|
|||
|
|||
Platania.
Hej!
Vi kommer att åka till Platania nu på Söndag och vill gärna ha tips på bra ställen att äta. Samt gärna dom man ska undvika. Vi kommer att bo på Castle Suits nån som vet nått om det hotellet? Häls Ullis |
|
|||
|
|||
Sv: Platania.
Finns massor av restauranger i Platanias, men vå favorit är helt klart Symposium! Jättegod mat och supertrevlig personal! Ligger efter huvudgatan. Platanias är en typisk turistort men ändå ganska trevligt, men stranden är bättre i Agia Marina.
|
|
|||
|
|||
Tack för tipset. Ska prövas. Att det är turistiskt gör inge. Det är nämligen första gången mina barn åker utomlands dom är 12 och 15. Att vi inte gjort det tidigare beror på min extrema flygrädsla men nu ska vi i iväg. Längtar. Hur långt är det till Agia Marina.
|
|
||||
|
||||
Av vad jag hört från boende på Castle Suits ska ni undvika hotellets restaurang, i övrigt är det ett toppenhotell. Går ni mot vänster på strandsidan hittar ni mycket populära och nu omtalade Kyanos Beach Restaurant som håller på att passera Symposium. Mot höger hittar ni Drosia (undvik på söndagar), Mylos to Kerata (oerhört mysigt och unikt), Abellopas (vardagskök till bra priser med byns godaste hemgjorda vin á Dimitris), Nissos (strandtaverna med färsk fisk) och Platanos (allt man kan önska i matväg och även dansunderhållning på Kretenskt sätt), Lyofito ( serverar lamm efter recept från Sfakia och har öns renaste toaletter). Jag äter gärna och ofta på alla dessa tavernor.
Till Agia Marina kan ni gå på 20 minuter om ni inte stannar och fönstershoppar. Mig tar det 12 minuter (från ert hotell) att nå Cactus Beach där den finaste stranden börjar. //Kikh |
|
|||
|
|||
Tack för tipsen. Vad är vanligt att man ger i dricks när man äter ute?
|
|
||||
|
||||
Citat:
//Kikh |
|
||||
|
||||
Detta med dricks är ju alltid en svår diskussion. Kikh skriver här att 60 cent kan tolkas som att man var missnöjd men hur är det då om någon inte lämnar dricks alls? Inte tror jag att detta ändå tolkas som att man var missnöjd, de som jobbar inom turismen är säkert vana med att det är olika kultur i olika länder.
Är man missnöjd och vill att de ska veta det så ska man nog påpeka detta och då är det också möjligt att detta rättas till direkt, ibland kan det faktiskt vara så enkelt som ett missförstånd. Själv är jag ganska sparsam med dricks, inte för att jag är missnöjd men på något sätt så känner jag det som att mesta möjliga pengar ska gå via kassan, speciellt i dessa tider. Mvh Janérik (på plats i Platanias) |
|
|