![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En liten hälsning från Platanias i lågsäsong.
Så har vi då hunnit komma på plats på Sonio Beach Hotel i Platanias. Det är första gången vi är i Grekland så tidigt i säsongen och jag blir förvånad att det är så pass mycket folk här. Vi promenerade längs stranden i går eftermiddag och det var mycket folk som badade även om vågorna gick lite höga, nästan hela vår familj var också och badade. Jag har försökt hitta tecken på kris här men jag tycker inte det märks alls, finns inga tomma butikslokaler (nåja, någon finns det väl), folk sitter på restauranger och kafeterior precis som de alltid gjort. Det måste alltså vara så att det är inte turisterna som har kris, det är någon annan. Vårt hotell verkar inte heller lida speciellt mycket av krisen åtminstone vad det märks utåt. En stor skillnad för dem är ändå att de har blivit av med sitt avtal med en stor charterarrangör vilket gör att de nu får försöka hitta sina gäster på egen hand, detta verkar Sofia klara av på ett bra sätt. Nu ska jag utnyttja den korta tid vi har här men jag återkommer säkert med någon kort rapport till under veckan. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för rapport! Det är alltid kul att få lägesrapporter både från bofasta och turister.
Njut och ha det bra! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Hej familjen Sundell.
Så härligt att ni åter är på Kreta. Jag har kollat hotellet och tror att det passar er med era 2 barn. Både pool och hav i närheten. Samt att det finns en svenska på hotellet. Har ni tankar på att hyra bil ett par dagar och ta några turer? Tycker också att ni ska försöka leta igen Kickie, hon har ju börjat jobba i "sin" butik. Här i Umeå har vi 11 grader varmt och mulet. Det grönskar så sakteliga och en grilldoft spreds inom området igår kväll. Birgitta och Arne, som avvaktar med första resan till skäret för i år tills det blir lite varmare. |
|
||||
|
||||
![]()
Trevligt att du är hemma Birgitta, hoppas du får ordning på kroppen så ni kan komma till era paradis.
Vi har pratat med Kickie lite lätt då vi passerat där men jag är alltid så bra kunddragare så hon får fullt upp då vi ska prata, blir säkert flera gånger. 11 grader och mulet saknar jag inte, grilldoften finns även här. Lissi, vi njuter och har det bra. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Det låter bra det. Njut av veckan Janérik!
|
|
||||
|
||||
![]()
Så har vi då gjort undan ytterligare en dag i paradiset.
I morse var det mulet men ändå ganska varmt, vi bestämde oss då för att det var dagen för utflykt. Tog bussen in mot Chania för att kliva av i närheten av Jumbo-leksakshuset eftersom vi hade lovat barnen ett besök där. Den stora ledbussen blev fullständigt fullsmockad med folk och vi missade var vi skulle gå av, både jag och Maria kände att detta blir bra då vi verkar få en dag i Chania i stället, det missade vi förra gången vi var här. Snart var vi alltså i Chania och promenerade runt lite mellan butikerna där, småningom hamnade vi nere vid hamnen och beställde lite glass och dricka som vi visste skulle bli veckans dyraste, det blev det också. Bredvid kafeterian fanns glasbottenbåtarna som vi tittade lite på då vi drack och åt. Sara som är tre år är fullständigt token i båtar och vi lyckades på något sätt hålla vår plan hemlig, då glassen var uppäten fick de veta att vi ska ut och åka båt. Sällan kan man se en treåring som är så lycklig, vi skulle åka ut på en entimmestur med Nick och alla rusade iväg mot båten som strax skulle avgå. Alla som betalade halva priset fick köra en liten bit och Sara var fullständigt lycklig då hon satt och körde, Emma (6 år) var väl lite mera tveksam men körde också hon en bit efter lite övertalning. Det fanns inte mycket att se under vattnet men det var ändå skönt att komma ut på havet en stund, lite fiskar och en sjöstjärna var de största sevärdheterna. Efter båtturen tog vi en lätt lunch vid den nya fina busstationen, prisvärt och fräscht är vad man får där. Sedan tog vi bussen mot Agii Apostoli och klev av vid Jumbo, denna gång blev det rätt också. Sara somnade precis innan vi kom fram men vaknade då vi kom in i butiken. En rent fantastisk butik för de som vill shoppa lite, speciellt leksaker förstås men det finns allt möjligt annat också som hör lågprishandeln till. Notan slutade på moderata 26 Euro vilket väl inte kan vara så farligt tycker jag. Sedan åkte vi vidare med buss till Gerani där vi skulle besöka den fina lekparken vid Sunhotel. Barnen hade trevligt i lekparken en dryg timme medan vi satt i restaurangen bredvid och slog världsrekord i "on the house". Köpte en öl och en Capuccino och fick till detta en Ouzu samt tre portioner glass och "typ cheesecake". Dricksen blev ovanligt hög denna gång. Efter lekparken promenerade vi de knappt 2 km tillbaka mot vårt hotell men stannade strax innan för middag på Stamna precis innan hotellet. Inget höjdarställe matmässigt men de hade en bra lekplats för barnen och där hittades också några lekkompisar. Väldigt bra beläggning på stället, förstår inte riktigt varför. Sedan blev det hem till hotellet via en Supermarket för att köpa lite förnödenheter, bl.a. Fix-öl och sedan blev det småningom sänggång för de yngre. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Ja visst har busstationen i Chania fått en ansiktslyftning!
