|
||||
|
||||
Lalysos
Halloj, det lutar åt Rhodos i sommar! är Lalysos ett bra ställe?
Matpriser? Hur är flygplatsen? liten o smidig eller? //L |
|
||||
|
||||
Sv: Lalysos
Rhodos flygplats är rätt stor, detta naturligtvis betingat av den enormt omfattande chartertrafiken därstädes.
Vårt intryck är dock att flygplatsen är smidig och att det är gott om personal för såväl incheckning som lastning och lossning av bagage. Lägg därtill att det är lätt att hitta i terminalbyggnaden. Busstrafiken in till Rhodos Stad med reguljärbuss är dock en smula gles, men det finns ju taxi att tillgå. Arne |
|
|||
|
|||
Från Ialysos är det ju nära till stan och vår erfarenhet av bussarna är att de går väldigt ofta.Var tjugonde minut från flygplatsen mot stan och även tillbaka. Den sista bussen från stan brukar gå 22.30. Men vill man vara längre så finns ju taxi.
Vi har själva inte bott i Ialysos men vi har varit där några gånger och det finns nog det mesta man behöver för sin semester. Margaretha |
|
||||
|
||||
Som charterresinär bör det väl vara ganska enkelt att komma rätt med att få sin bagage och komma till bussen..?
Man har lite forbi mot stora flygplatser som man inte har rutin på När vi åkte till chania på kreta var det väldigt smidigt, hade hoppats på att det var lika smidigt på Rhodos. |
|
|||
|
|||
Det är inte svårare att hitta rätt på Rhodos flygplats än vad det är i Chania. Charterbussarna står ju utanför och väntar och av guiderna får du ju veta numret på bussen.
Margaretha |
|
||||
|
||||
Hej.
Grattis till ett bra val av semesterö Du frågade om Flygplatsen, och jag kan bara säga att den ÄR smidig. När planet landat så får man åka buss in till ankomsthallen, de fem gånger jag landat där ialla fall. I hallen finns det 3 eller 4 bagageband (har jag för mig) Tycker det går rätt så snabbt att få sitt bagage. Är det så att ni har köpt till transfer till hotellet så står alla bolag och visar precis hur man ska gå för att hitta rätt buss. Vid hemresan är det också rätt lätt, (transfer)bussen stannar precis utanför avgångshallen som är rätt så stor men det är bra skyltat vid incheckningsdiskarna, där man sätter upp väskorna för vägning. Sen tar man med sig sin väska till rätt band och lägger upp den på rullbandet som skickar ut väskan till rätt flygplan. Det är detta som kan vara lite krångligt att komma ihåg, alltså till vilket band som man ska gå. Sen går man uppför en trappa till säkerhetskontrollen, där är personalen superstressade, så ha allt iordning innan ni kommer fram, annars så blir dom sura. Det två senaste åren så har deras "båge" som man går igenom vart superkänslig, så mig har dom tagit åt sidan o känt över med paddel´n, båda två gångerna var det troligtvis mitt silverhalsband som gett utslag. Väl innanför säkerhetskontrollen är det lugnt. Bra att tänka på om ni är rökare, hela Diagoras är rökfritt, så passa på att ta en sista cigg innan ni går in i hallen Det kan bli lite "drygt" att sitta där så länge utan att ha möjlighet att röka, särskilt som det kan bli förseningar . Iår ska jag ha med mig tuggtobak Irene |
|
||||
|
||||
Det låter ju ganska likt chania faktiskt men där var det bara ett bagageband så man kunde inte ta fel
Eftersom jag alltid åker charter så antar jag att resebolaget kommer att visa vilket band jag ska lämna in bagaget på hemresan.. Busstransfern vet jag funkar alltid smidigt Någon som känner till ixia stranden? Det står att det är Klapperstenstrand är det stora stenar eller bara lite större än vanlig sandrand? Har lite smått funderat på Cypern också, någon som kan säga för eller nackdelar på det resmålet? Vi är ett par som åker så party är inget vi bryr oss om.. //L |
|
||||
|
||||
Nä Rhodos får det bli, verkar lugnt och behagligt, någon som kan säga hur ixia stranden är? klapperstendrand.. men det är väl ganska småstenar antar jag.
|
|
|||
|
|||
Vilket klokt val att åka till underbara Rhodos som har allt man kan önska av en riktigt fin semester.Beträffande stranden och stenarnas storlek så finns det säkert någon som bott där som kan berätta mera. Själva föredrar vi lite stenig strand istället för den finkorniga sanden som man har med sig överallt när en strand-dag är över.
