Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-01, 16:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Greklandssommar 1984, 7

På Limnos finns en flygplats och en stor militäranläggning. Vi är nära Turkiet. Det finns oljeplattformar i havet norr om ön, åt Thassos till. Vi vet inte om de är grekiska eller turkiska, det talas om provborrningar.

Det finns en vanvårdad varm källa, Thermai, som nog varit fin en gång. Där kan man tvätta kläder i stora marmorkar, och tvättmedel behövs inte! I Thanos tvättar kvinnorna vid en gemensam kran och några välanvända marmorbänkar strax utanför byn, där dagens nyheter förmedlas samtidigt. Vi har just inget att tvätta, går i badkläder hela dagarna.

Far, storebror och några andra åker en dag till Agios Stratos, en liten ö i söder. Det blir ett otroligt stormoväder medan de är borta. Jag försöker att inte vara orolig, men lättnaden är stor när de kommer tillbaka. Storebror är tämligen rådbråkad, han har fått hålla sig fast i fören av gummibåten för att utgöra någon sorts balans...

En annan gång får vi paddla i tre kilometer för att något händer med motorn, starten var det visst. Då lär vi oss att det vore bättre om man hade en paddel per vuxen i båten för säkerhets skull...

I Moudros hittar vi ett bageri som har jättegoda russinbullar. I en annan by äter vi pizza, som är en nymodighet på Limnos. En massa människor vallfärdar till den här byn för pizzans skull. I Katalakos talar jag med en gammal kvinna som berättar att byn är väldigt öde på vintern, alla vuxna har åkt för att jobba i Aten eller utomlands. På sommaren blommar byn upp och livet blir som hon vill ha det, när alla barnbarn kommer för att bo hos Pappous och Jaja under sommarlovet.

"Åsnemoppar" är vanliga, inte sällan fastknutna vid förstutrappan, så att husmor lätt kan sätta sig på sin åsna och dra iväg i sina ärenden.

Hundar ligger och sover mitt i vägen, och vi lär oss snabbt att ha en lång käpp med oss, för en del av dem är inte vänliga.

En morgon finner vi att vår reservutombordare har sjunkit ner i sanden- underminerad av något litet djur som vi har hört krafsa på nätterna. Tältet får vi knyta fast i allt möjligt, fär tältpinnar är värdelösa i sanden och blåsten.
Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 17:21
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Greklandssommar 1984, 7

Som vanligt är det kul att få "åka" med.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 11:22
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad

Trodde absolut att du hade dagböcker till hjälp, Monica, du kommer ju ihåg så många detaljer! Väldigt trevlig läsning!

Du har blivit utmanad på min blogg!
Grekisk Sallad - en blogg från Grekland

Ha en jättefin dag!
Kram, kram
Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 13:15
Monica Ps avatar

Eva, ska jag svara här eller på din blogg?
Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 15:16
Monica Ps avatar

OK, här får det bli;
Fem saker du inte visste om mig: (somligt har nog lyst igenom i bloggarna)
1.Jämtländsk bondunge uppväxt med hästar och kor och grisar. Skulle fortfarande klara att mjölka och fodra, köra släpräfsa och sela ut travhästar.
2.Jobbat hela mitt vuxna liv på sjukhus, nåt lärde man sig som har varit användbart i privatlivet.
3. Ogillar kyla, hycklande och gnällande människor, frosseri, slöseri - och siffror, är totalt värdelös vad gäller siffror.
4. Gillar språk och dialekter och folk som inte gör sig till.
5 Beundrar alla som uträttar något bra, må det vara att väva mattor, bygga hus, skriva böcker, operera gallstenar ,ingen gradering.

Sen skickar jag denna utmaning vidare till kalimerabloggarna: fem saker du inte vet om mig!
Svara med citat
Gammal 2012-03-03, 13:54
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Mycket trevligt berättat ur minnenas arkiv.
Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 16:39
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad

Trevligt att du växt upp på en bondgård! Mina föräldrar växte upp på bondgårdar båda två(Byarna Varmvattnet och Flurkmark nära Umeå). När vi var små var vi ganska ofta på besök hos släktingar som hade bondgårdar och det var alltid lika roligt! Var speciellt förtjust i kalvar!
Kram, kram
http://evaiaten.blogspot.com/
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:51.