och det räckte för oss.

När han var nästan tre sam fem år återvände vi till Georgioupolis. Inget mer att orda om det.

Och när han var nästan fyra fick det bli Kalives. Jättebra bad, men nog så smal gata och mycket trafik om man har ett barn man måste vakta. Det har inte vi, men ändå... Tyckte där var svårare att hitta bra tavernor också även om många där hade lekytor för barnen.

Vi har dock alltid varit i juni eller juli/augusti. Men maj borde väl funka lika bra det.

(i år blir det förresten Geo igen... Behöver jag säga att vi och ungen gillar den byn??)
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 16:03
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lindiz Visa inlägg
(i år blir det förresten Geo igen... Behöver jag säga att vi och ungen gillar den byn??)
Nej, det behöver du inte! Våra barnbarn nu 6 och 4-1/2 åker också till Geo. 6 åringen för 4:e gången och lillan 3:e!

Själva är vi inne på tvåsiffrigt med första siffran som börjar på 3....
Vi reser mycket och även till andra öar i Grekland!

Längtar tillbaka gör vi
Lena
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 17:32
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ja det blir lätt så... vi räknade efter förra sommaren hur många ggr det blivit just Grekland. vi kom fram till: 17. Så år blir det 18. antal öar blir fler eftersom vi båtluffat också. Vi har gjort avstickare till andra länder, men lika fullt återvänt till Grekland, som regel sommaren därpå.

Det är nåt speciellt med Grekland. Det tycker vår busunge också. Men det kanske inte är så konsitgt. Han har tillbringat nästan alla somrar där sen han inte kunde gå. (faktiskt lärde han sig gå just på sin allra första resa till det blåvita landet!)
Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 09:35
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Två-tre gånger om dagen skulle inte räckt för mig när jag reste med småbarn, det kan vara önskvärt med större valfrihet då.
//Kikh
Som er noe mere enn:

Citat:
..., men heller ingen möjlighet att ta bussen till större orter.
Tror fasiten er tre eller fire ganger om dagen, men kan være enig i at enda flere avganger hadde vært bedre. Selv bruker jeg heller bil nettop for å ha fleksibiliten, og det er ikke noe problem å få parkert i Chania enten i P-hus eller nede ved havnen. Dessuten kan man da også få tatt en tur litt inn i landet og kanskje opp i fjellet noe som bare kan anbefales på det varmeste, og viser en annen og flott side av Kreta!
Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 12:12
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Vi åker med femåring till Agia Marina april/maj i år! Det kommer säkert att motsvara nordisk sommar i juni, gissar jag. Det får duga :-)
Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 11:49
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Jag måste ju slå ett slag för mitt älskade Agia Marina. Mitt lilla smultronställe. Lugnt och behagligt , vänliga människor, och fantastiska stränder. Vill jag ha lite mer utbud hoppar jag enkelt och smidigt på lokalbussen till Chania.
Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 15:07
Banned

Citat:
//Kikh
I følge oppslag på hotellet Kalyves Beach (Apollo) så går det buss inn til Chania fire ganger per dag og tilbake seks ganger per dag så noen busser er det da! Oppslaget så jeg i dag og hotellet er åpent så regner med at det er korrekt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.