|
|||
|
|||
Nattbåt från Naxos till Pireus
Vi ska flyga hem från Aten den 5 juli kl.13.40. För att slippa en natt i Aten har jag försökt hitta en båt där man anländer i Pireus på morgonen utan att lyckats. Den enda nattbåt jag har hittat går från Santorini. Är det någon som känner till om det är möjligt att åka nattbåt från Naxos? Eller måste man spendera en natt i Aten för att vara säker på att hinna med flyget?
|
|
||||
|
||||
Sv: Nattbåt från Naxos till Pireus
For en del år siden kjørte Blue Star strekningen om natten... men ser ikke ut som de gjør det nå i følge gtp.gr . Uansett så er jeg ikke helt sikker på om jeg hadde sjanset på det....
|
|
||||
|
||||
Så vitt jag vet har det inte gått några nattbåtar från Naxos till Pireaus de senaste kanske 2 åren. Synd, för det underlättar en hel del när man ska vidare hem (om man nu vågar chansa alltså!).
|
|
||||
|
||||
Jag har flera gånger åkt med en kvällsbåt till Pireus. Då är man framme runt halv tolv på natten. Vi brukar då sova på flygplatsen i stället för att ta ett dyrt hotellrum i Aten. Inte så jätteroligt, men det blir billigt, och man slipper Aten.
|
|
||||
|
||||
Citat:
För säkerhets skull har jag bokat ett rum i Aten, öppen bokning... |
|
|||
|
|||
Ja det kan nog bli lite drygt när planet går 13.40. Vi har dessutom två barn, visserligen 11 och 13 år men ändå... Det får nog bli en hotellnatt i Aten. Om inte någon har andra tips för att slippa Aten. Jag har funderat på om man skulle spendera sista natten på någon ö närmare Aten och kunna ta en mycket tidig båt in men har inte hittat något bra alternativ.
|
|
||||
|
||||
Får jag drista mig att komma med ett alternativ?
Ni tager kvällsfärjan in till Pireus dagen innan hemresan. Bokar Hotellrum gör ni via booking.com och ni söker på Phidias Piraeus Hotel. Hotellet är beläget cirka fem minuters promenad från kajen där BS lägger till. Hotellet har därtill den facila servicen att de hämtar sina gäster vid kajen samt kör tillbaka morgonen därefter. Via booking.com kan ni hyra ett trebäddsrum för strax runt 50 € natten. Då ingår ej frukost, men den finnes att få för 5 € pp. Vi har bott på detta hotell flera gånger och kunna detsamma varmt rekommendera. Närområdet är lugnt och säkert och det finns fina tavernor i grannskapet. På förmiddagen tager ni sedan X 96 ut till flygplatsen. Arne |
|
||||
|
||||
Eller dere tar fergen fra naxos til Rafina... den går ca. kl. 14.00 og er fremme 20.30. der er det hyggelig å finne et sted å spise og få seg en overnatting... og så tar dere bare bussen til flyplassen dagen etter.
Ia |
|
|||
|
|||
Tack för tipsen. Det får nog bli att komma fram sent och ta in på ett Phidias Piraeus hotel om inget annat dyker upp.
|
|
|||
|
|||
Vet att det tidgare år gått en nattfärja fr Paros vid 10-11 på kvällen. Går den fortfarande kan man ta kvällsbåten fr Naxos till Paros, käka middag i Parikia o sedan gå på båten, Blue Star. Kanske går den i år också.
|
|
|