Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-22, 16:40
Eldorado Eldorado är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Ekonomi eller business?

Hej
Efter att ha browsat runt som gäst för att hitta den information jag kan ha nytta av så är jag nu registrerad.
Först tack för alla vettiga tips för en som ännu aldrig varit i Grekland.
Flyget är bokat och vi kommer landa i Athens 13.40 den 20 Aug och hoppas kunna hinna katamaranen till Naxos 16.45. Vad jag förstår borde det gå men risk för förseningar finns alltid så jag kommer inte förboka biljetter. Missar vi den finns det tydligen en snigelbåt som går 17.30.

Nu ser jag att Hellenic (katamaran)erbjuder både ekonomiklass och något dom kallar businessklass. Är det något som vet skillnaden och är det värt de extra 7 Euro som det kostar med business?

Resten av resan är inte planerad, vi tar dan som den kommer

eldorado
Svara med citat
Gammal 2012-06-22, 17:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ekonomi eller business?

Nja, skillnaden mellan ekonomi och business förmenas vara hårfin. Vid ett tillfälle för några år sedan var ekonomi fullbelagd och vi nödgades därav ta Business class.

Vad som hände, det var att när vi kom upp på fartyget, då var det en man som kollade våra biljetter. Aha, business class. Genast kallade kontrollanten på en piccololiknande person som genast greppade tag i vårt bagage samt lotsade oss upp till våra platser högst upp i fartyget. Visst, det var gott om benutrymme, men det var allt. Nja, inte allt, piccolon ville därtill ha dricks för att han burit upp vårt bagage...
Förstaklassfjäsk är inget att eftersträva.

Arne
Svara med citat
Gammal 2012-06-22, 17:49
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vet inget om snabbåtar och business class men BSF (den du kallar snigelbåt?) brukar vi åka med. Och ut till Naxos brukar vi köpa business class, det är verkligen värt pengarna! Air condition i salongen och gott om plats, kan tom lägga sig ner och slumra efter en lång resa oavsett om det är med morgonbåten eller kvällsbåten. Från Naxos tar vi economi, är ju rätt så utvilad då....
Svara med citat
Gammal 2012-06-25, 21:08
Eldorado Eldorado är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Tack för den informationen. Hinner vi snabbbåten får det bli ekonomi, blir den den långsammare får vi spendera lite pengar på business.

Eftersom Arne tar upp detta med dricks har jag ytterligare en fråga, ger man dricks i Grekland och i så fall hur mycket?
Jag har min inställning till dricks, men det gäller att anpassa sig till verkligheten och lokala vanor.

Eldorado

Ursäkta, jag hittade en tråd som mer än väl förklarade vad som gäller

Senast redigerad av Eldorado den 2012-06-25 klockan 21:36.
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 06:54
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Eldorado Visa inlägg
Eftersom Arne tar upp detta med dricks har jag ytterligare en fråga, ger man dricks i Grekland och i så fall hur mycket?
Er vi fornøyd, hvilket vi stort sett alltid er, så gir vi tips. Eksempelvis ved en regning på 32/33 euro så gir vi 35. Prøver alltid å ha noen euromynter i lommen slik at jeg kan legge igjen noe også om regningen blir på f.eks akkurat 35. Her vil du nok få forskjellige svar, men prisene er så lave at litt tips vanskelig kan ødelegge feriebudsjettet!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:27.