Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-01-30, 13:04
Molly82 Molly82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 3
Standard Vart ska vi åka?

Planerar resa till Grekland, två vuxna två barn(6,4år). Vill bo vid en kilometerlång strand som är ren där stranden har långgrunt vatten och är rent och klart. Det ska vara en lugn och behaglig strand som inte är överfull med folk men det ska ändå finnas många restauranger nära. Det får även vara shopping möjligheter nära. Vill bo på någon typisk Greklands ö där det är dom där blå vita husen.
Har bara varit i Korfu. Där var det jätte fint men inte det där typiska Grekland som jag letar. Fanns inte ett enda vitt blått hus där så kändes mer som att vara i Italien där.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-01-30, 15:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Egentlig er ikke de blå-hvite husene de som er mest "typisk greske" i Hellas, i den forstand at de finnes omtrent bare i Kykladene og i hellasreklamene . Naxos er en kykladisk øy med fine, langgrunne strender og blå-hvite hus, du kan jo vurdere den.
Men fin, kilometerlang strand med mange tavernaer + shoppingmuligheter betyr også (som regel) mange mennesker
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-01-30, 17:14
zvempa zvempa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Skövde
Inlägg: 33
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Votsalakia på Samos passar in på din beskrivning. Somliga tycker det är för avlägset men en strand som är minst 2 km lång hur mycket bra restauranger som helst och givetvis vänliga greker. Hyr man sen bil finns det flera väldigt fina stränder relativt nära. Vi har varit där några gånger och kan mycket väl hamna där igen. Ha en skön semester i Grekland.
MVH Zvempa
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-01-30, 17:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Ska Du ha de vita husen så ska Du välja Kykladerna.Läs under ÖARNA här t v på sidan så kan Du få tips.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-01-30, 18:54
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Naxos är given. Ska ni åka charter är även Antiparos ett alternativ. Kan ni tänka er att åka badbåt till de bästa stränderna passar även Naoussa på Paros, det går charter även dit.
Åker ni reguljärt passar många öar i Kykladerna, tex Sifnos, Serifos, Egiali på Amorgos, Koufonissi, Dounoussa.

Mia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-01-30, 22:53
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Men hallå,Dounossa är väl inte en ö som uppfyller några av Mollys kriterier.
Shopping nääe,många restauranger nääe,fanns tre tavernor då vi var där för några år sedan,kan kanske ha blivit ngn fler men nog undrar jag och stranden,nääe.Bystranden inte mkt att hurra för och till ngn annan strand så innebär det vandring.Nej Dounossa är verkligen en ö som jag aldrig kommer att återvända till och aldrig kommer att rekomendera till någon.Jättetråkig ö enligt min mening.
Det finns så många gobitar i övärlden att välja på,Naxos,Paros,Antiparos,
Samos,Patmos och Karpathos är bara några av de drygt 30 öar som vi besökt genom åren och många har vi oxå återvänt till.Gör som Lissi skriver läs under ÖARNA till vänster på sidan.
Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-01-31, 10:57
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Ja som flera skriver är det nog bara i kykladerna du hittar de blå-vita husen.På Antiparos finns ju en hel del sådana hus. Men kan du tänka bort de blå-vita husen så finns Rhodos med många fina stränder, shopping, intessanta sevärdheter. Här finns allt för alla åldrar.

Maargaretha
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-03, 13:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 660
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Molly82 Visa inlägg
Planerar resa till Grekland, två vuxna två barn(6,4år). Vill bo vid en kilometerlång strand som är ren där stranden har långgrunt vatten och är rent och klart. Det ska vara en lugn och behaglig strand som inte är överfull med folk men det ska ändå finnas många restauranger nära. Det får även vara shopping möjligheter nära. Vill bo på någon typisk Greklands ö där det är dom där blå vita husen.
Jag tycker er beskrivning passar in på Naxos. Där finns flera långa fina sandstränder, Den som passar er beskrivning är Plaka beach. Shoppingen hittar ni i Naxos stad.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-03, 16:19
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tycker er beskrivning passar in på Naxos. Där finns flera långa fina sandstränder, Den som passar er beskrivning är Plaka beach. Shoppingen hittar ni i Naxos stad.
Så här tänker jag, som har barn som är 5 och 7 år, om jag skulle åka till Naxos:
Plaka är en fantastisk strand, men när man har så små barn tror jag Plaka är för långt bort från Naxos stad dit man blir hänvisad om man vill strosa runt i gränderna på kvällarna och/eller shoppa. Det kan bli ganska bökigt att ta bussen på kvällarna när barnen är trötta och man snabbt vill hem. Jag skulle föreslå boende i Naxos stad där det finns, i mitt tycke, en fin strand också. Sen kan man åka buss eller bil till de andra vackra stränderna på dagen, om man vill variera sig.
/Outi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT