Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-02, 10:58
souzie souzie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 3
Standard Tidigaste färjan till Naxos...

Jag och min tonårsdotter anländer till Santorini tidigt nu på onsdag morgon och vill vidare till Naxos så snabbt som möjligt. Såg att det går en båt vis 9-tiden, är det någon som vet om den är ok, om man törs lita på att det finns plats för man kan ju inte boka online så nära inpå. Är det kanske att föredra att vänta in någon av de andra båtarna? och isf vänta i stan?
Souzie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-02, 11:34
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Hej!
Du kommer ju inte så snabbt till Naxos med den båten, men det är nog inte något problem att få plats. Det går en katamaran lite senare om du vill komma fram snabbt eller en Blue Star ännu senare som kommer fram vid 6-tiden. Katamaran kostar ca det dubbla, men tid är pengar.

Jag skulle åkt till Fira och köpa biljett hos ngn agent till Blue Star som gåt på eftermiddagen och lämna baget hos agenten. Ta det lugnt i Fira och njuta av den fantastiska utsikten på någon servering och sedan ta mig till hamnen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-02, 11:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 543
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Citat:
Ursprungligen postat av souzie Visa inlägg
Jag och min tonårsdotter anländer till Santorini tidigt nu på onsdag morgon och vill vidare till Naxos så snabbt som möjligt. Såg att det går en båt vis 9-tiden, är det någon som vet om den är ok, om man törs lita på att det finns plats för man kan ju inte boka online så nära inpå. Är det kanske att föredra att vänta in någon av de andra båtarna? och isf vänta i stan?
Souzie
Den första båten tar nästan sex timmar på sig till Naxos. Den går en omväg. Nästa båt (11.50) är en katamaran och är dyrare än vanliga färjor, men å andra sidan tar det bara 1.40 tim till Naxos. Blue Star Ferries båt klockan 15.45 är en stor fin båt som tar två timmar till Naxos. Jag skulle inte bokat biljetter i förväg, och jag skulle inte åkt med första båten.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-02, 15:21
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Hej

Superjeten kostar 42 Euro per person och Blue Star Färjan 18! Så varför inte göra som de andra föreslagit: ta er in till Fira med buss (bussar går 07.20 eller 09.15 från flygplatsen), ställ in bagaget hos tex. Nomikos Tours som ligger nära busstationen i Fira (mitt emot posten), köp era biljetter där och sedan har ni tid att slappa i Fira/Firostefani och sitta och mysa på något mysigt litet fik. Det finns många ställen längs hela calderan och på väg upp mot linbanan. Kolla menyerna utanför bara så det inte är ett superdyrt ställe!
När ni går av bussen fråga när bussen till hamnen går (i luckan eller kolla tidtabellerna som hänger där!) Om inte bussar går, gå förbi taxistationen som ligger ovanför och kolla vad dom tar till hamnen.

Ingela
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-02, 16:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Ett alternativ, ja om ni nu funderar på att ta Blue Star, det är att ni tager er en taxi till "Santo Wines" den rent förträffliga vingården med en altan icke av denna världen utmed Calderan.

Santo Wines har goda kontakter med öns taxibolag och erbjuder mycket bra priser för en taxi ned till hamnen. Alternativt finner ni busshållplatsen just invid Santo Wines, och då tar ni er ned till hamnen för 1,5 € pp.

Arne


Senast redigerad av Arne den 2012-07-02 klockan 17:00.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-02, 23:58
souzie souzie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 3
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Tack alla erfarna för era svar. Det blir Blue Star och att njuta några tidiga timmar i Fira. Behöver man åksjukepiller på Blue Star om man är lite känslig (dottern)? Har förstått att det kan vara rätt så starka vindar nu!

Hur som haver så ska det bli otroligt skönt att komma iväg. Har inte varit i Grekland på ca 17 år, då jobbade jag och bodde i Pelekas, Korfu... loved it Var också på Mykonos, Paros & Anti paros.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-03, 11:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 543
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Citat:
Ursprungligen postat av souzie Visa inlägg
Behöver man åksjukepiller på Blue Star om man är lite känslig (dottern)? Har förstått att det kan vara rätt så starka vindar nu!
Jag har aldrig känt av vågorna så värst mycket när jag åkt med Blue Star. Men om man är känslig kan det ju vara läge att ta med, och sedan se hur vädret är.

Citat:
Har inte varit i Grekland på ca 17 år
Välkommen tillbaka!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-03, 12:23
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Citat:
Ursprungligen postat av souzie Visa inlägg

Behöver man åksjukepiller på Blue Star om man är lite känslig (dottern)? Har förstått att det kan vara rätt så starka vindar nu!
Færgen I kommer til at sejle med om eftermiddagen er den nye "Blue Star Delos". Den er virkelig stor, og med mindre der blæser en orkan, tror jeg ikke det bliver nødvendigt med søsygepiller.

Desuden siger Poseidon svag nordenvind i morgen...

Senast redigerad av larvih den 2012-07-03 klockan 12:30. Anledning: Tilføjelse af Poseidon.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-03, 14:29
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Hej

Jag är själv sjösjuk även av minsta lilla bris så jag föreslår ett pller!!!

Och du, jag jobbade också på Korfu men lite utanför stan på Hotell Sunset, sommaren 86! Jag tillbringade mycket tid i Pelekas som var en mycket liten by vid den tiden!! Det var TIDER det!!

Ha nu en UNDERBAR semester och NJUUUUUT!!

Ingela
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-04, 01:30
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Nu är det lite sent med svar på denna fråga men jag skriver ändå eftersom andra kan läsa det och ha nytta av det.
Hade jag bara haft mej själv att tänka på skulle jag utan tvekan ha tagit Aqua Spirit kl 09.00 och varit framme på Naxos 14.50.
Att ha några timmar på Santorini kräver att man planerar och håller sej till det planerade, annars hinner man inte se nånting eller så missar man färjan. Åker man med NEL kl 09.00 får man en fin färd genom den grekiska övärlden med en av de trevligaste färjorna som trafikerar där, man kan i lugn och ro se hur det ser ut på några andra öar och blir kanske sugen att göra besök där vid annat tillfälle. Man sparar dessutom några € jämfört med att åka Koreansk plastbåt (Blue Star Delos). Dessutom kommer man ju fram tidigare än om man åker Blue Star, med Superjet kommer man ju fram 1 timme 20 minuter snabbare men jag tror inte att prisskillnaden på 28€ per person kan uppväga det.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-04, 14:14
souzie souzie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 3
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Tack för ditt sena men faktiskt det svar som jag faktiskt kommer att dra nytta av, vi vill ju komma fram till Naxos så fort som möjligt och att hänga i stan flera timmar efter en lång natt utan sömn är inget som jag direkt ser fram emot. Så, tack Janérik! Finns det mat på den här NEL båten? Ska man köpa biljett på plats eller någon annan stans innan? Vi landar som sagt vid 3 tiden i natt och har några timmar på oss tills båten går. Förslag någon?

Mvh Souzie
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-04, 15:17
Jocke68 Jocke68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Bankeryd
Inlägg: 1
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Landar du kl.3 inatt så är det torsdag inte onsdag, det går en båt kl.8:50 framme 14:10 F/B Artemis Anek Lines
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-04, 15:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Tidigaste färjan till Naxos...

Biljetter till färjan kan du inhandla nere i hamnen på Santorini. Det finnes flera travel agency att välja på. Alla större färjor har servering ombord. Stundtals torftigt med dessa fördömda Toasts, stundtals rikligt sortiment.
Ack ja, dessa vedervärdiga toasts, detta måste vara nödmaten personifierad.

Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT