Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-26, 09:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Nya ämnen och annat nytt

Det var många efterlängtade nyheter!! TACK
Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 10:36
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Standard Sv: Nya ämnen och annat nytt

Jaaa Janne, TACK för hälsningsforumet!!! Äntligen!!!
Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 18:02
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Hyvä Janne!

Ivi
-envis från födseln
Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 19:10
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd

Me happy to with the new off-topic forum

Tommy
Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 20:02
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Jaaa Janne, TACK för hälsningsforumet!!! Äntligen!!!
...instämmer me ovanstående skribent...
Mikke
Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 22:17
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Det finns en nyhet som jag saknar fortfarande.
Nu som då kommer det in någon och öppnar upp gamla trådar. Någon har frågat efter ett hotell för sin resa som gick för flera månader sedan. Helt plötsligt kommer svaret och då är det ju inte så aktuellt längre. Kanske kan det gå så att trådar som inte har rörts på t.ex. tre månader låses automatiskt. Många lägger säkert ner en del tid på att svara på frågor helt i onödan, ofta kommer det också några följdsvar och helt plötsligt är många skribenter inblandade i en gammal fråga medan en ny fråga förblir obesvarad.
Sedan då det gäller citering så är det nog ganska många som har att lära sej här. Jag personligen tycker det är idiotiskt att inte citera nånting om man t.ex. skriver att man håller med föregående talare, har det hunnit komma ett inlägg mellan så har man ju ingen aning om vad skribenten håller med om. Att sedan inte citera hela inlägget är ju helt normalt, man citerar så mycket så att det syns vad man svarar på, mera behövs inte. Då saknar jag en smiley med en liten sax. Klipper man i citatet så är det ju normalt att man markerar att man har klippt också, då vore en sax ganska lämplig att markera detta med.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 22:22
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Nu som då kommer det in någon och öppnar upp gamla trådar. Någon har frågat efter ett hotell för sin resa som gick för flera månader sedan. Helt plötsligt kommer svaret och då är det ju inte så aktuellt längre. Kanske kan det gå så att trådar som inte har rörts på t.ex. tre månader låses automatiskt. Många lägger säkert ner en del tid på att svara på frågor helt i onödan, ofta kommer det också några följdsvar och helt plötsligt är många skribenter inblandade i en gammal fråga medan en ny fråga förblir obesvarad.
Jag håller med om att detta är ett problem, men en bättre lösning än att låsa trådarna vore väl att uppmana forumets medlemmar att läsa lite noggrannare? Det framgår ju klart och tydligt när varje inlägg är skrivet. Personligen tycker jag också att det är bättre att man öppnar en gammal tråd än att man startar en ny med ungefär samma innehåll som en gammal.

Ruby
Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 22:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Janérik, vad gäller din första fråga:

Automatisk låsning tror jag inte finns. Vad som finns är däremot en tidsgräns, att trådar försvinner efter en viss tid. Skulle vi använda den skulle Kalimeras funktion som kunskapsbank försvinna.

Däremot resonerar vi så här om gamla trådar: om en gammal tråd aktiveras och frågeställningen i den fortfarande har ett allmänintresse och kan leda till givande diskussion, då låter vi den vara.

Om den däremot är mindre allmängiltig, mer tidsbunden, då låser vi tråden med en förklaring.

Skulle vi på det viset låsa en tråd för mycket är det ingen katastrof, den som undrar samma sak kan bara starta en ny.

Citeringen är bra att du tar upp. Att citera en liten del för att markera vem man svarar är bara bra. Att citera hela inlägget bör däremot undvikas, det skapar onödigt långa och svårlästa trådar.

inkfish/moderator
Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 23:40
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Janérik, vad gäller din första fråga:

Automatisk låsning tror jag inte finns. Vad som finns är däremot en tidsgräns, att trådar försvinner efter en viss tid. Skulle vi använda den skulle Kalimeras funktion som kunskapsbank försvinna.
"klipp"

inkfish/moderator
Det är ju inte bra om trådarna försvinner, det håller jag helt med om, i något forum har jag sett att man har arkiverat gamla trådar, då finns de sedan kvar men är ej skrivbara, vet dock inte hur detta forum fungerar.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 23:46
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Jag håller med om att detta är ett problem, men en bättre lösning än att låsa trådarna vore väl att uppmana forumets medlemmar att läsa lite noggrannare? Det framgår ju klart och tydligt när varje inlägg är skrivet. Personligen tycker jag också att det är bättre att man öppnar en gammal tråd än att man startar en ny med ungefär samma innehåll som en gammal.

Ruby
Hmm, lära folk att läsa före de postar. Tror inte riktigt på det, ibland kommer ju en ny fråga som är nästan identisk med frågan som är tre inlägg längre ner, klarar man inte att läsa så mycket så klarar man knappast att ta till sej att inte öppna upp gamla trådar i onödan heller.
Visst, ibland kan det vara bra att öppna en gammal tråd för att fortsätta på den, problemet som jag ser i det är just att någon annan sedan ger ett tips till ursprungsskribeneten som redan har gjort sin resa. Svararen kanske sedan upptäcker att han gjorde en hel del onödigt arbete med att skriva det inlägget och nästa gång den samma kanske inte svarar alls i stället.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 01:15
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
ibland kommer ju en ny fråga som är nästan identisk med frågan som är tre inlägg längre ner, klarar man inte att läsa så mycket så klarar man knappast att ta till sej att inte öppna upp gamla trådar i onödan heller...
...problemet som jag ser i det är just att någon annan sedan ger ett tips till ursprungsskribeneten som redan har gjort sin resa. Svararen kanske sedan upptäcker att han gjorde en hel del onödigt arbete med att skriva det inlägget och nästa gång den samma kanske inte svarar alls i stället.
Det enda problemet är alltså att folk läser för slarvigt. Sluta upp med det, allihop!

Ruby
Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 01:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad

..yep,Rubban...willco!!
Mikke
Svara med citat
Gammal 2006-01-30, 10:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
i något forum har jag sett att man har arkiverat gamla trådar, då finns de sedan kvar men är ej skrivbara, vet dock inte hur detta forum fungerar.
Ingen sådan funktion Janérik. Men det finns plugins som skulle kunna göra samma sak. När jag får mer tid i vår ska jag kolla närmare på detta.
Svara med citat
Gammal 2006-01-30, 11:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Inlägg i Kafé Kalimera som ska raderas när de är en vecka gamla - är det endast de inlägg som är en vecka gamla som raderas även om tråden är aktiv, eller är det trådar som ingen har skrivit i på en vecka som tas bort?
Svara med citat
Gammal 2006-01-30, 12:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
är det endast de inlägg som är en vecka gamla som raderas även om tråden är aktiv, eller är det trådar som ingen har skrivit i på en vecka som tas bort?
Det gäller bara trådar som varit inaktiva i en vecka eller mer. Om trådar aktiveras bara för att hålla dem vid kommer även de tas bort.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:42.