Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-13, 21:41
lycra lycra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012
Standard Tips på sevärdheter på Kreta

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 små barn. I juli åker vi till Kreta igen, denna gång till Chaniakusten. Vi har har även bokat in oss för en hyrbil denna gången och vill nu gärna ha tips på sevärdheter som absolut inte får missas. Jag har förstått att Balos och Elafonissi verkar rätt populärt. Har ni tips på något annat? Kanske några mindre genuina byar?
Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 22:41
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Tips på sevärdheter på Kreta

Jag tyckte det var mysigt att fara till Paleochora på sydkusten.Det var en lämplig dagsutflykt...Bra väg var det också (för mig som tycker det är lite läskigt med vindlande smala vägar med stup.. )
Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 23:57
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Falassarna får ni inte heller missa om ni ändå är i öster och åker. Själv brukar jag alltid vilja ta en sväng till Sougia och titta på lite vardagsliv och njuta vid nån servering vid stranden. Frangokastello är också fint med sin fästning som kanske kan vara rolig för barnen att utforska. Sen givetvis gamla stan i Chania.
Svara med citat
Gammal 2012-05-14, 10:14
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Falassarna får ni inte heller missa om ni ändå är i öster och åker.
bob-kåre menar säkert väster. Om ni skall besöka Elafonisos så ta vägen dit via Topolia.Ni passerar då dels en gammal tunnel och dels kan ni stanna till vid grottan Agia Sofia (spännande för barnen) strax efter. Vägen är dessutom vacker och lite spännande och man kör genom flera byar.
Efter badet på Elafonisos så kan ni köra andra vägen hem via Kefali, Sfinari, Falassarna, där ni kanske tar kvällsdoppet, äter eller bara tittar på solnedgången. (vacker väg) och tillbaka till hotellet.
Juli månad är ju normalt ganska varm och det kan var jobbigt för barnen i bilen, så välj en med luftkonditionering.
God tur!

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 01:21
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Självklart menar jag ju väster, man ska inte skriva inlägg för sent på en söndag
Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 12:14
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Förutom Paleochora, Falassarna och Elafonissi (de tre ställen där vi valt att bo på Kreta) rekommenderar vi krigskyrkogårdarna i Maleme (tysk) respektive i Souda (allierad).
Balos är mycket fint, men båtresan är rätt seg och färjan stor och ofta fullpackad. Bil- och promenadvägen är rätt utmanande...
Trevlig resa!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:26.