Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-10, 13:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Greklandssommar 1984, 4

Åter norrut.

Av vännerna i Thessaloniki har vi hört att Samothraki skulle kunna vara ett bra ställe, så det är vår nästa destination. Färjan går dit via Alexandroupolis, som ligger nästan vid gränsen till Turkiet. Vägen är bra utom vid en del vägbyggen, och vi passerar Kavalla i full fart ochär snart i Alexandroupolis. En liten färja tar oss till hamnstaden på Samothraki, Kamariotissa.

Min man går för att reka lite grann bland fiskarna. Han får snart veta att fiskare från Kalymnos inte är populära- de är alldeles för bra. Närhelst fiskebåtar från Kalymnos kommer går larmet hos hamnpolisen...och han som hade tänkt harpunfiska och sälja...

Han lyckas i alla fall med att sälja ett stort traktorbatteri som vi har med oss, det är bra , för våra pengar börjar ta slut.

Vi får tips på en badstrand på sydsidan, Pachia Ammos. Vägen dit visar sig vara fruktansvärt dålig, så vår tunga bil knappt tar sig över knaggligheterna. De stora barnen och jag går framför bilen och lägger stenar och grus i groparna så gott vi kan. Svärmor får nog och liftar tillbaka till hamnen med en traktor och tar sig hem till Aten i stället. Lika bra...

Stranden är imponerande, berg av sand- men med oljespill! Lillebror tycker att det är roliga bollar i sanden och lyckas kleta ner hela sig direkt....jag får tvätta honom med bensin i brist på annat. Som vuxen säger han att detta var hans impuls att bli ekolog.

Vi slår upp ett tält och sover där några nätter, men det finns ingen restaurang i närheten, ingen livsmedelsaffär, inget bageri heller, och man kan inte leva enbart på fisk, så vi inser att vi måste hitta ett bättre ställe.

Vi har pumpat upp gummibåten, en fyrameters Avon, och lägger alla tunga grejor i den. En turbåt med badande bogserar den och mig och lillebror tillbaka till civilisationen. Vi ser från båten hur folkvagnsbussen svajar däruppe på den dåliga vägen på bergssidan, och det är med hjärtat i halsgropen jag följer den vingliga färden. De hyggliga personerna i turbåten vill inte ha betalt.

Nästa tältningsförsök sker på en äng på nordsidan av ön. Det är mörkt när vi beslutar att stanna där.. Vi fixar ett provisoriskt skydd och somnar omgående. Nästa morgon vaknar vi mitt i en gethjord och en herde står och kollar roat på oss när vi tumlar ur tältet. Han bjuder på nymjölkad getmjölk...alla totalvägrar utom jag, som tycket att det är jättegott, alltså får jag en skopa till.

Det finns en bäck där med klart vatten, men för övrigt är det inte så trevligt, sandstorm och kyligt. Vi beslutar att Samothraki får klara sig utan oss.

-Nu skulle jag vilja åka dit igen.
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 15:16
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009
Standard Sv: Greklandssommar 1984, 4

Monica så fantastiskt spännande att få följa med på er resa.Du kan vekligen berätta på ett så målande sätt att jag känner att jag är med där på era äventyr.Ser fram emot resans fortsättning.
Vi är oxå en fam som har tältat med våra tre barn,mestadels i Sverige men även i Tyskland o Italien och eftersom vi bor i norra Sverige blev det mååååååååånga mil innan vi åter var hemma.
Monica
Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 11:09
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Detta är så härligt! Hoppas vi åker vidare snart.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 16:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Tack snälla Monica för att du berättar! Det är hur intressant som helst!
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 18:22
Monica Ps avatar

Det kommer mera. Måste bara tina upp fingrarna först.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 19:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det kommer mera. Måste bara tina upp fingrarna först.
Vad har Du nu gjort??

Tack för berättelserna!!
Samothrake, en bortglömd ö turistmässigt tror jag bestämt...den ön har man funderat över och läst lite om, men inte kommit längre tyvärr..

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 19:47
Monica Ps avatar

Lissi, nog för att vi har plusgrader, men det är råkallt inomhus. Vi bor i ett alldeles utmärkt hus, men håller igen på elförbrukningen. Min dator står i det rum som vi inte alls värmer upp. Kära svärmor har ett stort element och kuckelurar därinne i sitt rum, som i en grotta, kommer ut och snabbäter och stultar snabbt in igen i det övervarma rummet...hon ska få betala elräkningen nästa gång.
Dock är det fråga om veckor nu så har vi den ljuvliga våren här.
,
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.