Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-15, 14:00
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Är det grekiska tomater vi får när vi åker till Grekland?

Lite perspektiv på våra vänner grekernas situation men också frågor om deras filosofi när det gäller import och export.
lars
Kriti stin kardia mou

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-17369989

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...03/2012_432978
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 14:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Är det grekiska tomater vi får när vi åker till Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Lite perspektiv på våra vänner grekernas situation men också frågor om deras filosofi när det gäller import och export.
Men så lustigt: jag satt precis och läste samma artikel, den som stod i Ekathimerini.

Här är en annan artikel (från samma tidning) om varför grekerna importerar så mycket mat från utlandet. Det importerar till och olivolja!
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 16:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det importerar till och olivolja!
Det står at de gjorde det i fjor, men det er nok helt unntaksvis. Jeg har en kontakt om jobber for en oliven-produsent-organisasjon på Kreta, og hun avviser at dette er normalt, og kan ikke gi noen forklaring på det som sto i artikkelen - men hun skal sjekke om hun får tid. (Hun sa leende at det kunne jo hende Lidl hadde en finger med i spillet.)

Hellas produserer forøvrig 350,000 tonn olivenolje i året, 75 prosent av dette er extra virgin, noe som gjør Hellas til verdens største Extra Virgin-produsent.
Ca halvparten av oljen produsert i Hellas sendes Italia og andre europeiske land, hvor den ev viderebehandles, helles på flasker og selges som "Made in EU".
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 17:30
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men så lustigt: jag satt precis och läste samma artikel, den som stod i Ekathimerini.

Här är en annan artikel (från samma tidning) om varför grekerna importerar så mycket mat från utlandet. Det importerar till och olivolja!
Bra artikler, fint å lese noe grekere selv fokuserer på.
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 17:31
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Jag tror att det är en del stora affärskjedjor som tom importerar olivolja.
Detta skall kollas extra noga nästa gång jag är i en "stor butik" med utlänskt inflytande.(Lidl besöks mycket sällan)

Nu har de Kretensiska tomaterna börjat smaka riktigt gott solen har fått dom mogna i sina växthus på sydsidan.

Olle
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 18:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Då och då uppmanas vi i media att köpa grekiska produkter om det finns som alternativ. Det är väl mest matvaror man tänker på, och jag kollar ursprunget om jag kan. Sen undrar man ju varför till exempel ost som jag gillar från Irland , Regato, och från Holland, Gouda, kostar ungefär hälften så mycket som grekisk ost...

Lokala grönsaker och många sorters frukt , honung och ägg kan jag i allafall handla direkt från producenterna. Alltid något.
Svara med citat
Gammal 2012-03-16, 19:21
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

När vi är på Kreta handlar vi ofta direkt av odlare och producenter, Det gäller ost, potatis (Lassithi potatisen är den bästa som finns), fisk (Nea Chora i hamnen), grönsaker och kött ibland när möjligheten dyker upp, vin och raki så klart.
Olivolja har vi vår egen producent, en gammal god vän, som vi alltid försöker hjälpa till med skörden för, vilket är en upplevelse i sig.
Människor blir glada när man stannar till och är lite nyfiken och när man dessutom vill handla av dem.
Frukt! Senast stannade vi till uppe på Omalos och träffade då Ingemaj Tsontos finländsk ambassadör på Kreta visade det sig. Vi var lite nyfikna på frukten personerna plockade och blev inbjudna att komma in och hjälp till. Vi hade en jättetrevlig dag och en massa fin frukt med hem till Nea Chora allt p g a lite nyfikenhet. Tack Ingemaj om du råkar läsa detta!!!
Ja t o m mjölk (get/får) och yoghurt har vi med oss hem ibland och så klart den bästa honungen som finns...............i hela världen.
Ägg fixar Jannis i Kastellos och även en höna eller kanin då och då.
Jag tror det är så här kretensarna klarar krisen kanske bättre än på många andra ställen då framför allt i storstäderna. Kontakter är ju extra viktiga just nu.
Vi försöker alltid att betala,vilket inte alltid lyckas, kretensarna har mer byteshandel. Men så klart, tufft är det just nu så fortsätt att åka till Grekland och spendera pengar.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:56.