|
||||
|
||||
Firhjuling på Lefkas?
Hei!
Vi har booket årets ferietur til Lefkas, Nidri. Har tidligere feriert noen ganger på Karpathos, og har der blitt bitt av firhjuling-basillen. Er det noen som vet om det er steder som leier ut firhjulinger i Nidri? Er det mye trafikk på øya? Lovise Senast redigerad av Lovise den 2012-04-04 klockan 12:39. |
|
||||
|
||||
Sv: Firhjuling på Lefkas?
Skickat en länk till uthyrare av fyrhjulingar på Lefkas, misstänker att det går under reklam om jag skulle posta den här.
|
|
||||
|
||||
Jag tycker inte att det är mycket trafik, utom runt Lefkas stad, och kring Nidri.
|
|
||||
|
||||
Flott! Takk for linken
|
|
||||
|
||||
Hur är det med körkort mm, krävs det MC-kort eller räcker det med B-körkort som för bil? Eller finns det sådana där det räcker med att man är 15 el. 16 år? Kan inte ens reglerna för hur det funkar i Sverige längre...
|
|
|||
|
|||
I Sverige så måste man ha körkort för MC för att få köra fyrhjuling.
Lefkada är en ö med ringa trafik och inte precis hård övervakning av att alla regler följs till punkt och pricka på varje uthyrningsställe. En fyrhjuling blir dock i svåra lägen än svårare att bemästra än en tvåhjuling. En liten 4x4 jeep skulle nog bli mitt val för ett tufft uppdrag. //M |
|
||||
|
||||
Men visst finns det fyrhjulingar som bara är mopeder/EU-moppe?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Tobbe AB körkorts innehavare |
|
||||
|
||||
Citat:
Du ska ha körkort A eller A1 för att få köra motorcykel. För att framföra tre- eller fyrhjulig motorcykel ska du ha körkort med behörighet A eller B. |
|
||||
|
||||
Citat:
Lite varierande bud... Dock finns det ju (har jag tagit reda på) EU-mopeder som är fyrhjulingar där man ska vara 16 år och ha "minst" mopedkörkort kl. 1. Men dessa kanske inte är så vanliga i Grekland... |
|
|||
|
|||
Rätt av dig!
men reglerna är fler än två, rätt info finns förhoppningsvis i "Broschyr om vilka regler som gäller för olika typer av fyrhjulingar" --> http://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Underniva/Bra-att-veta-om-fyrhjulingar/ och vad NTF anser om fyrhjulingar --> http://www.ntf.se/anser/fyrhjuling/ |
|
|