Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-13, 16:39
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Stor tomhet...

...lämnar han efter sig, min svåger som dog förra veckan efter en ganska kort sjukdomsperiod.

Eftersom några har frågat mig om hur begravningar går till i Grekland, kan jag berätta om just denna, säkert är det annorlunda på andra håll.

Begravningar är ju sorgliga och för många människor väldigt jobbiga, men i alla kulturer har man ritualer för avskedstagande. De kan väl ses som en början till nyorientering för de efterlevande. Men- det känns inte så just den dagen!

I Grekland sker begravningarna efter bara ett fåtal dagar, enligt traditionen.-Om släkt och vänner bor långt borta eller av andra skäl inte kan närvara, blir det tillfällen att vara med på olika minnessammankomster- "mnimosynon", i folkmun "kollivo", som upprepas efter vissa månader/år.

En begravningsbyrå sköter själva omhändertagandet av den avlidne. Det är vanligt med öppen kista, men det är familjen som bestämmer. I den kyrka där begravningen ska ske samlas man i tysthet omkring kistan, medförande blommor om man vill.

Ritualen är lång och i mina ögon mycket vacker, med psalmsångare och präster i växelverkan. Man hinner lugna ner sig och slappna av och de upprörda känslorna dämpas. När prästerna läst klart går alla runt kistan och det är vanligt att man kysser den döde på pannan , kysser ikonen som prästen håller och kramar de anhöriga som sitter nära kistan.

Kistan bärs sen till graven där man lägger ner blommorna.

Efteråt samlas man i en kyrksal för lite förtäring och för att hälsa mer avspänt på släktingarna. I vårt fall for vi sen allihopa till en av sönerna, där vi bjöds på en liten måltid, och stämningen lättade alltmer, med tårar och skratt omväxlnade när alla ville berätta om sina minnen av min svåger.

Min svägerska , som var nära sammanbrott på morgonen, fick så mycket sympati att hon blev helt lugn och faktiskt kunde berätta mycket som vi andra inte kände till, och jag är säker på att alla dessa ritualer är läkande även om det är hemskt jobbigt innan.

Skillnaderna med vad jag upplevt i Sverige är att man här inte håller tillbaka känslorna så mycket...
Svara med citat
Gammal 2012-03-13, 18:18
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Stor tomhet...

Tenker på deg og Skevos nå Monica. Håper familien er mye sammen og at ting går greit........ etterhvert.
Svara med citat
Gammal 2012-03-13, 23:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack för att du delar med dig Monica! Sänder till dig mina tankar med mycket värme och stor respekt.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-03-13, 23:27
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Varme tanker til deg og familien, Monica! - og takk for at du ville dele med oss
Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 00:14
bluesky
Gäst

Dette var en trist nyhet. Mine tanker går til deg og Skevos og resten av familien. Ta vare på hverandre.

Takk for at du deler med deg .

Jorunn
Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 08:59
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vi tänker på er Monica!

Riitta o Leif
Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 09:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Många tankar härifrån också. Det är stort av Dig att orka skriva om begravningen och delge oss detta mitt i den personliga sorgen.

Kramar från Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 14:58
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Monica!
Som vanligt så fint berättat av dig.Tack för att du delar med dig av både glädje och sorg.
Ha det gott.Kram.
Monica
Svara med citat
Gammal 2012-03-16, 23:55
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Beklagar sorgen.
Det är tungt att mista någon man har nära.
Själv tycker jag att begravningar är hemska men på något vis blir det alltid fina minnen att bära med sig ändå. En stor hjälp o tröst är ju att ha fina människor omkring sig.

Kram
KR
Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 08:19
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Gode tanker til dere alle, Monica.
Klem fra Astri
Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 22:50
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Alltid tråkigt när någon nära går bort, men era minnen finns alltid kvar.
Kramar

Irene
Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 22:20
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Jag ÄR helt novis, undrar blott...
Förekommer det någonsin kremering av de döda??
Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 22:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Jag ÄR helt novis, undrar blott...
Förekommer det någonsin kremering av de döda??
Jorå, nog gör det det, men det är nog den yngre generationen som är mest för det. Kan nog tro att kyrkan är emot.

Monica. Alltid tråkigt när någon när och kär avlider och vi är med dig i din sorg.

Ang begravningar och traditioner. Det mest bisarra jag hört om detta i Grekland, är detta med benhus. Några år efter begravningen, så rengörs benen av någon nära anhörig, för att sedan placeras i benhus? Låter ju fullständigt förvridet, enligt mitt svenska sätt att se det. Bara tanken på att man skulle behöva rengöra benen efter en nära anhörig, några år efter deras bortgång, framstår för mg som just fullständigt bisarrt. Hur är det med detta? Går det (fortfarande) till som jag beskriver det?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 11:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Netwolf, jag tror att grekerna har ett lite mer avspänt sätt när det gäller de avlidna, tänk bara på dessa otroliga kyrkogårdar med marmor i överflöd, små tanter som fejar och pryder och tänder oljelampor, helgonreliker som får hedersplats i kyrkan o.s.v

Kremering är inte aktuellt men lagförslag om att införa detta finns och röstas ner då och då, senast i Markopoulos utanför Aten. Kyrkan är helt emot och de boende i Markopoulos var också emot placeringen. Många familjer åker till Bulgarien med sina avlidna, där kremering är tillåten, men det blir en dyr resa.

Benhus är etnologernas stora glädje, för där kan man studera folktypernas förändringar över åren...det är ingen jag pratat med som tycker att det är konstigt eller bizarrt. Varje land har sin kultur , sina ritualer som ger trygghet.
Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 12:52
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag har varit i ett benhus på Santorini.En besynnerlig upplevelse.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:40.