![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fagforeningen til pilotene i Norwegian har brutt forhandlingene. Forhandlingene går nå til megling. Om det ikke blir enighet, kan en streik starte om 2 uker. Om det har noe å bety for flyvinger til og Sverige hvet jeg ikke. Men de fleste flyvninger fra Norge stanses.
|
|
|||
|
|||
![]()
Selv drar jeg med Norwegian nå på lørdag så håper du har rett, men på den annen side skal min kone komme etter om to uker så det blir fortsatt spenning for vår del!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg krysser fingrene for at alle som skal fly med Norwegian framover kommer vel avsted på sine ferier
![]() - lønnsforhandlinger/arbeidstvister og fare for streik er vårens, om ikke vakreste, så mest spennende "eventyr" i Norge ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Leser i norske VG i dag at et streikevarsel kan sendes i morgen. Fra dette varselet sendes må det gå 16 dager før streiken kan begynne, det blir vel 5. mai. Og det gjelder pilotene både i Norge, Sverige og Finnland. Får håpe de blir enige!
|
|
|||
|
|||
![]()
Og min kone skal reise 5. mai!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I tisdags avbröts förhandlingarna mellan Norwegian och de norska piloterna. Idag avgörs om konflikten trappas upp ytterligare.
– Vi följer utvecklingen noggrant, säger Gunnar Mandahl på Svensk Pilotföreningen och han utesluter inte att de svenska norwegianpiloterna dras in i en eventuell strejk. ![]() Parterna i pilotkonflikten i Norge har inte offentliggjort varför förhandlingarna bröt samman i tisdags. Men uppenbarligen har inget framsteg gjorts i frågan om hur piloterna ska vara anställda i Norwegian och på utländska baser. Vad nästa steg är oklart men enligt det norska pilotfacket kan det bli fråga om uppsägning av piloter och därefter tar riksmedlingsmannen över förhandlingarna. I Sverige följer Svensk Pilotförening, SPF, utvecklingen. – Svenska piloter är lika hotade av utflaggning som de norska så konflikten där angår också oss, säger Gunnar Mandahl, ordförande i SPF till Flygtorget. Om det skulle gå så långt som till en pilotstrejk, den första i Norwegian, kommer det med all sannolikhet att påverka också Norwegians bas på Arlanda. De drygt etthundra svenska norwegianpiloterna har lite olika facklig tillhörighet. – En del är anslutna till SPF, andra till NPF, det norska pilotfacket på Norwegian, en del är dubbelanslutna och ett fåtal är inte organiserade, fortsätter Gunnar Mandahl. Hur en eventuell strejk, utlyst av det norska pilotfacket, kommer att påverka Norwegians piloter som är stationerade i Köpenhamn, Helsingfors och Arlanda, är osäkert. – Jag vill nog inte uttala mig om det ännu, men kan väl säga att det vore orimligt att en liten grupp svenska piloter i Norwegian fortsätter att flyga. Det troliga är att de tas ut i en sympatiåtgärd. Källa; Flygtorget.se Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Leser på nettet at streikevarselet ennå ikke er sendt. Og det må 16 dager fra varselet er sendt, til streiken kan begynne. Så din kones fly går nok! Men nå snakkes det om mulige sympati-aksjoner, også i SAS.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, håper du har rett. Fløy ned til Kreta igår med Norwegian og spurte personalet om hva de hørte/trodde, men de hadde hverken hørt eller noen tro! Tror de har fått munnkurv av Bjørn.
|
|
|||
|
|||
![]()
Ikke helt nytt dette, man bare for å oppdatere tråden:
NRK melder at "... deres fagorganisasjon som truer med streik fra begynnelsen av juni, dersom ikke partene blir enige før det." Ref.: http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=18105551 Gode nyheter for de som skal reise i Mai, men potensielt dårlige nyheter for andre... |
|
||||
|
||||
![]()
Ja bara de har löst de till augusti, för då ska jag flyga med dem!
/Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, det går vel 100% sikkert i orden!
|
|
||||
|
||||