![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Att landa och starta på den här flygplatsen är en upplevelse
![]() I vilken by är vi och vad heter flygplatsen? Ozogott ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bayern
![]() //maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tenzing-Hillary Airport, Lukla i Nepal
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jaha det tog inte lång tid. Tenzing-Hillary Airport, Lukla i Nepal är det. Grattis
![]() Efter en vacker flygning på ca 30 minuter där man stryker längs bergssidor och kammar landar man på den 460 meter långa banan som har en 12%ig stigning. Förhoppningsvis tar färden ett lyckligt slut innan landningsbanan slutar mot en bergvägg. Även starten är spektakulär. Full fart neråt för att lyfta innan stupet på 600 meter, 140 meter längre än startbanan ![]() Lukla är startpunkten för de flesta vandringar i Everestområdet. Om man inte gillar flygningen kan man ju alltid åka buss från Kathmandu en hel dag och sen gå i en vecka. Ozogott ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu vet jag var jag aldrig ska flyga till eller ifrån. Tack för det tipset.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Och det behövs ju inte heller, en dag i buss plus en veckas vandring över ett ganska många pass och du är där
![]() Ozogott ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Instämmer till fullo och det ger lite mer motion också
![]() Men RIKTIGT orolig blir jag för min mans son ska gifta sig nästa månad i Katmandu och efter bröllopet göra denna flygning med sin nyblivna fru. Han ville att Claes och jag skulle komma dit och vara med men det kan vi inte av olika anledningar...Flygningen hade jag ALDRIG ALDRIG gjort!! Lissi Senast redigerad av Lissi den 2012-03-07 klockan 17:29. |
|
||||
|
||||
![]()
På Youtube finner den vetgirige ett antal spektakulära starter och landningar på just Lukla Airport.
Tag del; http://www.youtube.com/watch?v=xiIJXlMEQqI Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Tänk på att det finns de som flyger sträckan flera gånger varje dag och har det som arbete. Det är heller ingen slump att planen lyckas landa och starta på banan. Mindre STOL plan med plats för ca 20 personer är de som trafikerar sträckan. När vi var där träffade vi flera nygifta som hade valt vandring i Nepal som bröllopsresa. Ett annorlunda resmål är det men också en upplevelse som ger perspektiv på livet och binder samman. Lite primitivt till och från men vackert och gripande. Nu när tillfället dök upp får jag också passa på att önska brudparet all lycka och en underbar resa ![]() Ozogott ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jo de har nyss kommit hem från en 3-månaders rundresa i Asien, deras andra, och de avhyste det planerade bröllopet i Kalmar i sommar för att istället gifta sig i ett buddistiskt tempel i Katmandu 20 april och sen göra flygningen. Jag tror att de sedan ska resa till Indien och Taj Mahal och när de sen kommer hem har de varit i de flesta av Asiens länder .
Tänk brudgummens pappa och mamma är totalt ointresserade av Asien så det är inget genetiskt i alla fall ![]() Lissi |
![]() |
|
|