Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-31, 11:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Greklandssommar 1984 1.

1984 hade vi en grön folkvagnsbuss, tämligen ny, inköpt för det som blev min del av ett litet arv. Pappa hade köpt en traktor, en David Brown, någon gång på 50-talet, sålt den på 70-talet och stoppat in pengarna i ett bankfack- mer än han ursprungligen betalt för traktorn...och på grund av tilltagande ålderdom glömt bort pengarna...mitt i sorgen blev det en trevlig överaskning för oss ättlingar...nåja, det var på det viset vi fick råd att köpa en ganska ny och alldeles utmärkt grön folkvagnsbuss.

Det var vår andra buss. Den tidigare, älskad men genomrostig, hade vi inte kvar. Den nya var starkare, tuffare och bättre på alla vis. Reservhjul på nosen, gardiner att dra för när vi sov...inredningen ändrades till en hel platå att sova på med plats för grejor under. Inga bilbälten och sånt tjafs...

1984. Storasyster var 16 år, storebror var 13 år och lillebror var 4 år. Hos oss i Motala var också barnens farmor på besök och skulle få skjuts hem till Aten när vi nu skulle åka rymligt och komfortabelt.

Rymligt, ja. Men det blev mer och mer grejor som skulle med: tre gamla tält, två gummibåtar, två utombordsmotorer, campinggrejor, matvaror, presenter till släkten, kläder, simprylar och harpuner och en gigantisk verktygslåda.

Slutligen låg vi strax under taket och fick turas om att sitta framme hos föraren för att få lite omväxling.

Vi hade sparat ihop semesterveckor och hade elva veckor på oss, otroligt! Hela sommarlovet! Vi visste att det möjligen var sista gången som de äldre barnen skulle vilja åka med oss- åtminstone storasyster hade sommarjobbsplaner- men OK då, en resa till...

Vi var inte vana campare men optimister- nog skulle vi finna fina stränder och bra platser att sätta upp tälten på. Vi tänkte oss Chalkidiki och norra delarna av Egeiska havet, nya ställen, nya vyer.

På den tiden fanns inte Visakort. Euron var inte påtänkt än. Valutaväxling var nödvändig vid gränserna, även om D-marken var populär både i Österrike och Jugoslavien. För rerresan hade vi tillräckligt med pengar, och för fortsättningen hade jag fått löfter av min svenska bank att de ett visst datum skulle dra av för vår husamortering och sen skicka mig resten av min lön till en grekisk bank jag hade sen tidigare. Det skulle gå jättebra, sa min bankman. (Det gick inte så bra...)

3 juni 1984.Vi rullar ut från Motala, bilens underrede skrapar nästan i backen. Hög stämning i bussen- vi sjunger, vi äter, vi spelar spel, vi byter plats. Ödeshög- ut på E4, full fart söderöver...

Helsingborg-Helsingör i ett nafs, dimma, duggregn.
Danmark, dimma, duggregn.
Tyskland så gott som non-stop, dimma, duggregn. Fika-och-kisspauser på bensinstationer som förefaller identiska.

Man vänjer sig stegvis vid åkandet. Den forsande farten på Autobahn verkar otrolig när man stannat vid någon Rastplatz- är vi verkligen med i detta rally? Så fort man kommer tillbaka in i strömmen av bilar känns det fullständigt naturligt att rusa fram, det är omgivningen som rör sig...

Vi har åkt den här vägen otaliga gånger och betar av namnen vartefter: Hamburg, Hannover, Würtzburg, München, sent på natten äntligen Salzburg där gränsvakterna inte är ett dugg intresserade av oss och våra pass. Vi sover på en stor parkeringsplats omgiven av långtradare. Ljuden och lukterna är goda, vi är på äventyr och allt passar in.

Dagen därpå, den 4 juni, i Radstadt, Österrike , bryter solen äntligen fram! Snabbt byte till lättare kläder, snabb tur på stan, inköp av de där jättegoda små rosenbröden, lite frukt, lite skinka, lite drickor.

Ner mot södern!
Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 12:44
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Greklandssommar 1984 1.

Härlig läsning Monica. Får en att själv börja tänka Vad gjorde vi sommaren 1984 innan det var dags med en höstresa ner till Rhodos. Sommaren hemma så långt tillbaka har man glömt men nog minns man Greklandsresan. Dags att plocka fram några gamla bilder för att bli påmind.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 14:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Underbart!!! Längtar redan till del 2.

Minnen väcks här med... Det var våren 1984 som hela familjen gjorde sin första Greklandsresa till Rhodos med barn på 10, 8 och 3 år. En regnig och kall påsk var det, men Grekland tog vi till oss och sen dess har det blivit 35 resor till, till detta fantastiska land för min del D

Lissi - med 2 ytterligare planerade i år.
Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 14:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Härlig läsning, Monica!

Man börjar som flera andra fundera. Vad gjorde man själv sommaren -84?