Margaretha |
|
||||
|
||||
Citat:
För 11 år sedan bodde jag/vi ute i Ialyssos, på Forum beach. Det jag kommer ihåg från stranden var att det var Stenar stora som puttekulor och uppåt. Det blåser mycket och där vi var nere en gång, blev det djupt direkt. Eftersom jag hade små barn med så gick vi inte dit någon mer gång. Irene |
|
||||
|
||||
Eftersom folk verkar kunna spela vollyboll på ixiastranden så verkar det ju vara okej .
Djupt direk var ju inte så bra, är det inte ganska kallt i vattnet då? Hursomhelst så blir det att prova stället o se om man tycker det är något att ha, förresten.. blåser det kyligt eller behagligt? //L |
|
||||
|
||||
¨Jag gick ju bara ner precis nedanför Forum beach, o där var det som jag skrev tidigare. Närmare Rhodos stad vid de stora hotellkomplexen är stranden säkert bättre. När man åker in till stan från flyget så ser man att det badas mycket där.
JAG tycker det är skönt när det blåser, har inte ont av den. Det kan bli varmt annars. Ni kommer säkert få det jätteskönt, Rhodos är en härlig ö... Irene |
|
||||
|
||||
Härligt! jag få en skön kännsla av Rhodos vilket bruka ge en bra resa.
Tror det kan bli en bokning redan i helgen. |
|
||||
|
||||
Då var det bokat o klart Det blir endast en vecka detta år men korta besök brukar vara godast
Jag ser fram emot några klassiska gyros |
|
||||
|
||||
Någon som känner till Sun Beach Resort?
|
|
||||
|
||||
Bump!
|
|
|||
|
|||
Hej
Vi bor alltid på den blåsiga sidan som dock ibland kan vara alldeles vindstilla. Då blir det varmt. Stenigt är det men vi har badskor. Sett många med Foppatofflor som går i. Kallt i vattnet är det inte på sommaren. Vi har uppmätt +28 grader. Ibland ger det inte någon svalka alls. Njut av veckan och även av blåsten (dock ej alltför hård). Hälsningar Inger |
|
||||
|
||||
Okej men vart är då den blåsiga sida? Menar du att ixia är mest blåst?
|
|
|||
|
|||
Hej
Den sida som Ixia ligger vid är den blåsiga sidan. Men det kan behövas att det blåser eftersom sommaren är varm på Rodos. Det är ju inte storm vinden känns varm och skön. På andra sidan mot sunwing och Faliraki blåser det mycke mindre och kan upplevas enormt varmt. Man vill ju orka göra någonting också. Jag tror inte att ni kommer att ångra er. Hälsningar Inger |
|
||||
|
||||
Sun Beach Resort ligger egentligen inte i Ixia. Det ligger strax utanför, söderom, Ialysos. ( om det är "Fritidsresors" hotell som avses?) Men allt går ju ihop numer så det är svårt att veta var den osynliga gränsen går. Det är steniga ständer och en bit ut i vattnet men på de flesta ställena övergår det till sandbotten några meter ut. Det varierar mycket så om ni är missnöjda med botten eller stranden prova med att gå 100 meter åt endera hållet så kan de vara något helt annat. Blåsten gör att vattnet upplevs som grumligt. Det är det inte. Det är jättefint vatten! Ibland, några gånger per säsong stilllar sig den sköna avsvalkande vinden och då ser man verkligen att vattnet är klart och fint. Flygplatsen är rejält trafikerad. Ni kommer att se det då planen går in för landning...Dock brukar det flyta på ganska smidigt med väskorna. Hoppas ni får en fin resa till Rhodos! Passa på att åka till ostsidan av ön iallafall någon dag, bada på någon av stränderna söder om Tsambika. Ta en avstickare till någon av byarna inåt ön. Trevlig resa!
|
|
|