Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-16, 13:08
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Om att gifta sig borgerligt på en grekisk ö!

Ni som går i giftastankar och gillar grekiska ö-världen. Ta och kombinera dessa två. Gift er borgerligt i Grekland. Det är lite administration före och efter, men går ändå ganska lätt. Jag svarar gärna på frågor om hur det går till. Maila mig bara

Här hittar ni en länk (artikel i Sydsvenska Dagbladet 14/2) som handlar om vårt lilla feta grekiska bröllop på ön Skiathos:

http://www.sydsvenskan.se/familj/var...t-brollop.html
Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 17:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Om att gifta sig borgerligt på en grekisk ö!

Citat:
Ursprungligen postat av Togepi Visa inlägg
Några allmänna tips som kan vara bra att tänka på
Kontakta kyrkoherde Gunnar Lidén på Skandinaviska kyrkan i Aten. Han har svar på många frågor. Du kan läsa mer här...
Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 18:10
lindaswedens avatar

Tips nr 1 är att du bestämmer dig för om du vill gifta dig:

1. Borgerligt (som jag och min man gjorde) eller om du vill gifta dig via
2. Svenska Kyrkan (som Kalimeras administratör tipsar om i sin länk).

Det är nämligen två vitt skilda tillvägagångssätt.

Borgerlig vigsel kräver lite mer pappersarbete. Personbevis och äktenskapscertifikat som du får från Skattemyndigheten måste stämplas med sk. Apostilles-stämpel (görs hos Notarius Publicus - dvs advokat/jurist med särskild auktorisering), sedan översättas till grekiska av auktoriserad grekisk översättare (du hittar auktoriserade översättare på Grekiska Ambassadens hemsida), därefter stämplas av grekiska ambassaden i Stockholm. När du sedan kommit hem får du såsmåningom papper på grekiska från vigselförättaren i Grekland (stämplade med Apostilles-stämpel) där det står att du är gift enligt EU/grekisk lag. Dessa papper ska du då gå med till närmaste Skattekontor där de tar en kopia och låter översätta till svenska (kostnadsfritt). Därefter registreras ni som gifta i Sverige. Gifter du dig borgerligt blir det så att säga giftemål på GREKISKA i dubbel bemärkelse (till skillnad från vigsel via Svenska kyrkan där du vigs av en svensk präst på grekisk mark).

Vi vigdes ju av vice borgmästaren på Skiathos. Men det finns säkert minst en person på varje ö som är vigselförättare. Enkelt att hitta om man googlar och letar runt lite. Men mitt råd är att ta hjälp av en bröllopskoordinator på plats på den ön där man vill gifta sig. Kostar förhållandevis lite och är till enorm hjälp i det praktiska kring vigseln.
Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 11:23
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Jag sökte mig runt på internet och hade diverse samtal för ett antal år sedan.

Sök här på Kalimera, på ... "Giftemål på grekisk ö".

Hoppas den kan hjälpa dig.
Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 21:36
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

För borgerlig vigsel i Grekland,får dokumenten från Sverige vara äldre än 3 månader?
Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 21:42
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Togepi Visa inlägg
Hej! Min fästman och jag träffades i Grekland år 2008 och planerar att gifta oss där i augusti 2013. Jag läste att ni endast gifte er med barnen närvarande, medan vi önskar ha de närmaste närvarande. Är det en bra ide att tidigt, när vi bestämt ö, ta kontakt med grekiska ambassaden i Sverige för att göra det hela enklare? Några allmänna tips som kan vara bra att tänka på?
Vi gifte oss i Skandinaviska Kyrkan i Aten juni 2012. Vigsel uppe på takterrassen med bla Akropolis & Zeus tempel i bakgrunden. Fantastisk utsikt och fantastiska värdar med Gunnar Lidén o fru samt övrig personal.
Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 13:46
lindaswedens avatar

Hej! Jag har fått några meddelande till mitt privata kalimera-konto med frågor gällande borgerlig vigsel i Grekland. Tyvärr loggar jag inte in så ofta så jag har missat att svara i tid. Ledsen för detta. Men hjälper gärna till med tips och svarar på så många frågor jag kan. Isåfall är det säkrast att maila mig direkt: lindasweden@me.com
Så lovar jag att svara snabbt
/Linda
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:22.