Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-15, 22:33
miss piggy miss piggy är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009
Standard Erfarenhet av lasarettsbesök i Grekland, någon?

Vi planerar för en resa till Naxos i maj/juni. Vi har tidigare varit både på Naxos och Paros med små barn. Men för oss är det lite annorlunda denna gången då vårt yngsta barn är ett hjärtebarn. Hon är opererad och behöver inga mediciner. Men man tar ändå andra förhandsregler med henne om i fall att något skulle hända...

Vi undrar om någon vet hur det är på lasaretten i Grekland nu? Hur påverkade är de av krisen? Finns det ett fungerande system och mediciner i landet? Vi har läst att det råder medicinbrist, men vet inte hur omfattande eller utbrett det är?

Vi kommer självfallet inte åka utan läkarkonsultation, men undrar om någon kan säga något om det hur sjukvården i Grekland fungerar i dessa tider.. Tack!
Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 15:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Erfarenhet av lasarettsbesök i Grekland, någon?

Citat:
Ursprungligen postat av miss piggy Visa inlägg
Vi kommer självfallet inte åka utan läkarkonsultation, men undrar om någon kan säga något om det hur sjukvården i Grekland fungerar i dessa tider.. Tack!
Jag vet inte hur sjukvården fungerar nu i dessa kristider. Jag har däremot en viss erfarenhet av sjukhus under icke kristider, och det har inte varit några roliga besök. Jag har inte varit på sjukhuset på Naxos, men väl på andra öar, bland annat på Santorini, som har fler invånare än Naxos. Sjukhuset på Santorini är inget jag vill rekommendera. Jag antar att sjukhuset på Naxos inte är bättre. Vid svåra fall skickas patienterna till Syros (som har ett bättre sjukhus än det på Santorini) och vid riktigt svåra fall flygs man till Aten (som har bra sjukhus).
Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 15:41
olaas avatar
olaa olaa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Hej,

Kan inte direkt besvara dina frågor men jag låg inlagd på Naxos sjukhus
några dagar 2005. En surrealistisk om än inte helt obehaglig upplevelse.
Vet inte vad jag skall säga, den medicinska kompetensen finns säkert men... Lita på er egen doktor!

/Ola
Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 04:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

....jag råkade ut för njurstensanfall en del år sen på Karpathos, och åkte till sjukhuset efter några dar med allt mera smärtor.Där fick jag en Voltaren-spruta, som direkt fick smärtorna att avta.
Nån dag senare blev jag eko-lodad, eller vad det heter, med en liten boll som läkaren drog över njurarna, och som lokaliserade stenen tämligen direkt.
Nästa grej var att bli röntgad.Hela den proceduren gick utan besvär, och när jag viftade med mitt kort för att betala eller registrera min åkomma så var det ingen som brydde sej.....
Det enda jag slantade för var medusinen....
Smärtorna kom inte tillbaka efter sprutan, och när jag kom tillbaka till Karlstad, så var stenen borta.Den hade lamnat mej den naturliga vägen.
Så på mitt (andra) besök på Karpathos lilla sjukhus har jag verkligen inget att beklaga mej över.
(första besöket var en vaxpropp...
Det gick också väldigt smidigt,så min begränsade erfarenhet av grekisk sjukvård är tills vidare god....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 13:08
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

http://www.eopyy.gov.gr/MedSupplier# Kolla här !
Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 13:58
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Råkade hamna:-) med 2 av mina fingrar i ett hönsnät förra våren i Rethymno...proffsigt bemötande på hospitalet,,,handkirurg inblandad....Ni ska absolut inte vara rädda för att uppsöka sjukhus.....Håller tummar dock att Ni inte ska behöva.

Senast redigerad av Athanasia den 2012-03-11 klockan 14:05. Anledning: tillägg
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:15.