![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Idag är det Τσικνοπέμπτη, så fram med grillen och köttet.
Sista veckan och chansen att äta kött före den stora fastan bryter ut. Här i Sverige firas väl inte dagen men i Grekland och länderna runt omkring dessto mer. Jag hoppas att grekerna firar som vanligt trots den här tråkiga krisen som aldrig tycks få en vettig lösning. Känn doften av grillat kött som sakta sprider sig och retar smaklökarna och aptiten. Kali orexi ![]() lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Kikh det är tråkigt att höra att ni inte firar dagen men det är säkert så att många nu verkligen börjar känna av krisen på allvar. Den märktes ganska väl även i slutet av 2011 men då var det mer p g a att man lade märke till alla tomma affärslokaler i stan och inte så mycket människor ute på tavernor och restauranger.
Bland våra vänner och bekanta började man bli betydligt försiktigare med nyinvesteringar, inköp och tanke på semester. Precis som du skriver är ju skolorna ett dyrt kapitel, många känner nog inte till all den utbildning som sker utanför den ordinarie skolan, typ språkkurser, och som är ganska dyr och tär hårt på familjernas kassa. Någon hade t o m fått bekymmer med att pensionen inte betalades ut i rätt tid och ärendet drogs sen i långbänk. Det som nu sker i Grekland är inte roligt men är väl oundvikligt. Jag hoppas bara att man kan komma fram till en vettig lösning, om det finns någon???? Bästa vore kanske att börja från början utan Euron. Hur som helst önskar jag en trevlig Τσικνοπέμπτη!! lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har varit ute en del runt och i Rethymnon och det var lite "avslaget".
Fick en känsla av att många ej vill festa, andra vill ej visa att dom har råd att festa vilket man gjorde förr. Någon kan ju fråga var kommer dina pengar ifrån? just detta att visa genom att ha mat i överflöd var ju tidigare vanligt på Kreta och att det reduceras är ju sunt. Men vi får se vad denna vecka har att bjuda på. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jodå Lars, dagen kallas för Fettisdagen då ![]() Till Fysimera; Det är inget sunt med att en månghundraårig tradition går i graven på grund av politiska spel och fattigdom! //Kikh |
![]() |
|
|