Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-22, 14:44
olaussonac olaussonac är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012
Standard Båtluffa: 1 vuxen med barn 9 & 14 - bra ide? Tips emottages :-)

Hej,

skulle tacksamt ta emot tips på en bra rutt för oss tre, utresa Göteborg juni eller sept. vi har aldrig båtluffat tidigare och jag är INTE resvan.

Tre stopp är det lagom (borta två veckor ca)?
Vi vill till sköna strander, inte för lungt, gärna med aktiveter
Vandra/cykling
Kul shopping
Snorkling/båtutflykter?

Bokar man flygstol ut från GBG till ??
Boende och anslutningstransport bokar man det här eller där? Hur lätt är det att hitta och förstå?
Båttransporterna, hur bokar man det enklast.
Boende, samma där, går man bara in på hotellen och bokar på plats.
Vad brukar priserna ligga på för ett rum och båtresa?

Är det klok att göra en sån här resa när man är helt ovan att resa som jag är?? :-)
Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 15:33
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Båtluffa: 1 vuxen med barn 9 & 14 - bra ide? Tips emottages :-)

Hej

Tänker inte ge dig några specifika tips om det du själv listar upp. Det kommer säkert fyllas på i din tråd så det behöver du inte oroa dig för.

Jag tänker däremot ge dig lite självförtorende i det som kanske oroar dig mest; själva resandet!

Tänk så att i Grekland, och i de allra flesta länder, finns det en fungerande infrastruktur. Precis likadan som den du är van vid hemifrån.
Flygplatserna fungerar precis som hemma, det finns taxibilar och bussar kör efter bestämda rutter och oftast efter bestämda tider.
Båtar avgår och ankommer enligt tidtabeller som bestäms i förväg och hotellen har en reception, en frukostmatsal och personal som gärna hjälper till.

Det som är annorlunda är språk, dofter, klimat, temperament mm.

Så från och med att ditt flyg lyfter från Landvetter är det bara att planera precis så som man önskar ha det. Planeringen är en stor del av nöjet och alla bitar i ditt resepussel finns där för dig.
Det är bara att lyfta sitt självförtorende och njuta av sin Greklandssemster. Barn likväl som vuxna kommer att älska det.

Lycka till
Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 19:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av olaussonac Visa inlägg
Tre stopp är det lagom (borta två veckor ca)?
Det låter rimligt. Men ni behöver inte åka runt om ni inte vill, gillar ni en ö väldigt mycket kanske ni stannar där länge. Det är bland annat det som är tjusningen med att öluffa.

Citat:
Vi vill till sköna strander, inte för lungt, gärna med aktiveter Vandra/cykling. Kul shopping . Snorkling/båtutflykter?
Naxos, Paros och Antiparos är tre extremt bra öar för nybörjare, och där finns allt ni vill ha enligt ovan.

Citat:
Bokar man flygstol ut från GBG till ??
Santorini.

Citat:
Boende och anslutningstransport bokar man det här eller där? Hur lätt är det att hitta och förstå?
Transfer till och från hotellen brukar alltid ingå i priset. Oavsett om du bokar hemifrån eller på plats.

Citat:
Båttransporterna, hur bokar man det enklast.
Det beror på när ni ska åka. Men generellt brukar man köpa båtbiljetter på plats. Man vet oftast inte hur länge man stannar på en ö. Är allt bokat i förväg tappar man lite av tjusningen med att öluffa. Det är hur enkelt som helst att köpa biljetter.

Citat:
Boende, samma där, går man bara in på hotellen och bokar på plats.
Det beror också på när vi ska åka. Men på de öar jag föreslår ovan finns det i princip alltid lediga rum. När ni kommer med båten väntar en mängd uthyrare på att just du – och din familj – ska bo hos dem. Lätt som en plätt. Det svåra brukar vara att välja.

Citat:
Är det klok att göra en sån här resa när man är helt ovan att resa som jag är?? :-)
Absolut!
Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 12:15
aussie aussie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Re: Båtluffa: 1 vuxen med barn 9 & 14 - bra ide? Tips emottages :-)

Hej, Kolla på bokasmart.se re:flygbilljetter. Ska ni åka Got-Santorini- kan ni åka med Norwegian (kan boka på www.norwegian.se) Annars om ni åker Got-Aten är det nog Malev (ungersk flygbolag) som är billigast (kan boka på www.malev.com).
Vi öluffade för första gången förra sommaren och det gick jättebra. Behöver inte vara särskilt resvan. Vi bokade boende innan men vi hade barn med oss som vill ha pool . Men man kan boka allt på plats också. Kan rekommendera Paros och Naxos för första öluffan. Tips på bra boende är Naoussa i Paros - Windmill apartments och i Naxos - Agios Prokopios Hotel. Vi trivdes bra på både - hade pool, nära till stranden, litet kök och A/C och ägarna var jättetrevliga. De hämtade och lämnade oss på hamnen - så det var väldigt smidigt när man klev av båten.
Lycka till med planeringen
Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 13:29

Tack, jag kollar in detta. /mvh Ancie
Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 13:43

Hej!
TAck så mycket för er hjälp, alla! jag har bokat resa (vet inte om det blev den billigaste) och sen har jag bokat hotell Windmill.. 3 nätter. Det måste väl räcka? Så kan man byta hotell sen kanske?

Tips på bra/billigt hotell i Santorini? För sista dagen innan vi reser hem, måste väl vara bra och boka så det är klart?

/mvh Ancie
Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 17:27
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Honeymoon Beach i Perivolos på Santorini är ett mycket bra och prisvärt hotell som också rekommenderas här på Kalimera. Det är också otroligt populärt så därför brukar det inte finnas några lediga rum om man inte bokar i god tid. Några rum ligger under markplan och är inte lika trevliga som övriga rum/studios.
Jag kan varmt rekommendera Villa Voula i Perissa, väldigt rent, fräscht, trevligt värdpar som gör allt för att man ska trivas, dessutom mycket prisvärt! Det ligger centralt i Perissa men i lugna omgivningar, kanske 100 m till den svarta lavasanden, ännu närmare till alla restaurangerna, busshållplatsen. Gångavstånd till affären. Liten pool. Det är några år sedan vi bodde där, 6 personer. Min man och jag hade ett dubbelrum på övervåningen med pentry, balkong med kvällssol, en liten uteplats med morgonsol. Lägenheterna på bottenplan är en aning mörka men bara två steg från poolen!. Googla på Villa Voula.
Om jag var du skulle jag stanna längre än en dag på Santorini. Det är en väldigt speciell ö, vacker och mycket sevärd. Visst är det horder av turister men också otroligt vackra platser. Ta bussen eller hyr bil och åk runt på ön, till huvudstan Fira som aldrig sover, se solnedgången i Oia tillsammans med hundratals andra turister och se den sedan nästa kväll på öde strand. Eller njut av solnedgången med ett glas vin på Vino Santo, barnen får glass. Åk upp i bergsbyarna och njut av hemlagad grekisk husmanskost.
Det är ingen utpräglad "bad-ö" men det finns flera speciella stränder med svart eller röd sand.

Mycket nöje med planering och trevlig resa!
Mia
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:45.