Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-27, 10:07
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Cykel

Tror mig ha hört om någon som var med om en arrangerad cykeltur där man fick åka buss upp i bergen och sedan cykla nerför .....
Någon som vet om det är sant?

Sassa
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 17:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Cykel

Ja, det stämmer. Ur minnet återkallar jag en händelse för ett par år sedan. Vi hade anlänt till Paleochora. Framåt lunchtid kom en minibuss med tillhörande släpvagn farande ner till kajområdet. På släpvagnen fanns en anordning för att i två etage hänga upp cyklar.

Några timmar senare anlände ett glatt gäng bestående av mestadels ungdomar. De voro ett tjugotal till antal. Alla cyklandes på mountainbikes i grälla färger. Gruppen tog genast en lunch vid hamnfiket medan ett par män från bussen lastade på alla cyklarna på släpkärran.

Morgonen därpå körde minibussen med släpkärran ombord på den stora kustfärjan för vidare transport till chora Sfakion.

Arne
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 20:21
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Ja det finns dom som ordnar denna typ av "cykel resa/dag.
I Rethymno så finns http://olympicbike.com/
Olympic har egen service så cyklarna är i ordning vilket inte alla är.
Det händer en del olyckor, om du ej är van att cyckla så ta det försiktigt i värmen. Jag rekomenderar ej denna aktivitet på Kretas sommarvägar men den finns.
Kanske riktig mountinbyke kan vara ett alternativ. Det finns dom som korsar vitabergen med cyckel.
För 2 år sedan MÖTTE vi 5 cyklister uppe i vitabergen mellan Kallergi och Katsiveli dröm om vår förvåning, men deras cyklar vägde mindre än min ryggsäck och dom bar ju ej hela tiden.
Men en kul grej att cyckla i bergen.

Olle
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 23:40

Tack snälla Arne och Olle för svar. Jag får fundera om jag vågar då...:-O
Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 10:29
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Å sykle på Kreta kan bare anbefales på det varmeste! Vi har hus her og noe av det første vi gjorde var å kjøpe to gode sykler og vi bruker disse mye. Mange i området her gjør det og man opplever alt nærmere, saktere og sterkere, men; Selvfølgelig er man forsiktig, bruker hjelm, tar seg god tid (det har man jo!) og godt med drikke på veien.

Det er jo ikke store avstander mellom små lansdbyer de fleste steder så man kan jo stoppe for en pause, litt mat, toalettbesøk og litt mere å drikke på.

Vi sykler ALDRI om kvelden/i mørket!

Etterhvert håper jeg at vi skal være her lengre perioder flere ganger om året og da skal vi ha egen bil her og med sykkelstativ slik at vi kan ta med sykler rundt på øya, sommer som vinter!

Skal faktisk ut å sykle nå snart! 20 grader, strålende sol og lett bris - helt perfekt for sykling.
Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 13:59
Eureka Eureka är inte uppkopplad

Hei,

www.hellasbike.net arrangerer turer opp til Omalosplatået på lørdager med innlagt vandring i Agia Irini ravinen og stopp i Sougia før avreise tilbake.

Vi har leid sykler der og meldt oss på denne turen neste helg; forutsatt nok antall påmeldte slik at turen gjennomføres, skal jeg gjerne gi en tilbakemelding i etterkant

Mvh Eureka ( med 5 dager igjen til avreise Kreta!)
Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 22:42

Tack igen för svar! Skriv gärna och berätta om det blev någon tur
Sassa som åker om drygt en vecka
Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 03:06
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Jag och min syster åkte en organiserad cykeltur för en del år sedan från Rethymno och ner till sydkusten, både äldre och barn som deltagare. Men ett villkor för att vi skulle åka var att vi fick cyklar med fotbroms... Vi åkte buss en bit upp i bergen med cyklarna på släp och sedan var det mest nedför. Någonstans utefter vägen möttes vi av skällande hundar, som inte riktigt tyckte om att vi kom - det var inte så kul... men på det stora hela var det ändå en fantastisk upplevelse när vi susade nedför och allt var tyst omkring oss - man fick en känsla av att man var helt ensam i naturen...

Passa gärna på att att följa med på en sådan cykeltur om ni har möjlighet!
Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 22:24
Eureka Eureka är inte uppkopplad

Vel hjemme etter noen alldeles fantastiske dager på sykkel på Kreta - dette skal vi gjøre igjen!
Turen med Hellasbike på lørdag ble gjennomført som planlagt, og klokka åtte var det avreise opp til Omalosplatået med minibuss med 7 damer og to guider. Vi startet der med sykkel nedover ca 15 km frem til startpunktet for vandring i den ca 7 km lange Agia Irini ravinen. Vi ble så kjørt videre i buss ned til Sougia, hvor det var lunsj og mulighet for en aldri så liten dupp i vannet for de ivrigste, før turen igjen gikk opp til Omalosplatået, hvor vi da syklet de siste 3-4 milene tilbake mot AGia Marina.

Hyggelig turselskap med de andre damene i følget (svensk, finske og norske), og fint med vekslingen mellom å både sykle og vandre. Dyktige og hyggelige guider og bra sykler, så anbefaler turen som et mulig turalternativ

Eureka
Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 21:23

Tack för alla svar.Jag blev jättesugen på att ta en cykeltur så sista frågan är om någon vet var Hellas bikes har sitt kontor...?
Sassa
Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 21:45
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Vi hyrde cyklar på Hellas bike förra veckan, de håller till i Agia Marina, efter huvudvägen på vänster sida om du kommer från Chania. Snett mitt emot Familys där de serverar goda gyros!
Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 22:23

Å va bra,vi ska bo i Kato Stalos så då får vi väl promenera dit och höra vad de har för turer...
Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 22:34

Vi hyrde cyklar hela veckan och cyklade en dag till byn Meskla, Kicki här på forumet rekommenderade oss det, en helt underbar tur. Det var 2 mil dit, underbar cykling, mycket uppför med helt ok. Åt mat där på en underbar taverna under stora träd, så otroligt rofyllt. Sen mycket lättare cykling tillbaka. Vi cyklade själv och det var inga problem att följa kartan. Denna tur var den bästa vi gjorde under veckan. Han på tavernan i Meskla kunde inte förstå varför vi åkte från Sverige för att cykla uppför i flera mil till hans lilla by. Men vi skulle gärna göra om det.
Elisabeth
Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 18:49

Det enda jag är lite rädd för är att bli bränd,brukar för det mesta hålla till under ett parasoll under dagtid..men jag får väl skaffa någon starkt skyddande solkräm... eller hur gör man...hatt???
Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 19:14

Cykelhjälm, glasögon, solskyddsfaktor och kläder. Vi blev inte brända, men smorde in oss noga, glöm inte öronen! Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 22:36

Tack för alla tips! Va bra att Kalimera finns
Sassa fredag morgon med Apollo
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48.