Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-28, 19:28
barols barols är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012
Standard Dricksvatten

Jag, som besökt Grekland många gånger brukar dricka kranvattnet på många ställen bl.a. på Kreta. Nu skall jag resa med tre som aldrig varit på Kreta -vad rekommenderar ni ? dricker ni kranvattnet?

Vi åker på fredag, är det tillräckligt varmt för sandaler och kortbyxor?
Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 19:40
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Dricksvatten

Citat:
Ursprungligen postat av barols Visa inlägg
Jag, som besökt Grekland många gånger brukar dricka kranvattnet på många ställen bl.a. på Kreta. Nu skall jag resa med tre som aldrig varit på Kreta -vad rekommenderar ni ? dricker ni kranvattnet?

Vi åker på fredag, är det tillräckligt varmt för sandaler och kortbyxor?
Beroende på var ni ska bo kan man dricka kranvattnet. Jag dricker enbart kranvatten nu, men på sina håll kan det vara hårt klorerat och det är ju inte så kul. I Platanias, Agia Marina och större delen av Kalamaki kan jag av erfarenhet säga att kranvattnet är fantastiskt, och det är alls inte skadligt att dricka det någon annanstans heller.

Just nu har vi en värmebölja som får till och med härdade greker (som jag då) att slänga vinterkläderna och gå i kortärmat, om kvällarna känns det däremot kyligt. Ni kommer ju från norr och tycker säkert att det är badväder här Så sent som igår gick jag förbi en äldre grekisk farbror som påtade i trädgården iförd enbart Spedoos Själv hade jag en långärmad tröja med täckväst ovanpå, men jag skulle ner på stranden och leka med min hund en stund...
De närmaste dagarna ska det hålla runt +19 dagtid enligt meteo.gr. Men jag säger som jag brukar - Vi är mitt ute i havet och det kan svänga fort åt alla håll.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 20:47

Tack för svaret. Baddräkten har jag nog tänkt lämna hemma men det kan vara skönt att få plocka fram sandalerna
Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 21:44
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag dricker vattnet om jag måste men tycker inte det är gott...men så är jag ju bortskämd med ett av Sveriges bästa dricksvatten också

Jag åker ner nästa fredag och kommer såklart packa bikinin...prognosen visar mellan 20-24 grader nästa vecka

Trevlig resa!

// Malin
Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 21:53
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag dricker vattnet om jag måste men tycker inte det är gott...men så är jag ju bortskämd med ett av Sveriges bästa dricksvatten också

Jag åker ner nästa fredag och kommer såklart packa bikinin...prognosen visar mellan 20-24 grader nästa vecka Trevlig resa! // Malin
Ja här badas för fullt redan, så packa den minsta du har!
Det är f ö kranvatten i det allra mesta ni dricker på tavernor och barer runt Platanias och A Marina

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 21:58
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Ja här badas för fullt redan, så packa den minsta du har!
Det är f ö kranvatten i det allra mesta ni dricker på tavernor och barer runt Platanias och A Marina

//Kikh
Inte om man beställer flaska som jag gör....
Badtempen verkar bara vara ca 16 grader om man kollar på havstemp. sidor...så bada väntar jag nog med tills i maj Men sola ska jag

// Malin
Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 22:04
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Inte om man beställer flaska som jag gör...
// Malin

Kaffet är gjort på kranvatten, grönsakerna sköljs i kranvatten och det är kranvatten i mer än vi tänker på. Själv har jag kommit så långt att jag äter sjöborrar direkt ur havet= rejäl dos havsvatten

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 22:05
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Kaffet är gjort på kranvatten, grönsakerna sköljs i kranvatten och det är kranvatten i mer än vi tänker på. Själv har jag kommit så långt att jag äter sjöborrar direkt ur havet= rejäl dos havsvatten

//Kikh
Ja men det förstår jag ju och jag dricker ju kranvattnet men tycker inte det är så gott att jag vill ha det i flaskan när jag är törstig.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 16:09
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vi har druckit kranvattnet under alla de 20 år vi varit på Kreta ca 2-4 månader varje år och har aldrig blivit dåliga. Under vandringar i bergen även druckit klart och kallt bäckvatten. Vattnet på Kreta är rikt på mineraler och
känner man sig osäker så finns ju vatten att köpa.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 19:58

Tycker vattnet är ok att dricka på Kreta, ibland kan jag bli "vattentrött" bara, även här hemma där även vi har ett gott vatten. Skulle aldrig köpa vtn på flaska. Kanske läge för badkläderrTänk va mysigt att få åka i morgon
Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 11:51
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Jag "vågade" mig på att dricka kranvattnet för första gången förra året och jag kan meddela att jag blev INTE sjuk.. Har inte heller något negativt att säga om själva smaken på vattnet. Om man har en extra känslig mage så kanske man ska vara försiktig. vet faktist inte. Men annars är det bara och dricka.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:01.