Man har byggt perronger och nu intar avgående buss(ar) sin plats närmast körutgången. På så sätt har det blivit mindre hirrande där. Tyvärr får fortfarande en del personbilar PARKERA inne på området. Matstället har verkligen fått en uppfräshning (men dom sköna stolarna inne har försvunnit). Jag tog en pasta bolongnese, som lätt skulle räcka till två personer. Och den var billig! Gyros pita-grillen hade man inte installerat i april, men den har nog nu kommit på plats. Personalen vi mötte var trevlig. Man skulle hoppas att busstationen i Rethymno även uppgraderas. Där måste man alltid provsitta tygstolarna, ty risken att man faller rakt igenom är stora. Jan-Erik, återkom gärna med fortsatta rapporter från Platanias. När det gäller tavernorna gick vi ofta upp från huvudgatan en bit och åt. Här hittade vi vad vi ville ha i matväg och inkastarna var fåtaliga. Lite mer familjetavernor. Hälsa Maria och barnen! Birgitta, som just nu ser solen gå upp över Mariedal vid pass 7 grader klockan halv 5 och hoppas på en altanutedag med ytterligare frösättning i blomlådorna. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag är just nu på plats i Maleme.
Även här märks det ingen lågkonjunktur: - ett hotel har byggt 30 rum till - man håller på att bygga trottoar mellan Platanias och Maleme med gatubelysning, är väl 80% klart - hyrbil kostade samma pris som senaste 3 åren - mat samma priser (kanske tom lite lägre) - bensin dyrt €1.85 Har ni vägarna till Maleme går till Kyma Tavena på stranden och hälsa från mig (Nico). Dom har kanon mat. Även Black Lantern på huvudgatan i Maleme har god mat (inte typisk grekisk) och en annorlunda inredning. Ägaren Graham (från UK) är speciell med trevlig. Ni kommer känna igen honom, tatuerat på hela kroppen. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Vad kostar en tur med glasbottenbåt? /Hanna |
|
||||
|
||||
![]()
Ajdå, blev lite osäker nu om vi betalade 30 eller 50 Euro för 2 vuxna och 2 barn, då var det entimmes tur, vi tyckte helt klart att det var värt pengarna även om det inte fanns speciellt mycket att se. Ska kanske tilläggas att vår 3-åring är ganska båttokig, sällan har hon varit så lycklig som då vi frågade om vi ska ta en tur med båten. Att sedan de som betalade halva priset också måste köra en liten bit gjorde inte det hela sämre, hon skulle gärna ha kört hela vägen om hon hade fått.
Det fanns åtminstone tre båtar att välja på, den vi åkte med hette Nick. En trevlig man som förklarade bra på god engelska. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Hann inte skriva något i går kväll så det får bli en kortis nu i stället.
Dagen började rejält varmt så vi bestämde oss för att det skulle bli bad, då vi kom ner till stranden visade det sej att det blåste rejält och gick höga vågor. Vi promenerade en liten bit och hamnade snart på Ideal Beach där vi intog en enklare lunch, kanske inte den bästa lunch vi ätit men ändå godkänd. Sedan badade vi i deras pool och blev kvar där då det skulle vara en clownuppvisning lite senare. En väldigt bra clown som gick hem hos barnen, alla barn fick också vara delaktiga i föreställningen, Emma var uppe på scenen tre gånger. Sedan gick jag en promenad med barnvagnen till Kato Stalos, 13,6 km fram o tillbaka med en sovande Sara. På kvällen åt vi middag på Adamo precis bredvid vårt hotell, god mat och trevlig personal. Gemensamt för många av restaurangerna här är att de har lekplats för barnen, lite varierande kvalitet men alltid uppskattat. Det är betydligt enklare att äta middag om barnen kan åka rutschkana och gunga så länge de väntar. I dag verkar det åter bli rejält varmt, vi får väl se vad dagen har att erbjuda. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]()
En sak till, Leventis från Pano Stalos har öppnat en ny taverna i Stalos. Samma ägare, samma mat.
