Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-18, 23:13
dennis_wasberg dennis_wasberg är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012
Standard Planering/Färjor!?

Hej,
Har bokat resa till Grekland för första gången sen jag var 11 år och åkte på 1 v charter till Chania på Kreta. Nu blir det en öluff med utgångspunkt från Aten.

Som ny är det lite frustrerande att det bara verkar vara ett bolag som lagt ut sina tidtabeller, Sea Jets. Hur pass sent lägger de andra bolagen ut sina tidtabeller?

Finns grymt billiga boenden på booking.com just nu så skulle vilja boka men vågar inte riktigt för vet inte om det finns båtar som tar mig mellan öarna på rätt dag och tillbaka till Aten när vi ska flyga hem...

Har tänkt hinna med Milos, Santorini och Naxos (Ev Amorgos oxå)

Kan man räkna med att det finns minst en linje per dag som tar en till Aten (Pireus) från Milos, Santorini eller Naxos? Samt ut från Aten till dessa öar varje dag?

Tack på förhand alla rutinerade Kykladluffare
Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 06:56
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Planering/Färjor!?

Tidtabeller läggs ut efter hand. På sedvanligt grekiskt manér så är de flesta tabellerna uppdaterade i god tid före sommaren, dvs i slutet på maj .
För att få en fingervisning kan du kolla openseas.gr, slå in juni 2011. Det brukar se lika ut från år till år.
Från de destinationer du nämner finns garanterat flera avgångar varje dag till och från Pireus. Lite kinkigare kan det vara att ta sig i öst-västlig riktning. Dock har jag för mig att seajets kör dagligen mellan Santo och Milos, det går även nån behagligare färja några ggr i veckan.
Det är alltid ganska mycket dyrare att boka boeende på förhand. De som har mykt specifika önskemål på boeende brukar boka för att vara säkra på att få det de vill. Varken på Milos eller Naxos är det några problem att fixa logi på plats. På Naxos är det extremt gott om boeende. Hur det är på Santo vet jag ej.

Lycka till / Anders
Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 08:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Här kan du få ett litet hum om hur båtarna kommer att gå

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 11:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av dennis_wasberg Visa inlägg
Som ny är det lite frustrerande att det bara verkar vara ett bolag som lagt ut sina tidtabeller, Sea Jets.
Blue Star är också bra uppdaterad.

Citat:
Kan man räkna med att det finns minst en linje per dag som tar en till Aten (Pireus) från Milos, Santorini eller Naxos? Samt ut från Aten till dessa öar varje dag?
Blue Star brukar gå två gånger varje dag mellan Pireus (Aten) och Naxos/Santorini, och vice versa.
Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 15:30
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Om du/ni inte ska resa i slutet av juli-slutet av augusti skulle jag absolut INTE boka boende i förväg. Det blir alltid billigare att ta något på plats och då har man också möjlighet att se hur rummet ser ut innan man binder upp sig + man kan vara mer flexibel med när man ska åka vidare.
Våga
Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 09:17

Tackar för tipsen.

Blue Star Ferries känns ju som ett bra alt. Antar att det inte lär gå mindre båtar i juni än vad det gör nu i jan iaf.. =)

Appropå pris på boende när det gäller att boka online kontra att ta vad som erbjuds på plats när man kommer iland... Kan det blir mycket billigare än 250-300 kr/natt för 2 personer i ett dubbelrum på ett hotell som ligger ett stenkast från stranden och dessutom har egen pool? (Perissa, Santorini)

Rent spontant när jag rest runt i italien och spanien har jag tyckt det varit skönare att ha boende och resrutt klar så att man slipper engagera sig i det med massa val och osäkerhet när man bara vill njuta och ha det gött.

Finns det förresten inte ganska mkt endagsturer med olika båtar till andra öar, badutflykter mm från de större turistorterna?

//Dennis
Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 10:29
para polis avatar

Citat:
Appropå pris på boende när det gäller att boka online kontra att ta vad som erbjuds på plats när man kommer iland... Kan det blir mycket billigare än 250-300 kr/natt för 2 personer i ett dubbelrum på ett hotell som ligger ett stenkast från stranden och dessutom har egen pool? (Perissa, Santorini)
Låter billigt! Vad är haken hade jag frågat mig...
Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 11:49

Hehe jo det kan man ju undra... Hoppas att vi inte går på nån mina för nu är det bokat. (iof möjligt att avboka gratis ända in i juni) Här är en länk, fanns till samma pris på booking.com

Har fått grymma betyg av 99 besökare, över 9/10 även på booking. Verkar vara nyrenoverat 2010, rekommenderat i olika tidningar, har gratis hämtning och lämning vid hamnen. Hoppas det blir ok. =)

http://www.hostelbookers.com/propert...08&intNights=3

//Dennis
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 10:59
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej Dennis,
Boendet på Santorini ser ju jättefint ut och ett bra pris är det onekligen. Får man dessutom skjuts till och från hamnen så är det kanon. Det enda som jag kan tycka är att Perissa ligger lite off. Men hyr man någon form av fordon så tar man ju sig lätt fram överallt på ön. Själv tycker jag att Santorini är vackert men inte min typ av ö. (som du säkert redan läst här på forumet så är det delade meningar om ön) Både Naxos och Milos är fantastiska öar tycker jag och tycker du ska ta god tid på dig att utforska båda två. Amorgos kan du ta nästa gång för du lär komma tillbaka!
maji
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 11:09
Netwolfs avatar

