Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-04, 17:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Kyrkan i Grekland

Jag har funderat nu i kristider om kyrkans roll i det hela! Har fått för mig att kyrkan i Grekland har väldigt stora tillgångar och om så är fallet, så undrar jag hur dom hjälper landet i denna ekonomiska kris?? Delar dom med sig annat än almosor till fattiga pensionärer
Jag har fått lite uppfattningen av att vanliga människor skrapar ihop mat, pengar och annat nödvändigt och att kyrkan delar ut detta

Bidrar dom någonting till statskassan???

Jag har ju ingen större kännedom om detta och kanske har fördomar, men skulle gärna vilja veta lite mer hur det ligger till i verkligheten!

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 17:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Kyrkan i Grekland

Jeg er på vei ut for å spise, så andre kan sikkert svare fyldigere.

Kirken skattes som en organisasjon, dvs meget lav skatt. Kirken er særlig rik på eiendommer, men betaler omtrent ikke skatt på disse. Sammenlign det med de høye skattene som nå er kommet på privateide eiendommer, og det er så man kan gråte

For 2011 betalte kirken 12,6 euro i skatt, sier de selv. De eier over 900 store eiendommer. Det har vært - og er - stor kritikk fra grekernes side over det faktum at innsparingene de alle har blitt tvunget til å lide under, ikke gjelder kirken.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 17:48
Riittas avatar

Man blir upprörd Det har ju skrevts mycket om "samvetet" och moralen här på forumet, tycker att kyrkans men om någon borde ju dela med sig och tänka på andra

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 18:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det är många som tänker som du, Riitta, och prästerna i mindre pastorat går inte precis med stora guldkors på magen. Det är högre upp i hierarkin som makten och guldet finns.

Det är helt klart att staten inte ännu lyckats ta ställning/ påverka/ inkräva skatt/ ändra opinionen, men det mullrar i folklagren. På senare tid har det avslöjats en del fula ekonomiska transaktioner med prästerskapet inblandat, från rena stölder av kyrkans värdesaker som sålts, till otroliga transaktioner med tomter och egendomar som sålts under total mörkläggning.

Som kontrast kan man då peka på bra saker som görs: hos oss finns "kärlekens bord" där olika matlagningsdamer turas om att laga hundratals mål mat som sen körs ut till folk som inte kan ta sig till serveringen. Vem som helst kan gå dit och få ett mål mat.
Vem som helst kan också donera råvaror.

Gustav Vasa blev inte populär i Sverige när han konfiskerade alla kloster och andra kyrkliga egendomar. Jag tror inte det finns en politiker som vågar göra något liknande i Grekland...men vem vet!
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 18:20
Riittas avatar

"Vanliga" präster gör säkert många goda gärningar!
Det är nog som många ställen i samhället att dom i toppen sko sig

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 18:23
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

At den greske kirken har betalt lite i skatt skyldes bl.a. at både sosialistiske og konservative regjeringer har innrømmet kirken skattefritak, men i de siste årene er skatt for kirken gjeninnført. De betaler vel nå skatt på samme nivå som de med de aller laveste personlige inntektene.

Hva denne kirken sitter på av verdier vet vel kanskje ingen (?), men vi snakker om meget store verdier, og ikke bare i Hellas!

Den ortodokse kirke har omfattende eiendomsmasse i Jerusalem og hele Israel og de ​​palestinske territoriene . I tillegg til en rekke kirker, seminarer og andre egenskaper som brukes til religiøse formål, kirkelige eiendomsmasse omfatter land hvor Knesset og statsministerens residens er plassert, samt en rekke historiske bygninger i Jerusalems gamleby , inkludert Imperial og Petra hotell inne i Jaffaporten for Gamlebyen.

At den greske kirken også er meget korrupt er nok dessverre ikke bare en påstand.

Man vil se at den greske kirken vil hevde å ha gitt bort store verdier/eiendommer til den greske staten og for en stor del kun sitter igjen med eiendommer som er skog, men det finnes mye dokumentasjon på at den greske kirken er ganske "fantasifulle" når det gjelder å definere hva de eier!
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 19:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag tror inte det finns en politiker som vågar göra något liknande i Grekland...men vem vet!
Det tror inte jag händer detta århundrade.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 21:21
Kalimeras avatar
Admin

Enligt Ekathimerini ska grekiska staten skänka 300.000 € till kyrkan för att kyrkan ska hjälpa hemlösa.

En sak som jag undrar över är var pengarna som skänks till kyrkan tar vägen. Exempelvis kyrkan på Tinos som får in otroligt mycket pengar varje år. Stannar pengarna på Tinos, eller "försvinner" de någon annanstans?
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 21:40
Riittas avatar

Jag tycker Grekiska staten skall kräva skatt från kyrkan och inte ge dom pengar Dom är ju så rika så dom kan ta av sina egna pengar och hjälpa folk med!!
Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 08:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
"Vanliga" präster gör säkert många goda gärningar!
Det är nog som många ställen i samhället att dom i toppen sko sig

Riitta
Klart dom har skott sig, det är ju skottår!

När, skämt åsido. Kyrkan och religionen har i alla tider och alla religioner skott sig. Inget nytt under solen, där inte.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 08:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En sak som jag undrar över är var pengarna som skänks till kyrkan tar vägen. Exempelvis kyrkan på Tinos som får in otroligt mycket pengar varje år. Stannar pengarna på Tinos, eller "försvinner" de någon annanstans?
Ska jag skicka frågan vidare till Clery och Nikoleta? Det vore intressant att veta faktiskt.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 08:37
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ska jag skicka frågan vidare till Clery och Nikoleta?
Gör gärna det.
Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 15:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Nu har jag fått svar från Clery på Tinos på min fråga hur kyrkan hjälper till.

Hon har svarat på svenska som jag "putsat till lite"

ja prästerna får pengar från staten. Dom säger att
deras löner är minskade ....Tänk att dom också får extra pengar från bröllop dop osv.Nu med krisen så ger dom INTE nått som jag har sett i alla fall. Det är stora kampanjer för att vi andra ska samla mat eller filtar osv att ge till dom som har svårt nu.Ok visst finns det några kyrkor som lagar mat och ger i Athen (det som jag ser i TV i alla fall).

Clery skriver också att hon ska undersöka mer just vad kyrkan på Tinos exakt gör för de fattiga...

Det var det svar jag fick. Hon skrev att de nu var i städtagen inför säsongen så det var fullt upp.

Lissi - som vill dit NU!!
Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 08:47
Kalimeras avatar
Admin

Tack! Både till dig och till Clery. Hälsa henne nästa gång ni har kontakt.
Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 12:14
Riittas avatar

Läste nyss att kyrkan är så rik, så dom kunde betala hela statsskulden, men staten betalar deras löner

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 13:37
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Nestekjærlighet er kirkens mantra!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.