|
||||
|
||||
Malev i konkurs?
Malev har nu gått i konkurs! Det sas ju senast i december att de är nära konkurs. Synd! De hade bra flyg och bra tider till Aten .
The Hungarian national airline Malev has folded after its financial situation became unsustainable. "At 0500 GMT... after 66 years of almost continuous operation Malev will no longer take off," it said. It came after the European Commission ordered Malev to repay various forms of state aid received from 2007 to 2010. The sums involved amounted to 38 billion forints (130m euros; $171m; £108m), a sum equal to its entire 2010 revenue. Senast redigerad av anneli56 den 2012-02-03 klockan 09:50. |
|
||||
|
||||
Sv: Malev i konkurs?
Citat:
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Synd! de var ett av de bättre bolag vi åkt med. Även SAS är ju skakigt.
Vi kanske snart får se RyanAir som enda operatör på banan Men SÅ illa ska det väl inte gå? Själva åker vi snart med Air France Göteborg-Paris. Lissi |
|
|||
|
|||
Flygbolagen tycks falla som käglor. Har just förra veckoslut bokat om 3 olika flygresor som skulle ha flygits med Spanair. Tur att kreditkortsbolag var snabb att betala tillbaka pengarna från Spanair's biljetter (postade reklamationen på tisdag och torsdag var pengarna tillbaka på konto). Återstår att se om man kommer med SAS den 9 juni till Aten och tillbaka den 30 juni.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Sitter med biljetter till Sevilla med SPANAIR v9 och med MALEV till Aten i juni.
Full pott, bingo!! Drämer till med ett stryktips i morgon... |
|
|||
|
|||
Citat:
Visst ÄR det osäkert nu när man bokar billigt i förväg. From 2013 kan jag ju åka precis när jag vill och slipper boka långt i förväg så det ska bli skönt... Hoppas det löser sig!!! Lissi |
|
|||
|
|||
Spanair ingår i Staralliance men inte Malev.
Dock spelar det ingen roll för att ha rätt att omboka. I det fallet är det vilket bolag som ställt ut biljetten. SAS egna biljettdokument med Prefix 117- som är utställda på Spanairflighter kan bokas om på Starallianceflygningar till de destinationer som är gemensamma för JK (Spanair) och SK. Även JK's biljetter med prefix 680- kan bokas om men då endast på SK-flyg. Övriga Staralliancebolag bör ha samma policy men där har jag ingen förstahandsinformation att ge. Dessutom brukar dessa ombokningsregler vara tidsbegränsade, d.v.s. har man en reservation längre fram i år är det ofta så att man får reglera det hela med sitt försäkringsbolag eller kreditkortsföretag och därefter söka sig en ny flygbiljett. |
|
||||
|
||||
Japp, VISA fixar biffen.
Malev ingår i oneworld med bla Finnar (har inte Aten) och Iberia. Får leta nya och dyrare biljetter. Huggsexa bland kalemerianer kan tänkas... |
|
||||
|
||||
Citat:
Mina Malev-biljetter är förmodligen värdelösa. Ändå finns det ju en möjlighet (om än så liten vad jag förstår) att Ungerska staten tar ett ansvar och bokar om sina kunder med allianspolarna British Airways via London eller Iberia via Madrid. Helst vill jag boka nya biljetter ikväll redan. Men då riskerar jag (om jag blir ombokad av Malev) att sitta med en dubbelbokning. Förhoppningen är att få tillbaka kostnaden för Malevbiljetterna via VISA, reklamationen är insänd nu, men den hanteringen lär ju ta ett tag. Hur skulle ni ha gjort? /Anders |
|
||||
|
||||
Sitter också med en Malev-biljett där destinationsresan (Thessaloniki) redan avklarats, men där returen är högst oklar. Ska kontakta banken imorgon för att se om det ev kan utgå någon ersättning men vad jag förstår så är det minimal chans (biljettköp direkt via Malev och ingen paketresa) suck...
//Zanét |
|
||||
|
||||
Citat:
Vid FlyMe-konkursen lärde jag mig att det säkraste faktiskt är att köpa biljetten med kreditkort. Juridiskt är det då kreditkortsföretaget som sålt biljetten till dig (inte det konkursade flygbolaget) och de måste därmed återbetala. I FlyMe-fallet valde sedan bankerna att behandla alla kortköp lika och därmed återbetalades även köp gjorda med vanliga betalkort. Lars |
|
||||
|
||||
Verkligen synd. Har åkt med Malev dom sista tre åren, alltid punktliga, bra service, mycket bekväma flyg som att sitta hemma i tvfåtöljen (nästan). Bokade i år (210 dagar kvar) Lufthansa med mellanlandning i Munchen. Anledning att det blev Lufthansa var priset 1600 kr t.o.r Malev kunde inte leva upp till det "man får skatta sin lyckliga stjärna". men å andra sida så har väl större bolag än Lufthansa blivit satta i konkurs, så peppar, peppar ta i trä
//Berra |
|
|||
|
|||
Det går opp og ned her i verden. Malev går konkurs og Norwegian kjøper 220 nye fly.
Stephan |
|
||||
|
||||
Citat:
/NW |
|
||||
|
||||
Kastat in poletterna hos lufthansa. Lite dyrare, lite sämre tider, samt landar på Bromma hem. Lite skönhetsfel som man står ut med. 7 timmar i Frankfurt (nån som vet om det finns öl att köpa där?) är bättre än 7 timmar i Riga. 1731 pix är en smärre prisjustering uppåt i skalan som jag köper 24-7. / Nu får VISA visa lite handlingskraft...
|
|
||||
|
||||
Citat:
//Zanét |
|
|||
|
|||
Lite surt är det ju att man lät snålheten bedra visheten och, för att slippa kortavgiften (som ju fortfarande tas ut trots att den skulle försvinna), direktbetalde via internetbanken. Får känna mej blåst på dom slantarna. Extra surt att resan bokades veckan innan konkursen. Och extra extra surt att det är dåligt med alternativ vad gäller priser och restider.
Så kan det gå. |
|
||||
|
||||
Vet inte säkert hur det är nu ,men för 10 års sen räckte med att du betalade från kontot som kortet var anslutet till.Har du kollat ??
|
|
|||
|
|||
Ja, jag har kollat med min bank. Det är riktigt att den kompletterande reseförsäkringen gäller även om man betalat från konto (som har ett kort anslutet till sej). Men vad jag förstod, så är det inte den försäkringen som kan ersätta i det här fallet (den gäller öht inte vid konkurs), utan det är nån grej med själva visa/mastercard/etc-kortet som träder in. Allra säkrast om det är ett kreditkort, men hos min bank (Swedbank) så verkade det som att även vanliga betalkort skulle räcka. Dock alltså inte direktbetalning från konto.
Jag bokade f.ö. via AOB-travel och enligt deras hemsida kan man åtminstone hoppas på nån slags ersättning. Men jag är inte speciellt optimistisk utan riktar in mej på det värsta. Tur att det var ett bra pris man betalade, i alla fall (dryga 1500 ggr 2). |
|
|