Jag bodde på Stelios för några år sen. DÅ var det inte nyrenoverat. Stället var dock helt ok. Enkelt men välstädat. Ägarparet var jättetrevliga.
Enda aber, som jag kommer på är att poolen tog upp större delen av området. Det var rätt trångt att komma förbi solstolar och var man inte snabb nog, fanns inga bord/stolar lediga vid poolen. Men som sagt. Helt ok!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 12:25

Maji - Det låter ju kanon, och vi prioriterade faktiskt att ligga lite mer off just på Santorini när vi hittade det hotellet som låg så nära stranden. Sen kommer vi absolut hyra typ vespa eller så och ta oss runt. Stannar bara 3 nätter på Santorini.

På Naxos och Milos bor vi däremot centralt i Adamas och i Naxos stad. Har du förslag på utflykter är man är på Milos/Naxos? Typ dagsturer med båtar eller så?

Har ju kollat upp de mest kända stränderna på Milos, byn där Katakomberna/Teatern och Afroditestatyn hittades och läst lite olika guider ang stränder och byar på Naxos... Men lite insidertips är alltid roligt.. =)
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 12:29

Netwolf - Alright, kul att veta. Och vi kommer nog inte ligga så mkt vid poolen utan mer vid stranden lr ta nån vespatur runt ön. Men kan ända vara gött med pool ibland, typ att hänga lite på seneftermiddagen lr så.. =)

Har du några särkilda tips när det gäller Santorini som vi inte får missa?
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 12:51
Netwolfs avatar

Citat:
Netwolf - Alright, kul att veta. Och vi kommer nog inte ligga så mkt vid poolen utan mer vid stranden lr ta nån vespatur runt ön. Men kan ända vara gött med pool ibland, typ att hänga lite på seneftermiddagen lr så.. =)

Har du några särkilda tips när det gäller Santorini som vi inte får missa?
Nja, nu är jag ingen berest Santo-resenär, men ett besök i Fira och Oia, är ju alltid minnesvärt. Vackrare utsikt får du leta efter i Grekland.
Det finns säkert flera Santo-experter på forumet, som kan ge dig tips på vad du inte bör missa. Kan vara bra tips även för mig.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 13:26
para polis avatar

En dagstur med båt runt Milos får inte missas. Underbara strandhugg och beacher man inte når landvägen. Lunchstopp på Kimolos.
Värt varenda cent...

Bergsbyn Koronida (heter den så?) på Naxos!
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 14:07
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej igen Dennis,
Som para poli nämner så är en dagsutflykt med båt något du absolut ska göra. Jag vill också rekommendera att du gör ett dagsbesök på Kimolos, alltså utöver lunchen man gör med utflyktsbåten. Då tar du färjan ifrån Pollonia och har du vespa så är det ett perfekt sätt att ta sig runt på denna lilla ö. Ät lunch uppe i chora och bada vid någon eller några av de fina stränderna. Det är verkligen fint!
På Naxos ligger ju stränderna på rad. Ju längre bort från Naxos stad ju bättre blir dom tycker jag. Här rekommenderar jag att ni kanske hyr bil en eller ett par dagar för att åka upp i bergsbyarna. Det finns mycket att läsa här på forumet om Naxos så läs på! Sedan tycker jag att ni gör rätt i att bo i Naxos stad. Där kan man irra omkring i gränderna hur länge som helst och man hittar ständigt nya saker. Jättemysigt är det både på dagen och kvällen. Tavernor finns det gott om och jag gillar bäst att sitta i någon gränd på kvällen och äta för att sedan gå ner i hamnen och ta "efterrätt". Utmed vattnet finns det annars flera stycken tavernor och en som jag absolut kan rekommendera är Dolphins som har riktigt god grekisk mat.
Lycka till med planeringen!
//maji
Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 10:15

Låter kanon. Tack för era gensvar, länkar och tips. Det ska bli en galet härlig semester. Längtar som attans fast jag tom har en alpresa som ligger närmare i tiden.

Ska bli spännande om jag som italienfrälst även kommer fastna för Grekland. Det känns som att det finns mkt som talar för det iaf..! =)
Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 10:53
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Dennis,
jag hade 20 års resor i Italien.
En resa till Grekland räckte, sedan blev jag fast där, och det är jag glad för.
Sätter 100 sek på att du blir frälst!

Paul
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 08:25

pollebosse: Hehe jasså, ja jag sätter inte emot! Lite rastlös som man är och tycker det är kul at se lite olika saker på semestern, blandat med sol och bad de flesta dagarna oxå så känns en öluff i Grekland som att det kommer passa mig som handen i handsken! =)

Har du varit på nån av Milos, Santorini eller Naxos och kan komma med nåt personligt litet tips? Alltid kul med olika infallsvinklar...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.