Jo, vi var på Roskilde och såg Lou Reed, Thåstöm mfl. Längst fram vid staketet, på Lou Reed, när det började gunga. Då blev det änna lite läskigt.
Av ngn anledning, direktsände SVT festivalen. Naturligtvis var man med framför kameran, inte helt plan under fötterna. Alla tittade, Inkl morsan.
Man var dock ung och livet lekte!

Ser fram mot den fortsatta resan!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 18:43
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Roligt läsning, Monica.
Vi gjorde vår andra resa till Grekland. Var på Kos. Endagastur till Kalymnos och förlorade våra hjärtan där. Var sedan dess på Kalymnos varje år fram tom 2001. Upplevde den 11 september där. Av olika anledningar har det inte blivit Kalymnos sedan dess men har inte lagt bort tanken på ett återbesök.
Läser Dina kommentarer och berättelser om Kalymnos med glädje.
Chras
Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 20:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Ja, sommaren 1984 minns jag för alltid,,

Samma dag som skolavslutningen var tog jag och min 9-årige son tåget från Umeå till La Serra, 20 mil söder om Rom. Det var min tredje resa till Italien, Men dom andra två hade gått under ordnade former och nu hade jad fixat allting själv. Bokat tåg Stockholm- Köpenhamn- Hamburg- Milano- Rom och sedan nytt tåg söderöver. Jag hade aldrig vågat om jag inte hade min Jonas med mig!

Jag hade skrapat ihop resan genom att ha fått ihop traktamente under året, men vi hade knapert med pengar.

Resan tog två och ett halvt dygn på tåg på nedresan och lika länge på hemresan. Vi avverkade samtliga Narniaböcker som högläsning bara på nedresan. Läste dom åter under veckan på La Serra, samt även på hemresan.

I La Serra tillbringade vi dagarna med att spela pingis, bangolf, bada samt cykla i naturen. Fem gånger om, varje dag. Barn i den åldern är aktiva!

Maten lagade jag själv i bungaloven. Den bestod hela veckan av spagetti, köttfärs eller färska musslor köpt vid vägkanten.

När vi åter åkte hem skulle vi stanna en natt i Rom. En rumsraggare hittade oss direkt på Roms centralstation. Rummet låg stax bakom stationen. Perfekt och billigt. Vi hade lite resecheckar kvar, så vi stod i kö på växlingsstället. När vi var nummer 5 stängdes stället för siesta! Vi hade inte ett öre, så vi ställde oss i kön redan 1 timma innan man öppnade efter siestan.

Vid 22-tiden dan före midsommarafton kom vi åter till Sverige. Min bror hämtade oss på Centralen och vid 23.30-tiden satt jag och åt färskpotats och sill i Nynäshamn. Den middagen satt gott!

Monika, jag ser fram emot del 2.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 20:30
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Så härligt!
Vad är roligast, själva resan eller återblicken så här i efterhand.
Antar att det är som två resor i en.

Längtar också efter del 2.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 20:41
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Så härligt!
Längtar också efter del 2.
Samma här

Abi
Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 21:46
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Åh Monica håller med tidigare skrivare,jag längtar oxå efter nästa del av er resa.
Skönt att gå in på Kalimera och läsa om sol och värme för här i Boden har
vi -22 grader nu ikväll.
Monica C
Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 23:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Ser fram emot att få följa med på er resa Monica! I mitten av 80-talet gjorde vi och våra barn vår första bilresa ner genom Europa till Spanien. Det blev 7 härliga år i följd. Att bila i Europa är härligt. Många resor till Grekland har det också blivit, dock med annat färdmedel.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 08:51
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Nok en herlig beskrivelse fra deg Monica, keep it up!

Selv bodde vi i 1984 i Florida, gode minner og nok varme.
Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 19:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Skönt att gå in på Kalimera och läsa om sol och värme för här i Boden har
vi -22 grader nu ikväll.
Monica C
Usch så hemskt. Det påminner mig om denna

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 20:14
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Herlig lesing som vanlig Monica! Vi hadde vår første tur i 1988 til Hellas/Samos og øyene i nærheten. Var der ca. 25 ganger og siden ble det Kalymnos............
Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 22:41
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Netwolf där fick jag mig ett gott skratt.
Monica
Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 07:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

...Netwolf, den var kul...
Roligt att läsa om andras gamla resor! Var det inte något speciellt med att resa innan allt blev enkelt, vanligt och tillrättalagt?
Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 07:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...Netwolf, den var kul...
Roligt att läsa om andras gamla resor! Var det inte något speciellt med att resa innan allt blev enkelt, vanligt och tillrättalagt?
Fast vi som alltid åkte charter njuter nu av att själva lägga upp våra resor. Men jag kan sakna den oerhörda glädje man kände över ÅRETS RESA till Grekland (det var ju en resa om året då) och saknaden över den fantastiska glädjen när KATALOGERNA kom så man kunde bläddra och bläddra och kolla innan man bestämde sig vilken ö man skulle till.
Något jag också kan sakna nu är glädjen när semesterbilderna kom någon vecka efter man kommit hem. Nu har man ju redan sett dem flera gånger redan på resan

Väck fler minnen Monica!

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.