Stället heter: Kosmas och ligger mitt emot Dimonds och bredvid Apollo kontor i Stalos. Ni som har varit på Leventis vet vad jag pratar om, god mat! Beställ deras championer (mushroom with vinager) som är bäst på Kreta.. enligt många ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Blir tyvärr ingen tur till Maleme denna gång, en vecka är kort.
Svamp använder jag bara då jag tvättar bil. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Så var åter en dag till ända, en lite blåsig sådan men det var ändå ganska varmt och skönt, speciellt om man hittade lä.
Vi har tagit det lite lugnt, ska ju vara semester. /5% av familjen badade i poolen på förmiddagen, sedan gick vi till Tartufo inne i Platanias för att få lunch, kanongått i vanlig ordning. Sedan promenerade vi till Stamna en liten bit från hotellet då tjejerna ville leka i deras lekpark. Kvällen tillbringades faktiskt på en grekisk afton på Ideal Beach, ett Apollohotell precis bredvid vårt hotell.Det var väl ingen riktig höjdare men då jag aldrig varit med om liknande så var det ändå lite intressant.Det var en buffe med mat men då jag skulle gå andra svängen så var det mest tomma skålar. Mycket dans och underhållning var det hela kvällen men jag blev lite snopen då det slutade redan vid 23-tiden. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
I dag har det inte blivit mycket gjort. Började vid poolen innan lunch, inte badvänligt enligt min smak men tjejerna badade bra länge, varmt var det då man sökte lä men lite blåsigt och svalt på andra ställen, ganska rejäla vågor i havet.
Sedan gick vi och käkade lunch på Vanilja här bredvid vårt hotel. Bra lekplats för barnen och god mat förutom att Maria fick fel sås på sin kyckling. Svampsås gjord på brunsås var inte hennes smak så de fick göra om och göra rätt enligt henne med gräddsås. Sedan blev det lite slöa på hotellet och surfa för att hitta boende inför nästa resa, verkade få en bra lösning åtminstone på Santorini dit vi anländer 16/7. Smååt lite av allt som blir över i kylen men till slut gick vi till Drosia för att äta middag, var inte riktigt hungriga men det fick ändå bli lite hopplock. Jag vet ju att jag läst om stället men minns inte om det var positivt eller negativt. Vi var inte på rätt humör och maten var inte riktigt den bästa, husets röda vin var knappt drickbart. Denna vecka börjar nu vara till sin ända, i morgon åker vi hemåt med avgång 17.10 från Chania, beräknad landning i Umeå 20.30. Vi norrlänningar är inte bortskämda med sådana hemresor så det ska bli skönt även om det inte är så skönt att åka hem. Jag ska försöka återkomma med en liten sammanfattning då jag sitter hemma också, det finns en del saker jag blivit förvånad över på vår första lågsäsongsresa. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Kul om Du gör ett fotoresebrev med kommentarer. Tack för rapporter så här långt och trevlig resa hem! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hmm, fotoresebrev på badande ungar är kanske inte så bra ide, jag får försöka titta igenom de bilder jag tagit men håll inte andan under tiden, det känns som att det inte är mycket att visa. Jag köpte en ny liten kamera för något år sedan och är lika förbannad varenda gång jag ska använda den, det enda den är bra till är att filma med men då är jag för darrhänt så det blir inte bra då heller. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Drosia har jag, och många med mig som favorit taverna... Men vi äter alltid meze eller lammrätter iofs
![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Vi åt meze, Lokal korv (smakade bränd men var röd i mitten), vitlöksbröd var bränt, Pommes var gott, Tsatziki var gott och house red wine var pest och pina, lite annat småplock också som var godkänt men inte mera.
Emma åt pasta som gick åt som smör i solsken, hann inte fråga om det var gott. Mvh Janérik |
![]() |
|
|