Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-16, 10:06
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sista chansen att äta kött.

Idag är det Τσικνοπέμπτη, så fram med grillen och köttet.
Sista veckan och chansen att äta kött före den stora fastan bryter ut.
Här i Sverige firas väl inte dagen men i Grekland och länderna runt omkring dessto mer.
Jag hoppas att grekerna firar som vanligt trots den här tråkiga krisen som aldrig tycks få en vettig lösning.
Känn doften av grillat kött som sakta sprider sig och retar smaklökarna och aptiten.
Kali orexi

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 13:01
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Sista chansen att äta kött.

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Idag är det Τσικνοπέμπτη, så fram med grillen och köttet.
Sista veckan och chansen att äta kött före den stora fastan bryter ut.
Här i Sverige firas väl inte dagen men i Grekland och länderna runt omkring dessto mer.
Jag hoppas att grekerna firar som vanligt trots den här tråkiga krisen som aldrig tycks få en vettig lösning.
Känn doften av grillat kött som sakta sprider sig och retar smaklökarna och aptiten.
Kali orexi

lars
Kriti stin kardia mou
Normalt sett vid denna tiden på året och dagen borde grillarna gå varma, men jag känner inte ett uns av grillos i luften. Jag har firat dagen sedan jag flyttade ner hit, men i år har jag inte ens en inbjudan... Min grekiska "familj" firar inte i år "Svärmor" har gått i pension och "svärfar" byggherren är förtidspensionär efter tre hjärtoperationer. Med en 17 årig dotter i huset går deras pengar till hennes privatundervisning (efter normal skoltid), en utgift på minst €500 per månad. Det är exakt i dessa stunder jag känner att krisen kryper närmare och är en realitet. Vi svälter inte än, varken jag eller mina vänner, men vi får vända på ören som vi tidigare samlade i en glasburk.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 15:06
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kikh det är tråkigt att höra att ni inte firar dagen men det är säkert så att många nu verkligen börjar känna av krisen på allvar. Den märktes ganska väl även i slutet av 2011 men då var det mer p g a att man lade märke till alla tomma affärslokaler i stan och inte så mycket människor ute på tavernor och restauranger.
Bland våra vänner och bekanta började man bli betydligt försiktigare med nyinvesteringar, inköp och tanke på semester.
Precis som du skriver är ju skolorna ett dyrt kapitel, många känner nog inte till all den utbildning som sker utanför den ordinarie skolan, typ språkkurser, och som är ganska dyr och tär hårt på familjernas kassa.
Någon hade t o m fått bekymmer med att pensionen inte betalades ut i rätt tid och ärendet drogs sen i långbänk. Det som nu sker i Grekland är inte roligt men är väl oundvikligt. Jag hoppas bara att man kan komma fram till en vettig lösning, om det finns någon???? Bästa vore kanske att börja från början utan Euron.
Hur som helst önskar jag en trevlig Τσικνοπέμπτη!!

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 15:41
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Jag har varit ute en del runt och i Rethymnon och det var lite "avslaget".
Fick en känsla av att många ej vill festa, andra vill ej visa att dom har råd att festa vilket man gjorde förr. Någon kan ju fråga var kommer dina pengar ifrån? just detta att visa genom att ha mat i överflöd var ju tidigare vanligt på Kreta och att det reduceras är ju sunt.

Men vi får se vad denna vecka har att bjuda på.
Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 16:13
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
...Här i Sverige firas väl inte dagen men i Grekland och länderna runt omkring dessto mer. lars Kriti stin kardia mou

Jodå Lars, dagen kallas för Fettisdagen då

Till Fysimera; Det är inget sunt med att en månghundraårig tradition går i graven på grund av politiska spel och fattigdom!

//Kikh
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:33.