|
|||
|
|||
Dricksvatten
Jag, som besökt Grekland många gånger brukar dricka kranvattnet på många ställen bl.a. på Kreta. Nu skall jag resa med tre som aldrig varit på Kreta -vad rekommenderar ni ? dricker ni kranvattnet?
Vi åker på fredag, är det tillräckligt varmt för sandaler och kortbyxor? |
|
||||
|
||||
Sv: Dricksvatten
Citat:
Just nu har vi en värmebölja som får till och med härdade greker (som jag då) att slänga vinterkläderna och gå i kortärmat, om kvällarna känns det däremot kyligt. Ni kommer ju från norr och tycker säkert att det är badväder här Så sent som igår gick jag förbi en äldre grekisk farbror som påtade i trädgården iförd enbart Spedoos Själv hade jag en långärmad tröja med täckväst ovanpå, men jag skulle ner på stranden och leka med min hund en stund... De närmaste dagarna ska det hålla runt +19 dagtid enligt meteo.gr. Men jag säger som jag brukar - Vi är mitt ute i havet och det kan svänga fort åt alla håll. //Kikh |
|
|||
|
|||
Tack för svaret. Baddräkten har jag nog tänkt lämna hemma men det kan vara skönt att få plocka fram sandalerna
|
|
||||
|
||||
Jag dricker vattnet om jag måste men tycker inte det är gott...men så är jag ju bortskämd med ett av Sveriges bästa dricksvatten också
Jag åker ner nästa fredag och kommer såklart packa bikinin...prognosen visar mellan 20-24 grader nästa vecka Trevlig resa! // Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är f ö kranvatten i det allra mesta ni dricker på tavernor och barer runt Platanias och A Marina //Kikh |
|
||||
|
||||
Citat:
Badtempen verkar bara vara ca 16 grader om man kollar på havstemp. sidor...så bada väntar jag nog med tills i maj Men sola ska jag // Malin |
|
||||
|
||||
Kaffet är gjort på kranvatten, grönsakerna sköljs i kranvatten och det är kranvatten i mer än vi tänker på. Själv har jag kommit så långt att jag äter sjöborrar direkt ur havet= rejäl dos havsvatten //Kikh |
|
||||
|
||||
Citat:
// Malin |
|
||||
|
||||
Vi har druckit kranvattnet under alla de 20 år vi varit på Kreta ca 2-4 månader varje år och har aldrig blivit dåliga. Under vandringar i bergen även druckit klart och kallt bäckvatten. Vattnet på Kreta är rikt på mineraler och
känner man sig osäker så finns ju vatten att köpa. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Tycker vattnet är ok att dricka på Kreta, ibland kan jag bli "vattentrött" bara, även här hemma där även vi har ett gott vatten. Skulle aldrig köpa vtn på flaska. Kanske läge för badkläderrTänk va mysigt att få åka i morgon
|
|
||||
|
||||
Jag "vågade" mig på att dricka kranvattnet för första gången förra året och jag kan meddela att jag blev INTE sjuk.. Har inte heller något negativt att säga om själva smaken på vattnet. Om man har en extra känslig mage så kanske man ska vara försiktig. vet faktist inte. Men annars är det bara och dricka.
|
|
|