![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nu är det säsong för kronärtskocka. Den växer hejdundrande här i kvarteret på skräpmarken. Men den är en sluten blomma (knopp) . Det man ser är holkfjällena, dom som sitter på undersidan av blombotten. Man får bläddra sig inåt för att hitta själva blomman. Och det kommer jag ihåg från barndomen, att man tog blad efter blad och slet mellan tänderna, det finns lite matnyttigt i själva bladbasen, tills man kommer in till själva blomman.
Nu satt Giagia och arbetade med dessa kronärtskockor hemmavid, och bjöd in mig och förevisade. Jag tog tacksamt emot en kronärtskocka och en kronärtskocksbotten som hon hade skurit fram. Jag gissade på att det räckte med tre minuters kokning. Och mycket riktigt, lade till citron och lite margarin, och min barndoms lycka var fullbordad ! Sagt och gjort sprang jag ned i pyjamasen till Giagia, och skulle visa hur man får ut det bästa av kronärtskockan. En tallrik med kokad kronärtskocka och citron och margarin, och hur man tar blad efter blad och sliter mellan tänderna till man kommer till själva botten, som är delikatessen ! Nej. Giagia visade hur man gör. Man skär bort bladen på den råa kronärtskockan - som hon slängde ned i en kasse i knät - tills man får fram själva den köttiga botten. Hon hade en skål med vatten och citron som kronärtskocksbotten lägges i . Punkt slut. Och detta slutade lyckligt. Jag fick en kronärtskocksbotten till på min tallrik, och återvände hem. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns många sätt...prova alla!
|
![]() |
|
|